Jump to content

boble korall og knapper

Anartica
 Share

Recommended Posts

eg kjøpte en boble korall på tirsdag, ene delen på den vil ikke boblene komme ut, venner den seg forsatt til eller er det noe gale? skal ikke det komme ut sånne '' greier '' på natten og?

634032.jpeg

knappe kolonien såg sånn ut først

634041.jpeg

men nå er den bare inne, det har den vert i 2-3 dager, den og kom på tirsdag, vett noen og kas type det er?

Boblekorallen så veldig dårlig ja. De tåler frakt i små poser dårligere enn mange andre koraller, fordi vevet(boblene) blir lett presset mot det skarpe skjelletet. Kanskje det har skjedd? Eller så kan de finne på å trekke seg inn hvis de står i for sterkt lys.

n02 har ikke fargekartet, men testen blei litt rosa ikke mye

no3 mellom 25-50 ein plass

kh kommer etter på

ca kommer etter på

salt 23-24

ph 7,7 var litt lav den

magnesium testen har eg ikke

den fikk er røff tur, det tok ca 7 timer fra zoo,en til de kom i akvariet

alt var vis gale på disse testene

n02 har ikke fargekartet, men testen blei litt rosa ikke mye

no3 mellom 25-50 ein plass

kh kommer etter på

ca kommer etter på

salt 23-24

ph 7,7 var litt lav den

magnesium testen har eg ikke

den fikk er røff tur, det tok ca 7 timer fra zoo,en til de kom i akvariet

alt var vis gale på disse testene

me de vanvedine der har den koralen fått sokk da. må vere mere tig ikke trives i kare dit ?? huff du bør ta vann byte fikse vanvedine dine ph så lav . hardu no3 ppm på 40 :shock: få den ne!!!!!

Ta ett vann bytte, litt sirkulasjon men ikke full "blåst". Tillsetter du noe: kalsium, magnesium, ph-buffer etc. Bruker du kull?(tror du at det er noe kjemisk krigføring i akvariet?).

Det tok sikkert mer en 7 timer for korallen å komme til Norge, hvordan er lyset ditt kontra butikk etc. Kanskje må det bare gå seg til:-)

skal ta vannbytte i mårå, må hente vann fra havet for er nesten tom for salt, er det mye ca,mg osv i havvannet, eg tillsetter ingen ting nå, men skal bestille balling så fort eg får penger, så noen dager, eg har kull på, eg har en korall som holder på å dø, kan den gjøre noe, tengte eg skulle ta den ut nå for det er ikke mye igjen av den. eg vett ikke hvordan lyset på dyrebutikken er, men eg har 2 t5 55w

ser at skummeren fikk veldig mørkt vann etter korallene kom

eg flyttet boble korallen ned på bunn det det er minst sirkulasjon, den komm ut med de tentaklene eller hva det heter, det har eg ikke sett før nå, eg heller på å klekke artemia nå, så håper det er klart til i mårå kveld, hvor ofte skal den mates og med hva, skall knappene ha mat, de liker vell mye sirkulsjon.

skal ta vannbytte i mårå, må hente vann fra havet for er nesten tom for salt, er det mye ca,mg osv i havvannet, eg tillsetter ingen ting nå, men skal bestille balling så fort eg får penger

Jeg synes du skal konsentrere deg om å få kontroll på det grunnleggende ved å ha saltvannsakvarie før du begynner med mer avanserte ting som balling. Korallene dine vil klare seg med litt lave mg og ca-verdier, men dyra dine vil ikke klare seg dersom du ikke får kontroll på nitrat, nitritt og ammoniakk! Du er NØDT til å få ned disse verdiene, og det gjør du med vannbytter, luking av makroalger og ved å redusere matingen.

Jeg synes du skal konsentrere deg om å få kontroll på det grunnleggende ved å ha saltvannsakvarie før du begynner med mer avanserte ting som balling. Korallene dine vil klare seg med litt lave mg og ca-verdier, men dyra dine vil ikke klare seg dersom du ikke får kontroll på nitrat, nitritt og ammoniakk! Du er NØDT til å få ned disse verdiene, og det gjør du med vannbytter, luking av makroalger og ved å redusere matingen.

kune ikke saktedet bedre:-)

dete er estremt bra råd. :-)

• 2 weeks later...

vis eg måler 18 og det er feil, får ikke eg veldig høgt saltinnhold når eg salter det opp, eg bruker hydrometer og det sier heletiden 24-25 i akvariet mitt, når eg hadde kjøpt fisk og koraller, så målte eg saltinnholdet der og det var 18 tror eg, men tror eg kommer til å bestille et refraktormeter