Jump to content

Slamsuging uten vannskifte

roy
 Share

Recommended Posts

Har lest tips tidligere om at man kan bruke en avkappet brusflaske med filtervatt og la slamsugevannet gå tilbake i sumpen. Etter et tips fra en akvariekompis, prøvde jeg en variant av dette. Jeg festet slamsugeren til et bøttefilter og slammet i vei. Dette var meget effektivt. Vannet gikk tilbake i hovedkaret og jeg fikk dermed ingen problem med vannnivå. Etter å ha slamsuget en times tid var det nederste halvdelen av bøttefilteret helt fullt av gjørme. Skulle jeg ha fått ut like mye med normal slamsuging, måtte jeg ha skiftet MYE vann.

Mulig ulempe: selv om man får ut mye dritt, pøser man en del møkkete vann tilbake i karet. Har ikke sett noe negative effekter. De som er eksperter på kjemi kan sikkert si mer om dette.

Hei! Jeg har også benyttet metoden ved å la vannet gå til filtersooken i sump. Har gjort det når en mer hektisk algeskraping i karet føltes nødvendig :roll: Viktig å bytte sokk med en gang.

Når det gjelder slamsuging så er jeg litt mer undrende til at det skal være nødvendig i hovedkaret. Om en trenger å slamsuge så tyder det på for liten sirkulasjon tenker jeg da. Dette er en jobb som skummer burde utføre i lag med god sirkulasjon, eller.....

Tor

Behov for slamsuging i hovedkareet

Enig i at det ikke skulle være behov for slamsuging i hovedkaret – i en perfekt verden. I mitt tilfelle er verden alt annet enn perfekt. Jeg har slitt lenge med alger, bla. både dino og cyano. Tror ikke jeg går mer inn på akurat det her. Sirkulasjonen er ganske god men fordi jeg har et akvarium som står ut i rommet som en romdeler, er sirkulasjonspumpene plassert bare i den enden som står mot veggen. Dette gir desverre ikke optimale strømforhold.

Det var egentlig en variant av filtersokkmetoden jeg hadde tenkt å prøve og bøttefilteret blir jo da bare enda variant av det. Fordelen med bøttefilteret er at man kan flytte det med seg rundt hele akvariet og det jeg nevnte med vannivå. Ved å pumpe vannet tilbake til samme sted, ungår man at vannstanden synker i hovedkaret og stiger i sumpen. Så lengee returpumpen pumper mer vann tilbake til hovedkaret enn det man tapper ut, vil det ikke ha noe å si selvsagt.

jeg har karet mitt også stående som en romdeler, og sirk pumper kun i ene enden.

men jeg har også nok med sirkulasjon 2 stk tunze 3-13.000 L/t og en tunze 4-12.000L/t

merka når jeg hadde skrudd ned pumpene mine i vinter at det plutselig kom cyano,skrudde da bare opp sirkulasjon og problemet ble borte :-)

så du bør vel gå til innkjøp av en ny sirk.pumpe

litt off topic men håper det hjelper :-)

Hei Bob, kjempefint med gode råd! Jeg har to Vortech MP40W og en tunze stream (husker ikke modell). Mulig dette likevel ikke er nok siden akvariet er 160 cm langt. Akvariet skal flyttes innen kort tid nå og da kan det hende det blir anledning til å plassere pumper på en annen måte. Ser derfor an innkjøp av mer sirkulasjon til jeg vet hvordan jeg skal plassere karet.