Jump to content

Varmekolben feila :S

paalrune
 Share

Recommended Posts

Maks uflaks:

Min eneste varmekolbe streika en gang mellom i går og dag tidlig. For å gjøre det hele verre så hadde jeg malt en vegg i stua i går, og et vindu har stått åpent til lufting :S

Kom hjem i dag og så at alle korallene var fryktelig stusselige. 17 grader i vannet :( Ingen polypper å se på Acroporane. Noen få å se på Montiporaene. Snigler/eremitter ligger tilsynelatende livløse. Venter litt med å sjekke disse. Vil ikke stresse de mer med det første. Har heldigvis ingen fisk i akvariet.

Litt spørsmål:

Jeg har putta en kolbe i akvariet nå som jeg hadde liggende. I utg.punktet hadde jeg planlagt å kjøre to stk i sumpen, men denne var for stor til å få plass. Siden så har jeg bare glemt av hele problemstillingen :roll:

Hvor fort skal jeg øke temperaturen? Skal jeg bare sette kolben på 25ish og la den gjøre jobben? Skal jeg øke temperaturen senere? (først til 20 – vente litt – så 25 for eks…) Skal jeg øke den raskere ved å blande varmt saltvann? (kolben er på 150W – vannvolum på ca 100 liter)

Hvordan har dere andre løst problemstillingen rundt varmekolber? De kan jo klikke både slik som med meg, men også i ”på” stille. Det er jo derfor ikke en fullgod løsning å bare kjøre flere kolber.

Regner med 2x kolber pluss en controller som overvåker temp’en og evt shutter ned kolbene ved for høy temp. er veien å gå, men ønsker litt inputs her.