Jump to content

Chromis ombygget med full drift i akvariet!

Dolphin
 Share

Recommended Posts

Jeg har limt på avrenningsboks på baksiden og etablert ekstern avrenning ned i sump inni sokkelen på 140 ltr AM Chromis. Etter lekkasjer, tekniske problemer og mange bekymringer har jeg i dag startet pumper og sirkulasjon! HURRA! :D

Med karret fullt av fisk, koraller og 140 ltr vann har det vært spennende å borre, lime, sage etc. Det har heldigvis gått bra..... bank i bordet!

Den eneste bekymringen er at avrenningen høres ut som niagarafossen! Jeg har en AM oceanrunner 2500. Løfte høyden er 80 cm. Jeg vet jo at det er mange av dere andre som har mye høyere vannsirk som omtrent ikke bråker. Noen tips??

Avrenningen er 32 mm pvc.

mvh Sven "Dolphin" Evjenth

Edited by Dolphin

Den eneste bekymringen er at avrenningen høres ut som niagarafossen! Jeg har en AM oceanrunner 2500. Løfte høyden er 80 cm. Jeg vet jo at det er mange av dere andre som har mye høyere vannsirk som omtrent ikke bråker. Noen tips??

Avrenningen er 32 mm pvc.

mvh Sven "Dolphin" Evjenth

det bråka hos meg og. Jeg satte på et 90 graders bend på avrenninga i sumpen så halve røret var under vann og så tredde jeg en slange inn i røret som igjen gikk under vann. Da ble det borte hos meg.

Det her er det bare min arfaring. Jeg er også rørlegger så om noe jeg kan er rør. He he he.

. Jeg har tilpassa røra på toppen slik at i steden å ha bend på toppen av avrenings røret har jeg satt på T-rør. da vil vann renne fra begge ender og ikke skape vakum. Det hjelper også å gi den litt tid. Etter hvert ville støye gå ned, D et gror en del ting i røra som gjør at vanne som renner gjennom for litt mere motstand. Det lønner seg også å ikke lime bend på toppen av overløps røret. sette dem løse rett og slett. Bare tre dem over, slik at du kan justere på de eventuelt eller bytte de til T- rør om nodvendig og lignende. Det fungerer hus meg på 1300 l min. Var plaga av støy jeg også for å begynne med. Har også kappa røra i sompen slik at de står litt over overflaten. Da vil du ungo vakum. Kan også tre ett såkk over røret i sompen for å forhindre at vannet spruter og bobbler i sompen. Da fjerner du også fin partikler fra vannet sametidig. Var ops bare på at sokken må gjøres ren ofte. Slik sokk kjøper du overlt i saltvannsbutikker vile jeg tro.

Lykke til :D

redusere lyden på avrenningen

takk for gode innspill. Nå har jeg satt på en bend i sumpen. Hjelper mye. Skal prøve med T rør også.

I tillegg tenker jeg å sette inn en mindre pumpe slik at vannmengden reduseres til 12 - 1500 ltr/time. det burde vel være nok til 200 liter vann?

:D Sven

Nå starter aquqascaping

Nå har jeg flyttet alt teknisk med i sumpen og limt på en blå bakgrunn. (se bildet) Nå skal jeg koble på 18W UV, kjøpe 10 - 20 kg LS og innrede på nytt. Tenker å kvitte meg med de store klovnene og sette inn mange flere og små fisk. (klovner, bengaii kardinaler, og mange flere) Tenker det bør være mulig å ha 10 - 15 fisk i karret. :D

Sven

592c15d4d2799_forombygging.jpg.d14862c3da201dc19083f828bfe315ab.jpg

Spennende med den avrenningsboksen din.

Jeg har konstruert en lik løsning selv,men har ikke testet den med vann ennå.

Jeg har bygget en understøtte til den som igjen er skrudd fast i understellet til karet.

Hva har du gjort?

Har du kun festet den med silikon på bakveggen,eller har den støtte?

Når det gjelder støy så har jeg tenkt og dempe vannfallet med bioballer.

Jeg skal ha utløpet ganske langt ned i boksen så jeg trenger det nok.

Har også vurdet og legge blåsvamp helt øvertst om nødvendig.

Wiggo

Edited by wiggo

Avrenning

Jeg har bare limt. Regner med at det holder? Jeg har først limt selve glassflaten, deretter har jeg limt innvendig hele veien rundt, så utvendig hele veien rundt og til slutt overgangene mellom karret og avrenningen på toppen. Jeg føler meg litt paranoid, men etter å ha fått noen liter saltvann utover parketten .....

Jeg har nå avrenningen helt på toppen. (på høyde med vannspeilet i selve karret.) Jeg tenker at løsningen du beskriver med bioballer i avrenningsboksen så vil avrenningen gå i to trinn og høyden ned i sumpen reduseres fra 80 til 40 cm. Da blir jo det mindre fart. I tillegg får du jo et veldig godt biofilter. Dette er en fin løsning jeg vil vurdere. Tenker du da å legge på et vannfordelingsbrett så det sildrer jevnt over bio ballene? Det blir jo litt mindre vann. Avrenningsboksen min er ca 16 liter.

Ellers har jeg lagt sand i bunnen av sumpen og kjøpt en enkel, billig lampe. Tenker å slå flere fluer i en smekk med å både ha en dyp sandbunn og dyrke makroalger der. Så nå er jeg på jakt etter noen som må luke makroalgene sine. :lol:

Sven