Jump to content

Kristians akvarietråd

Recommended Posts

Jeg heter Kristian Hennig. Jeg er gift og har en datter på 3 år. Har hatt akvarier siden 2005, og ble raskt intressert i saltvann takket være Lars & Håvard på Jan Holt. Har i dag et hovedkar på 950 liter, et rack på ca 1000 liter samt en 325liter som alle inneholder saltvann. Jeg er også intressert i ferskvannsfisk fra Tanganyika og da spesielt Tropheus. Jobber til daglig som stolt kjøpmann i norges beste matkjede. Etter mange år i Oslo og Bærum flyttet vi til nytt hus i Røyken hvor det endelig ble plass til nok vann.

Akvarium

950 liter med overavrenning til sump. Mål 170*80*70 cm. Sump ca 160 liter.

Sirkulasjon

3xTunze 6105

1xTunze 6305

2xNewave 6500 l/t

1xEheim 5000 l/t

Filtrering

Deltec tc2060 skummer

Deltec fr512 reaktor med 1 liter biopellets

Eheim pro3 bøttefilter med carbon og rowaphos

Levende sten: 110 kg porøs Indonesia/Fiji sten

55w UV.

Vannverdier

Kalsium: 400-440 mg/l

Alkalinitet: 7-10 dKH

Saltinnhold: 1.025-1.026

Temperatur: 26-27C

pH: 7.8 - 8.1

NO3: 0,1 mg/l

Magnesium: 1400

Belysning

Giesemann Matrix 12x54w

4x Korallen zucht New generation

4x Korallen zucht Superblue

4x Korallen zucht Fiji pink

Annet utstyr

Balling starter så fort jeg får doseringspumpa på plass. Denne har blitt stoppet i tollen og sendt i retur til produsent, så det går nok enda litt tid før dette er på plass. I mellomtiden bruker jeg Tropic marins serie av tilsettningstoffer. Magnesium, strontium, calcium og sporstoffer.

Fisk

1x Acanthurus tennenti hybrid

1x Acanthurus olivaceus

1x Acanthurus nigiricans

1x Pomacanthus imperator

1x Pomacanthus maculosus

5x Pseudanthias pleurotaenia

1x Zanclus cornutus

1x Labroides dimidiatus

4x Amphiprion ocellaris var. Sort klovn.

2x Cirrhilabrus lubbocki par.

1x Chelmon Rostratus

Koraller

Acropora Efflorescens

Acropora Macrostoma

Acropora Pulchra

Acropora Tenuis

Acropora Schmitti

Acropora Horrida

Acropora Hemprichii

Acropora Caroliniana

Acropora Kimbeensis

Acropora Walindii

Acropora Subglabra

Acropora Millepora

Acropora Variolosa

Acropora Nobilis

Acropora Anthocercis

Acropora sp. ymse frags

Montipora Digitata

Montipora Foliosa

Motipora sp.

Porites sp.

Euphyllia ancora

Echinophyllia

Cynarina lacrymalis

Symphyllia

Oxypora

Mycedium

Anemoner

7x Entacmaea quadricolor rose, rød og rosa.

3x Ricordea florida

3x Ricordea yuma

Nyttedyr

Snegler: 50 stk

Eremitter: 10 stk Blue leg, 50 stk red legs

Slangestjerner: 6 stk

Tapsliste

Acropora Suharsonoi

Ukentlig vannbytte på ca 10 % med Tropic marin pro reef. Etter påbegynte bøtte med TM vil jeg gå tilbake til DD salt. Vannet kommer rett fra springen.

Mest fornøyd med: Polypputvidelse på sps, vannverdier og teknikken.

Minst fornøyd med: Alt for tight sump, litt mye susing fra durso, glassroser, hvitprikk på nigiricans(ingen overraskelse), tabberiper på karet og lps napping av fisk.

Videre fremdrift: Bytte ut noen av fiskene, flere koraller, litt mer ymse øvrig levende og få i gang ballingen.

DSC_0380.jpg

Mvh,

Kristian

Edited by Kristian Hennig

• Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stilig.. Da stiler vi i samme klasse;-) Har ett fish only akvariet jeg også.. Jeg bruker en stor hang on skummer på mitt akvarie. Fungerer utmerket. Skummeren er for karr opptil 1500 liter, så den er rimelig overdimisjonert kan man si! Så sats på stor skummer i fish only akvarier, det er en god investering. Det blir mye møkk rett å slett:-) Ville kanskje ikke hatt muslinger hvis du skal ha keisere med litt str på hvis jeg hadde vært deg, kan fort bli litt dyrt

Stilig.. Da stiler vi i samme klasse;-) Har ett fish only akvariet jeg også.. Jeg bruker en stor hang on skummer på mitt akvarie. Fungerer utmerket. Skummeren er for karr opptil 1500 liter, så den er rimelig overdimisjonert kan man si! Så sats på stor skummer i fish only akvarier, det er en god investering. Det blir mye møkk rett å slett:-) Ville kanskje ikke hatt muslinger hvis du skal ha keisere med litt str på hvis jeg hadde vært deg, kan fort bli litt dyrt

Hehe, det gjør nok mest sannsynlig det.. Har hatt flaks med en dvergkeiser, så da får man lyst til å strekke strikket!

Hvilken skummer har du? Hadde vært veldig greit å slippe sump for å være helt ærlig..

Bilder?! ;)

Hadde vært veldig greit å slippe sump for å være helt ærlig..

