Jump to content

Oppgradering av lys til klovnehotell

Jaris
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har tenkt å montere 2 stk weipro led c-30 lamper i et klovnehotell (tl-450). Jeg har lest flere tråder hvor folk har gjort dette.

Men det jeg ikke klarer å finne ut av, er hvordan man fester 2 slike lamper inni lokket på karet?

Er det noen som vet? Bilder hadde vært fint:D

Hei!

Har tenkt å montere 2 stk weipro led c-30 lamper i et klovnehotell (tl-450). Jeg har lest flere tråder hvor folk har gjort dette.

Men det jeg ikke klarer å finne ut av, er hvordan man fester 2 slike lamper inni lokket på karet?

Er det noen som vet? Bilder hadde vært fint:D

Jeg har en Tl-450 som jeg monterte inn/stripset fast en c-30. Jeg festet den ene lampen til lokket på fremsiden. Det er ikke plass til to, med mindre du er villig til å kutte en del i lokket. Jeg har i senere tid gått bort i fra c-30 prosjektet.

Har nå byttet orginal belysningen med en maxspect 60. Søk på forumet, så finner du noen bilder av konverteringen.

Takk for hurtig svar!

Ja, jeg har sett hvordan du har gjort det. Tingen er at jeg har lest at folk har montert 2 stk. Føler 1 blir for lite, mens en maxpect 60W blir litt for dyrt for meg nå for tiden (er student):?. Hvor mye kutting i lokket mener du det er snakk om for å få stappet inn 2 stk da? Man slipper vel ikke unna kutting i lokket ved montering av 60 Watteren heller?

Takk for hurtig svar!

Ja, jeg har sett hvordan du har gjort det. Tingen er at jeg har lest at folk har montert 2 stk. Føler 1 blir for lite, mens en maxpect 60W blir litt for dyrt for meg nå for tiden (er student):?. Hvor mye kutting i lokket mener du det er snakk om for å få stappet inn 2 stk da? Man slipper vel ikke unna kutting i lokket ved montering av 60 Watteren heller?

C-30 har en lengde som gjør at den går over i skinnegangen på lokket, så den veien går det ikke. Nå har jeg lånt bort lampen til en kompis, så får ikke gitt deg målene. Men uansett så blir det mindre kutting om du kjører bare 60w. Jeg dro prosjektet en del lengre enn nødvendig, med å sette inn en 9002 skummer. Vifter i lokket trenger du uansett, for LED skaper også varme!

Jeg mener du må ta et valg om å gå for 1 stk som ekstra belysning, eller så gjør du som meg å bytter hele driten. Det du oppnår ved å sette inn 60w er; skimmer effekt, MYE mer lys, og det viktigste - temperatur kontroll.

Men... fiskehotellet har egentlig ganske bra lys som standard ;)

Hehe, den koster jo like mye som hele akvariumet nesten:shock: Tingen er at jeg er student, og derfor er budsjettet også noe begrenset. Den 12W lampa til Weipro koster bare ca 700 inkl frakt osv.

Men ja, det hadde vært noe å stappa den lampa fra Jan Holt inn i lokket, tror det hadde blitt LYS (med store bokstaver) :D

Ok, skjønner. Nå har jeg faktisk funnet en 12 W led fra weipro som er 30 cm lang. Tenker å prøve å anskaffe denne. Heter Weipro led L-30. Kan komme med en tilbakemelding når jeg har fått montert den:-)

Du får legge ut en "reportasje" om moddingen din.