Jump to content

Grotec Ng III problemer

KKjetil
 Share

Recommended Posts

Jeg var uheldig å misste noen sps ( 4 stk ) da jeg trodde slangen var i klem ( calsium slangen ) og calsium droppet fra 350 til 290 på 30 timer.

Det jeg lurer litt på er om det fungerer ordentlig, da det så vidt kommer noe ut av slangene

JEg har gjordt følgende :

Satt riktig slange på riktig uttak. slangene som går til sumpen er ikke under vann, Da det virket som om dette skappte mer motstand. I går skrudde jeg opp hele grotec maskinen men kunne verken se feil eller smuss inni den. Alle pumper er rene ( også de som sitter utpå drivakselen ) ( snakk om skuffelse av hvor simpelt det er laget )

Jeg oppdager ett par problemer :

1. det drypper hurtig ut av kalsium slangen ( jeg trodde det skulle være mer fart i den , noe lignende en spyler på bilen ) Men etter litt observering i morres så ser jeg at den går i ca 1 minutt og jeg tror den doserer riktig selv om jeg ser noen ludfftbobbler inni slangen ( hvor suger den luft fra ? )

2: i KH slangen kommer det ikke noe ut ??!! ser det beveger seg en boble i slangen men den blir på en måte borte når den nermer seg utgangen av slangen , lurer på om den suger lufft fra bøtta.

3. Bruker dere noe spess for å holde slangen på bånd av bøtta ? ( syntes en nevnte at det gikk ann å montere en tung slange utenpå )

4. Det virker som om det er ganske bra trykk i slangen inn til pumpe men passer slappt i salngen ut fra pumpa.

JEg doserer 70 ml i døgn pr dunk 1 gang pr døgn . ca 16 små sps og 7 mykiser + 1 musling , det er såppas stort hull i lokket på duken at det ikke skapes vakum i dunken ( regner med at det er riktig )

Sjekk at motor aksen går rundt. (koble av det hvite plastpumpehuset).

Sjekk at det ikke sitter noe forsteinet i slangene. (blås luft i gjennom, eller noe annet kjekt)

Til slutt er det greit å sjekke om den gummislangen som sitter i det hvite huset er tett. Du kan f.eks sette på noen nye slanger å løfte vann fra en kopp, bare for å sjekke.

Alltid vanskelig å si noe eksakt uten selv å se pumpene. Har selv en TNG III som har vært i drift 4 år nå uten problemer av noen art, utover ting relatert til vedlikehold o.l.. Skal dog forsøke med et par innspill:

1. At det ikke er betydelig trykk fra pumpene under normal drift er helt riktig. Disse pumpene er kun ment for dosering av relativt små mengder (under 1 liter i døgnet pr pumpe). Enkelte små luftbobler har ikke vært noe problem hos meg, men de tyder på at slangen enten ikke er helt nedsenket i dunken, eller at det kommer litt luft inn via koblinge mellom slangen som går gjennom pumpen og de du har skjøtet på før og etter pumpen.

2. Hvis mottorakslen går rundt (testes slik creek beskrev), så tyder det på en fortettning ett eller annet sted i slangene. Det har skjedd meg et par ganger. Det letteste er i så fall å rengjøre slangen gjennom pumpen, og erstatte de øvrige delene (antar at du bruker 4/6-slange så det er ikke store kostnaden). Det at du ikke har slangen til sumpen ned i vann kan forsterke tendensen til avleiringer, ettersom mineralene lettere tørker ut ogdermed setter seg fast.

3. Jeg bruker kun 4/6-slangenes egen tyngde, men forer en del ekstra lengde ned i beholderen jeg pumper fra.

4. Tyder på at det er slangen etter pumpen som er tett.

Mengden du doserer sier meg dessverre ingen ting, ettersom jeg bruker GroTechs konsentrerte ferdigblandinger.

Lykke til med feilsøkingen :D

Pc`n min har kræsja så det er litt tungvint om dagen ,) ... Alle akslinger roterer og alle slanger er nye ( luftelange / gjenomsiktig slange fra tam, tipper det er 4 eller 6 mm jaa )

Men jeg skal sjekke disse slangene grundig for å se at det ikke er tett noe sted, tipper det event må være ved pumpene, denne maskinene er nesten ikke brukt men har vært bortpakket / nedpakket etter litt bruk og lagret tørt i nesten 2 år .

Test den i vanlig vann - alle pumpene. Så får du en oversikt over om selve pumpen virker/ikke virker. Ta gjerne av alt av ekstraslanger, slik at du bare har de små tappene rett på pumpa igjen (evt en liten ekstra en på innsuget for å komme ned i koppen med vann eller hva du nå enn bruker som vannreservoar under testen) Alle 3 pumpene skal selvsagt pumpe likt.