Er ikke sikker på at du har lyst til å droppe sumpen. Den er gull værdt. Med tiden kommer lysten på mer utstyr osv...... Men jobben med å borre hull, lime overrenning, rør osv osv, den kan jeg forstå kan være grei å slippe ;-)

• 6 months later...
Jeg har også plundret volsomt med denne type skummer, litt merkelig da lillebroren til denne skummeren virket kjempegodt, har nå byttet til deltec.

Den virker veldig bra som hang-on. Men ble litt mindre effektiv, da jeg sett den ned i sumpen, SELV om det kommer ut gørr. Det er bare det at det ikke er nok for meg :roll:

• 2 weeks later...

Hei folkens!

Nå var det sannelig på tide med en oppdatering fra min side.. Følger dagelig med på dere andres tråder, så nå må jeg bidra selv;)

Jeg har siden sist flyttet ut av byen og på landet- nærmere bestemt Røyken. Her fikk vi byttet 90 kvm med 270 kvm og plutselig ble det plass til drømmekaret! Eller, vi er ikke der helt ennå, men er veldig fornøyd. Kikket lenge på 2350 literen som ligger på akvarieudstyr.dk, men etter en vurdering av trappa ned til kjelleren så ble det karet stående i danmark. Har lenge kikket på acryl akvarier og bestemte meg ganske raskt for at det skulle bli det denne gangen. Har en litt trang trapp, så måtte begrense meg mtp størrelse og vekt.

Har hatt litt kontakt med Florian Schuran tidligere, og tok derfor kontakt med akvariemakeriet i Julich- og etter mye frem og tilbake landet jeg på et kar med målene 170lx80bx70h.. Ville ha et litt høyere kar da planen er et ganske lavt understell.. Inspirasjonen for dette har jeg fra en gal japaner på reefcentral som hadde ett sinnsykt akvarie som nesten sto på bakken. Finner selvfølgelig ikke denne tråden igjen, men har det karet friskt i minnet. Kansje noen av dere har sett det også?

771426

Så ny begynner den virkelige veien mot fish only karet!

Planen er at jeg skal sentrere ls opp mot overavrenningen og lage et midtstilt rev med overheng mot sidene.

Ønskelisten når det gjelder fisk er som følger.

1. Sohal (En definitivt ener)

2. Blueface angel

3. Et par med showsize clarkii eller gule premnas klovner

4. Triggere (Har lyst til å prøve en gjeng med niger triggere.

Det er vel her tropheusfanatismen min slår inn;)

5. Anthias. Dette tar jeg på sikt, men veldig vakre fisk;)

Har ett par vurderinger jeg gjerne vil ha innspill til;

Belysning. Jeg ønsker fult fokus i sentrum av karet, så ett typisk 2x250w armatur misser litt syns jeg. Vurderer også et t5 armatur med 8-12 x 54 watt. Har vært innom tanken på kun en enkelt hqi lampe over revet, men er redd det vil bli litt vel mørkt i endene.. Hva ville dere valgt?

Størrelse på gjennomføringene. Ba Schuran komme med innspill på størrelse og da fikk jeg tilbakemelding om 2x61 mm til sumpen og 1x 43 mm til returen.. Har tittet litt på pvc deler, og har ikke helt funnet disse målene i gjennomføringskoblinger, eller bommer jeg på noe nå? Kan endre disse målene på mandag, men etter det er det nok for sent.. Har tenkt meg en returpumpe på ca 6500l /t.

Og ja, jeg er veldig glad i tropheus, så det skal bli plass til en gruppe av de også;) Men tiden er inne for litt mer variert fisk i "showkaret"- blir nok godt motatt av både fruen og venner også.. De har sett sin dose med tropheus med årene;) Har hatt endel "jaja, ser at de fiskene har litt andre farger enn de forrige, men når får du opp saltvannskar igjen??"

Takk for at dere har lest så langt, og kom gjerne med tilbakemeldinger!!

Mvh,

Kristian

Hei!

Spennende prosjekt dette, bare å abonnere :)

Savner troffe karet mitt fra tid til annen, men det er ikke å komme bort fra at det er gøy med salt å ;-)

Gleder meg til å flytte et sted der det bare er å gjøre som Ole Brum, styrte tequillaen, høgge tenna i tapeten, slå seg løs og takk ja til begge deler :lol:

Nå begynner det å nærme seg! Regner med at akvariet blir shippet ila uka..

Så var det det med filtreringen. Har ikke fått bestillt sump enda, men størrelsen blir dessverre ganske liten- ca 120 liter.

Har landet på ATI powercone 250 skummer og en eheim pro 3 med 1 skuff matrix, en skuff rowaphos og en skuff med kull. Noen innspill på dette?

Da jeg skal ha et fish only kommer jeg også til å bruke et kraftig UV filter..

Så kommer et annet spørsmål; Er det vits med osmosevann da jeg bare skal ha fisk og vannet mitt i utgangspunktet er godt? Forrige saltvannskar kuttet jeg ut osmosevannet uten at jeg merket forskjell..

God jul!

Mvh,

Kristian

Ja så du har bestemt deg? Spurte de forresten om de kunne stille med pvc rør også, og det kunne de til den nette sum av 25 euro;)

Belysning er også på plass - giesemann 12x54w:):) Baksiden med dette valget er at ikke hele karet blir dekt av armaturet, men regner med at den klarer å spre 25 cm på hver side.. Aquascapingen trenger ikke sterk belysning i hjørenene, så det går nok bra! Til gjengjeld blir hele bredden belyst.