Jump to content

Vann over hodet!!!

wiggo
 Share

Recommended Posts

Her vil jeg presentere mitt akvarieprojekt.

Det forrige karet jeg hadde ble jeg så fort ferdig med at jeg gikk litt lei når det var "ferdig".

Det var så mye jeg skulle prøvd,men som det ikke var plass til.

Nå har jeg satset friskt....kanskje litt for friskt:shock: (derav overskriften).

Jeg ville ha et system med et stooort refugium fordi jeg digger filterfødere.

Mya av det jeg har gjort er med tanke på og produsere så mye mat som mulig,og rigge det til slik at jeg ikke ødelegger den maten som er produsert.

Jeg vil også ha så mye biologisk rensing som mulig på en naurlig måte.

I karet skal det være filterfødere og lite lys,men nok lys i øvre sjikt av karet til at jeg kan ha Montipora som lager skygge nedover i karet.

Nå er det 8 måneder siden karet kom i hus og jeg har fortsatt et stykke igjen til jeg kan teste systemet med vann.

Her har jeg god tid,og vil ta den tiden jeg trenger for at det skal bli akkurat slik jeg ønsker det.

Når jeg skal kjøre det i gang,så blir det med lite lys,og kanskje 1-2 år med bare LS.

Når det kommer til lys,så har jeg en fastmontert 150w hqi m.4x36 watt T5.

I tilleg til denne så skal jeg prøve og simulere soloppgang og solnedgang,ved og montere 2 stk 70 w hqi skråstilt i hvert sitt hjørne av akvariet og sette de på timere.

Her er noen bilder slik det ser ut nå.

Ønsket med denne tråden er at det kan være en slagt "brainstorming" rundt oppsettet mitt, og de tekniske løsningene.

Jeg oppfordrer alle til og mene noe om det,slik at jeg kan få innspill rundt ting og tang jeg ikke har tenkt på.

Et slags fellesprojekt:-)

[ATTACH]4781[/ATTACH]

Prøved og legge inn flere bilder,men får bare feil!!!!!

Edited by wiggo

[ATTACH]4782[/ATTACH]

Nå gikk det bedre,måtte ta de rett fra minnebrikken??

[ATTACH]4783[/ATTACH]

[ATTACH]4784[/ATTACH]

[ATTACH]4785[/ATTACH]

[ATTACH]4786[/ATTACH]

[ATTACH]4787[/ATTACH]

[ATTACH]4788[/ATTACH]

[ATTACH]4789[/ATTACH]

[ATTACH]4790[/ATTACH]

[ATTACH]4791[/ATTACH]

[ATTACH]4792[/ATTACH]

[ATTACH]4793[/ATTACH]

IMG_0135.jpg.0bd98ded0d7379f4432c5dd661fe9ae9.jpg

IMG_0136.jpg.a51d9846e2759552e192ee7daad55203.jpg

IMG_0138.jpg.aae7ce5719d9a013f10ea901e1f9e939.jpg

IMG_0139.jpg.ad19012131cb001d9c64593c30e8e071.jpg

IMG_0141.jpg.2110fee7772768d7c42833f88d3af6a0.jpg

IMG_0142.jpg.39c3e0e84bdac15d02f27cce31977ab0.jpg

IMG_0144.jpg.94f56febdef486a3054ee32168df22fe.jpg

IMG_0145.jpg.167579fa35017a538dbb9d98a53003f8.jpg

IMG_0146.jpg.bf4f0d0b099fb5ddba59c65b701f0ff7.jpg

IMG_0147.jpg.94e950d0771dd5882d12655b837cc316.jpg

IMG_0148.jpg.22ae5bb46e976c81121b0229bbd8f368.jpg

Edited by wiggo

Nå gikk det bedre,måtte ta de rett fra minnebrikken?

Det første jeg vurderer er og endre på er overløpskammeret.

Nå er det 60 cm dypt.

Syntes jeg får litt lite fall ned til sumpen.

Tror jeg skjærer det av og lager det på 30 cm.

Trenger plassen,og det virker litt tungt der det henger på bakglasset.

Godt jeg har god tid.:D

Litt av ett opplegg Wiggo. Og jeg må si jeg beundrer tålmodigeten din (og antagelig din bedre halvdel's tålmodighet også).