Edited by GauteG

• 2 weeks later...

Nå ser allt til å fungere men !!... lurer fremdels på om det er noe galt eller hva det er. Calsium får jeg ikke over 350 og mg er over 1500 ( CA 1600 )

Har stadig vekk økt dosene samtidig som jeg har redusert mg ... Dette var verdiene på vannet i dag kl 1600

cals : 340

KH : 7,7 ( høyeste ever ! )

Magn : 1650

temp : 27

Salt 1,026 til 1,027

cals og kh har jeg det siste døgnet gått over til at det doseres 3 ganger i døgnet ..

Det doseres fra ca : 150 ( økte til 170 i dag ) KH : 120 MG : 80

hehe ja jeg ahr sett at riktig salnge går til riktig dunk.'

HAr 14 stk sps av type 5 cm og en diger green slimer acropora staghorn ( som ikke ser helt fornød ut siden jeg fikk den =(((( )

De andre korallene har sterke og gode farger og ser ut til å vokse ( ser masse nye vekst skudd 9

Jeg var uheldig å misste noen sps ( 4 stk ) da jeg trodde slangen var i klem ( calsium slangen ) og calsium droppet fra 350 til 290 på 30 timer.

Det jeg lurer litt på er om det fungerer ordentlig, da det så vidt kommer noe ut av slangene

JEg har gjordt følgende :

Satt riktig slange på riktig uttak. slangene som går til sumpen er ikke under vann, Da det virket som om dette skappte mer motstand. I går skrudde jeg opp hele grotec maskinen men kunne verken se feil eller smuss inni den. Alle pumper er rene ( også de som sitter utpå drivakselen ) ( snakk om skuffelse av hvor simpelt det er laget )

Jeg oppdager ett par problemer :

1. det drypper hurtig ut av kalsium slangen ( jeg trodde det skulle være mer fart i den , noe lignende en spyler på bilen ) Men etter litt observering i morres så ser jeg at den går i ca 1 minutt og jeg tror den doserer riktig selv om jeg ser noen ludfftbobbler inni slangen ( hvor suger den luft fra ? )

2: i KH slangen kommer det ikke noe ut ??!! ser det beveger seg en boble i slangen men den blir på en måte borte når den nermer seg utgangen av slangen , lurer på om den suger lufft fra bøtta.

3. Bruker dere noe spess for å holde slangen på bånd av bøtta ? ( syntes en nevnte at det gikk ann å montere en tung slange utenpå )

4. Det virker som om det er ganske bra trykk i slangen inn til pumpe men passer slappt i salngen ut fra pumpa.

JEg doserer 70 ml i døgn pr dunk 1 gang pr døgn . ca 16 små sps og 7 mykiser + 1 musling , det er såppas stort hull i lokket på duken at det ikke skapes vakum i dunken ( regner med at det er riktig )

Kan aldri tenke meg at du mistet sps pga. calsium mangel i en så kort periode.

Disse pumpene skaper ikke noe trykk å snakke om, det drypper/renner, ingen spyle action, utslippet kan fint være litt under vann, da slipper du avleiringer.

Om du ser luft inne i slangene blir dosering feil, er det luft i slangene er det hull i slange eller mest sannsynelig suger den luft fra enden. For å unngå dette stripser du fast noe tungt i enden.

hehe såppas ja , nei har dopsert mer eller nada utenom de daglige dosene .. Noen som sa hold doseringskanppen en stund inne :rolleyes:

Noen som kan gi meg vannverdieer å streve etter ?

Mente bare are sa noe slikt som : sirka 400 ( ca ) rundt 7 kh og 900-15000 i mg , det viktigste var gjevne og stabile verdier

Noen som kan gi meg vannverdieer å streve etter ?

Mente bare are sa noe slikt som : sirka 400 ( ca ) rundt 7 kh og 900-15000 i mg , det viktigste var gjevne og stabile verdier

Da husker du nok feil Kjetil. Jeg anbefaler ikke å ha en magnesiumverdi på 900-15000mg/l, men sa at jeg ved en feiltagelse var nede i 900 mg/l.:-)

Men som du sier, stabilitet fremfor korrekte verdier er å foretrekke. Men verdier som jeg synes fungerer bra for meg er: Ca:400mg/l, Kh:8,0-8,5 dKH og Mg:1400mg/l

Justeringer kan gjøres med å kjøre pumpene manuelt, men da du må jo holde knappen inne en stund, for det er jo ikke mange dråpene pumpen doserer i sekundet.

