Jump to content

Sniktitt på Elos nye LED - lampe

Ebbtide
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Neppe

Det er fra en ny leverandør denne gang. Vi er blitt lovet mange godbiter, men SPS krever Cites. Disse er igjen kvotebelagt. Cites er søkt om, via denne leverandøren, men det tar litt tid. Fikk forøvrig Cites i dag morges fra en annen leverandør på 110 sps. Vi får se hva som kommer nå og hvor fort den leveransen som nå kommer, før vi henter hjem neste sending.

Har forøvrig bedt om tilgang til forhandlerforumet for info, flere ganger men ikke fått det, så info om leveransen havner vel på Aquafreaks.

mvh per a

Jeg vil også gjerne vite pris på de tilleggslysa til E-lite.

MikeH,

Til info så kan de bestilles fra Italia nå:

"

Hi Paal the price for the E-spot are:

TESPOTXL PLE E-LITE 6 LED 266,00 euro + VAT

TESPOTXLB PLE E-LITE 6 LED - BLUE 266,00 euro + VAT

They have 1100 lumens, and they're only silver for now.

"

Enig. Alt for dyrt for en slik liten tilleggsmodul. Hadde jeg vert uten lampe i dag hadde jeg aldri gått for denne kombinasjonen, men siden jeg allerede har E-lite’n så er det vel uansett et greit alternativ.

Det jeg er mest skeptisk til, er om 20k-versjonen kanskje vil føre til at komboen blir litt for blå (Jeg har allerede E-lite versjonen med 12 hvite/6blå LEDs). Jeg spurte om det var mulig å bestille en alternativ variant med for eks 2x 20K, 10K, 20K LED-oppsett, men dette var ikke tilgjengelig per i dag.

EDIT: Den var heller ikke tilgjengelig i svart finish. Det var vel egentlig hovedgrunnen til at jeg ikke bestilte med en gang.

Guest MikeH

Er vel designet som gjør det så dyrt. Du spurte ikke om pris på E-spot vel?

For min del så hadde det nok ikke blitt for blått. Jeg har den gamle varianten tror jeg med altfor få blå dioder. Så i mitt tilfelle hadde den vært perfekt, men så var det prisen. Da kan man egentlig kjøpe 2 stk Aquabeam pluss kontroller, men det ser ikke like pent ut.

Snodig

Synes det er snodig med saltvannsakvarister som alltid skal kjøpe utstyret sitt i utlandet. (Forøvrig kan nok lampene bestilles i Italia, men ikke leveres ennå.)

En stadig utmagring av norske forhandlere av utstyr til vår hobby, vil til slutt ende opp i tørke på alt også levende til akvariene våre.

mvh Per Arild

Synes det er snodig med saltvannsakvarister som alltid skal kjøpe utstyret sitt i utlandet. (Forøvrig kan nok lampene bestilles i Italia, men ikke leveres ennå.)

En stadig utmagring av norske forhandlere av utstyr til vår hobby, vil til slutt ende opp i tørke på alt også levende til akvariene våre.

mvh Per Arild

Jeg ser poenget ditt her ,,og har selv handla utstyr både i Norge og i utlandet , og det er pågrunn av at på noen produkter er det rett og slett alt for stor prisforrskjell i norske butikker , og feks. tyske som jeg har brukt ..ellers har jeg fått god service av dere på dyrego på det som jeg har kjøpt der ....

Har kjøpt 2 ferskvannskar hos dere , men saltvannskaret ble bestilt fra Tyskland ..pga. litt for stor prisdifferanse.

Guest MikeH

Tja... Alt av utstyr jeg har er kjøpt i Norge. Eneste jeg har kjøpt i utlandet er pærer og en MH ballast. Dessuten er det en hel haug av produkter som man ikke får tak i her til lands.

Føler jeg må ”forsvare” meg litt her siden jeg i utgangspunktet er enig i at en bør støtte de lokale butikkene. Ikke bare av de grunnene du nevner, men jeg synes også det er ryddigere/tryggere på en måte å handle her i Norge. Spesielt mtp evt reklamasjoner/garantier. Unntaket er selvsagt om prisdifferansen er MEGET stor.

Bakgrunnen for at jeg har vært i kontakt med en ”talsmann” for Elos, er at da jeg skulle bestille mitt akvarium fant jeg ingen norske forhandlere. I flere uker ringte jeg / venta på svar fra flere kjeder/butikker rundt om i landet. Det jeg fikk vite den gangen var at en butikk (dyrego i Stavanger) hadde inne akvariet jeg var på utkikk etter, men ikke i den konfigurasjonen jeg ønsket. De sa også at de hadde sluttet å ta inn Elos-produkt.

En stund senere så jeg plutselig en annen person her på forumet som hadde handla samme akvariet fra denne butikken. Jeg kontakta dem igjen og fikk vite at:

Vi var Norsk leverandør, men valgte og kutte dette pgs liten forespørsel. Og siden det var noen som egentlig ønsket og overta det i Norge så tenkte vi at det var greit om andre med litt mer tid til og markedsføre osv forhandlet dette. Men den veien gikk det ikke. Så vi har nå valgt og kjøpe Elos for kunder som bestillingsvare, men at vi somreel har et eller 2 av Nano settene i butikkene. Det jeg hadde er dessverre solgt nå, men det er ikke noe problem og få opp et nytt fra Elos, men leveringstid vil variere alt etter hvor mange bestillinger vi får, så jeg vil tro fra 1-3 måneder.

Før jeg fikk vite dette hadde jeg allerede kontakta Elos pga manglende forhandlere her til lands, og de anbefalte meg å bestille direkte fra dem eller via nærmeste forhandler på kontaktlisten deres. Dette var dogmann (eller noe i den dur) i Sverige. De ville ikke selge til meg direkte, så jeg måtte gå via min lokale dyrebutikk. Det tok igjen lang tid å vente på e-poster frem og tilbake, så jeg begynte å ”forhandle” med Elos direkte i mellomtiden. Omsider fikk jeg til svar fra min lokale dyrebutikk at, ja, de kunne ta inn akvariet fra Sverige, men at selv om de solgte det til meg uten fortjeneste så ville det koste MYE mer enn fra Italia. De anbefalte meg faktisk selv å ikke gå for dette, men at det var et alternativ dersom jeg ikke ”turde” å handle fra utlandet.

Til slutt hadde jeg tre alternativer, og valget ble ikke så vanskelig:

Sverige/lokal butkk: ekstremt dyrt. Ca 4 tusen ekstra.

Dyrego – totalpris m.frakt bare litt mer enn fra Italia, men 1-3 mnd’er leveringstid.

Italia – Billigst (men bare så vidt) Leveringstid ca 1 uke.

I denne perioden og i ettertid snakka jeg en god del med en talsmann fra Elos. Både mtp handelen og også om hobbyen generelt. Det føles derfor i dag mer naturlig å kontakte han enn ikke-lokale butikker her til lands. Faktisk i så stor grad at jeg ikke vurderte å ringe dyrego. Tanken streifa meg ikke engang. Hadde dette vert en lokal butikk som jeg var innom en gang i blant, hadde situasjonen garantert vert annerledes.

Ok, det der ble mye tekst :P Meeeeeen uansett:

Når vil dere få inn ”E-lite tilleggsmodulen”?

Vil dere bare ta inn denne på bestilling?

Vil dere ha utstillingsmodell i butikk?

Kan du gi en ca-pris? (gjerne på PM)

Nå mista jeg litt lysten på denne modulen siden den ikke kom i svart finish, men vurder den likevel ;)