Stilig og gjennomtenkt, kansje for gjennomtenkt :rolleyes: ? Egentlig helt rått, og du tør heldigvis gå dine egne veier.

Løsningen med refugium over hovedtanken stjelte jeg fra deg :D

Lykke til.

Joda Styreformannen er tolmodig;-)

Fikk tildelt en plass under trappa og har lagt endel arbeid i å få det Konevennlig:D

Hun er fornøyd,og det er viktig.

Tar meg selv i og tenke at det er "for gjennomtengt",selv også.

Ikke minst for ambisiøst.....er noen dager jeg tror at jeg ALDRI kommer i mål:roll:

Wiggo

Imponerende! Det har i allefall potensialet til å bli forumets lengste tråd innen alt er oppe og går!

Hvilke filterfødere skal det satses på?

Mvh,

Kristian

Jeg er veldig svak for Dendronephtyia og svamper.

Har lest endel om Dendronephtyia,det er noen som etterhvert har lyktes med og holde liv i dem.

De trenger utrolig mye plankton,men ingen av de jeg har lest om har holdt dem i store kar med så stort refugium.

Er veldig spent på hvor mye plankton jeg kan få ut av refugiumet.

Dette systemet liker jeg.. Dette med lys,hvorfor et så lyssvakt system?

Det er fordi jeg vil holde mykiser og svamper som er veldig sensetive for lys og,og algevekst på seg selv.

Når jeg ser for meg at jeg må tilføre såpass mye mat til disse,så tror jeg at sterkt lys vil gi meg store algeproblemer.

Aliekevell så ønsker jeg og ha sterkt lys høyt opp i karet,slik at jeg kan sette inn noen Montiporaer,som igjen skygger godt for de som liker det.

Som du ser så har jeg lagt opp til en stooor hule i karet.

Dette er i alle fall teorien,så får vi se:eek:

Dette ser jo fantastisk ut Wiggo. men erm kunne du laget en sånn denne veien renner det en kort enkle gjennomgang for oss som ikke har fått delta i prosessen?

Tror nmok WAF (wife aceptance factor) blir bra jeg. Skal bli spennende å følge med på dette

Med utganspunt i sumpen, så skal vannet pumpes derifra og 2 meter opp til refugiumet.

Refugiumet er delt inn i et stort og et lite kammer med overløpskam i mellom.

Det store kammeret er belyst,og det lille er mørkt.

Etter det lille kammeret i refugiumet,har jeg boret 4 hull på 25mm.

Der skal vannet renne ut og ned i det som skal være et forsøk på algescrubber.

Er ikke sikkert jeg beholder det,men jeg skal prøve.

Scubberen er skråstilt,og har 3 hull på 25mm i enden.

Der skal vannet renne ned til hovedkaret,før det igjen renner i overløp til sumpen.

Skummeren skal drives av egen pumpe fra sumpen.

Det er fordi jeg har intervallpumpe opp til refugiumet.

Retur fra skummeren skal rett til hovedkaret.

Skummeren har jeg mest fordi jeg vil ha hjelp til og oksygensette vannet,derfor rett til hovedkaret og ikke tilbake til sump.

Kjenner jeg får prestasjonsangst her nå:shock:

Nydelig oppset Wiggo. Et lite spørsmål om algescrubben. Hvis du skal ha den mellom refugium og hovedkar, og du skal ha intervall opp til refugiumet, blir det ikke da lite vanngjennomstrøming til scrubben? Eller har jeg misforstått noe?

I tillegg til at om skråstilt/horisontal scrubber trenger mye mere vanngjennomstrømning + flate da du bare får utnyttet 1. Husk når du skal dimensjonere scrubber flate at du må ha 2x og like mye lys.

Ikke la dette stå i nærheten og belyse akvariet ditt, da du vil få enda mer algevekst der (eller refugiumet). Flere måter jeg har sett at man hindrer dette, men de er alle temmelig kompliserte. Jeg driver selv og tegner på en boks lik den du finner på Algae Scrubber forumet. Vet ikke om du har testkjørt lys til scrubberen din, men det kreves HEFTIG mye, og det går uheldigvis ut over omgivelsene med mindre du maskerer det på en måte.