Selv pleier jeg å skru opp den automatiske doseringen ca 200ml/døgnet til jeg får de verdiene jeg ønsker. Da sikrer jeg meg en sakte og stabil økning over noen dager. Du må selvfølgelig ta høyde for at du har et mindre vannvolum og forbruk enn meg. I tillegg er det viktig at du følger med på vannverdiene og husker å justere ned igjen den automatiske tilførselen når du har nådd ønskede verdier.

Are

Det doseres fra ca : 150 ( økte til 170 i dag ) KH : 120 MG : 80

Betyr dette at du doserer forskjellig mengde fra de ulike beholderne?

Kalsium blir generert som et resultat av at blandingene i beholderne reagerer med hverandre, og du vil aldri få høyere effekt enn doseringen fra den beholderen med lavest dosering.

Av den grunn skal doseringen alltid være lik fra alle beholderne, og hvis du ønsker å justere verdiene må tilførselen fra alle beholderne reguleres.

Det blir et kompromiss ja :D

Enten øker en alle verdiene, eller så senker en alle verdiene. Det er viktig å være oppmerksom på at selv om beholdere er merket med Ca, så gir den ikke i seg selv mer kalsium. Tilsetningsstoffene i Ca-blandingen i Balling-systemet regerer med tilsetningsstoffene i de andre blandingene, og i nettopp denne reaksjonen blir kalsium dannet.

Ønsker du KUN å øke kalsium nivået, så må du bruke en rent kalsium-tilsetning, og ikke basere deg på Balling-blandingene.

oi .... hmm .. det som var rart var at jeg byttet 30 liter vann i går også .. fremdeles lå calium etter dette på 350 .... holdt ca knappen inne i 4 min i sted og nå er den på 380 men tipper da at de andre verdiene også har økt ( forutsatt at det stemmer det du sier ) Betyr det at det billigsaltet jeg bruker ( red sea eller hva det heter fra tam a ) er dårlig ? inneholder lave konsentrasjoner av calsium og høye verdier av mg ? må jo nesten være kjemiker for å kunne dette , æsh angrer på at jeg ikke gikk vanlig almen og hadde kjemi =( heheh

Kjenner ikke til Red Sea saltet, og vet ikke hvilke mengder tilsetningsstoffer det inneholder, men jeg tror ikke noen salter inneholder særlig kalsium (det er vanskelig å løse opp). Magnesium er derimot letter oppløst, og der vil trolig mengden variere mellom de ulike saltblandingene.

Ja, det er mye komplisert kjemi i dette :D Jeg leste selv mye da jeg startet med Balling for over 4 år siden, men i motsetning til deg bruker jeg basisversjonen. Basisversjonen regulere kun kalsium og KH, mens magnesium og andre tilsettningsstoffer tilsettes separat (derfor har jeg også en TNG III m/11 kanaler).

Kjenner ikke til Red Sea saltet, og vet ikke hvilke mengder tilsetningsstoffer det inneholder, men jeg tror ikke noen salter inneholder særlig kalsium (det er vanskelig å løse opp). Magnesium er derimot letter oppløst, og der vil trolig mengden variere mellom de ulike saltblandingene.

Ja, det er mye komplisert kjemi i dette :D Jeg leste selv mye da jeg startet med Balling for over 4 år siden, men i motsetning til deg bruker jeg basisversjonen. Basisversjonen regulere kun kalsium og KH, mens magnesium og andre tilsettningsstoffer tilsettes separat (derfor har jeg også en TNG III m/11 kanaler).

hehehe kjenner jeg nesten blir svimmel nå ;) enda flere mer balling surr =)

hva burde jeg gjøre da ?? kjøre sirka samme mengde fra vær dunk og drite i at eks : magnesium skyter i været ??

Tror jeg ville anbefalt deg å forsøke med samme mengde fra alle tre dunkene en periode og være tolmodig (har du hørt den før ;-))

Etter at ting har stabiliserer seg kan du ta en revurdering. Jeg har ikke hørt at magnesium er skadelig i den konsentrasjonen du har nå, selv om det er høyere enn anbefalt (men sikkert noen som vet mer om det).

Jeg ville egentlig tro at når ting stabiliserer seg, så faller magnesiumen til et mer normalt nivå (doseringen av magnesium i Balling-pakene er tross alt kun ment for å erstatte forbruket). Hvis den ikke gjør det, så tyder det på at du enten 1) har lavere forbruk av magnesium enn normalt; eller 2) får tilført magnesium via en annen kilde i tillegg.

Alternative metoder for å justere på dette er da, kan være å starte bruk av Balling-blanding uten magnesium (slik jeg gjør), og tilføre magnesium ved siden av i doser tilpasset ditt kar, og/eller stoppe tilførsel av magnesium via andre (les: ukontrollerte) kilder.