Uansett, dette ser ut som et prosjekt det er verdt å bruke tid på. Gogo Wiggo.

Henrik

Nydelig oppset Wiggo. Et lite spørsmål om algescrubben. Hvis du skal ha den mellom refugium og hovedkar, og du skal ha intervall opp til refugiumet, blir det ikke da lite vanngjennomstrøming til scrubben? Eller har jeg misforstått noe?

Der er du inne på noe av det jeg er mest usikker på.

Deltecpumpa mi fra sumpa går med 3 forskjellige volum på intervallen,om jeg har forstått det riktig.

Med andre ord så går den hele tiden,men varierende mengde.

Jeg er veldig spent på hvor mye jeg får til refugiumet på de forskjellige intervallene.

Har 2 meters løftehøyde fra sumpa til refugiumet.

I utgangspungtet så hadde jeg tenkt og slippe den ene av de fire overløpene fra refugiumet ut over risten i scrubberen,og de 3 andre under risten.

Men jeg er forberedt på og måtte forandre på det.

Pumpa fra sumpen er en Deltec 4745 intervall med en løftehøyde på 5 meter og en kapasitet på 5000 liter i timen.

Blir veldig spennende,men som sagt så kan jeg slippe mer vann ut over scrubberduken om nødvendig.

I tillegg til at om skråstilt/horisontal scrubber trenger mye mere vanngjennomstrømning + flate da du bare får utnyttet 1. Husk når du skal dimensjonere scrubber flate at du må ha 2x og like mye lys.

Ikke la dette stå i nærheten og belyse akvariet ditt, da du vil få enda mer algevekst der (eller refugiumet). Flere måter jeg har sett at man hindrer dette, men de er alle temmelig kompliserte. Jeg driver selv og tegner på en boks lik den du finner på Algae Scrubber forumet. Vet ikke om du har testkjørt lys til scrubberen din, men det kreves HEFTIG mye, og det går uheldigvis ut over omgivelsene med mindre du maskerer det på en måte.

Uansett, dette ser ut som et prosjekt det er verdt å bruke tid på. Gogo Wiggo.

Henrik

Takk for det Vannpytt!!

Jeg har en spottskinne med 4x55 watt i taket over scrubberen.

Har sett at de selger spotter på akvarieudstyr.dk,som gir 6500 k.

Hadde tenkt og belyse risten i scrubberen med noe slikt.

Alternativt bruke en pære spesielt beregnet på planter,hengende over rennen.

Hva tror du om det,det er jo tross alt bare planter!!

Problemet med ATS er at enten må du gjøre det skikkelig, ellers har det ikke noen effekt. (Ikke negativt heller for den saks skyld, men temmelig bortkastet ;))

Hva jeg hadde gjort med ditt oppsett:

1. Legg på en pumpe som kommer inn etter refugium og før scrubberen slik at du får enda mere flow over.
  2. Monter lysene du snakker om, men med 3000k. Husk at det ikke skal være tilsvarende 55w, men faktiske watt. (Jeg bruker tilsvarende 120w på hver side på en liten skjerm (15x15cm) Og pass på at de er innen 10 cm. Ha derfor tilsvarende mange med 10cm mellomrom fra toppen.
  3. Husk at skjermen skal rues helt usakelig mye. Det er hvor jeg sliter for øyeblikket, men 10x Plastic Canvas Mesh 5 er på vei! :D Det vokser, og dette funker.

Skummeren din?

Hei,

Ser av bildene at det ser ut som du har en ombygget luftesteinskummer fra RATZ. Stemmer dette? Eller skal du bruke luftesteinprinsippet?

Jeg fikk nemlig en RATZ luftesteinskummer for en tid tilbake og jeg har bare ventet til jeg skal bygge den om og sette inn en venturipumpe eller lignende for å bedre skummerprestasjonen og slippe å skifte luftestein ofte.

Om du har bygget om skummeren din vil jeg gjerne ha tips til hvordan du gikk frem. Jeg klarer å drille to hull, men det jeg lurer på er hvordan sette inn muffer eller noe som gjør det hele tett uten lekasjer når skummerkroppen er såpass buet som den er?

Cichla