Jump to content

Sirkulasjon

vision
 Share

Recommended Posts

Hei, hvor mye sirkulasjon l/t bør det være i et 225L karr?

Målene er 100x45x75.

Ønsker i utgangspunktet pumper som kan justeres og lage evt bølgeeffekt... som lager lite eller ingen støy, og som ikke er alt for sjenerende i akvariet.

Noen forslag?

Har i dag kun returpumpen og en tunze 2500l/t som er ALT for lite....

Mvh

Frank

Re: Sirkulasjon

Et vidt tema som så mange andre. Det er bl.a avhengig av hva slags dyr du skal, men et blandet korall kan du fint ha 20 ganger vannvolum som utgangspunkt hvis du bruker bredstrøms propellpumper.

Tunze stream pumpene kjenner du kanskje allerede, og har gode justeringsmuligheter med den nye 7096 Multikontrolleren.

Ellers hadde jeg sett på Vortech pumpene : http://ecotechmarine.com/

De har avanserte kontrollsystemer og er vel foreløpig minst invaderende hvis du ser bort fra et clossed-loop system for sirkulasjon.

Mye har selvfølgelig med økonomi og gjøre ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har over lengre tid nå hatt en voldsomt dyno oppblomstring og var redd alle SPS mine skulle bli overgrodd. Prøvde alt fra mørklegging til vannskifte etc etc. Alle vann verdier var ikke noe utover normalen.

Det siste jeg gjorde var å øke sirkulasjonen i akvariet betraktelig, det ser faktisk ut til å hjelpe - så sirkulasjon er det bare å ha plenty av..

Jeg har stort sett Aquarium System pumper (de er jo rimelig) i karret mitt (percula 90) - dvs MaxiJet1200 pumper.

Nå ser jeg at Aquarium System har kommet med propell pumper - Newave heter de, største er 6500. Venter at webzoo skal få dem inn, da skal jeg ha meg ett par stykker av dem.

Iallefall - jeg satte 4x4500 liter i timen ekstra i karret utover de maxijetene jeg hadde.

Det er skikkelig "blenter" tilstander nedi der nå, men dino'en er på retur og alt liv og røre ser ut til å kose seg :-)

Hvis du vil ha bølger kan du jo sette en en liten nano wave boks. Jeg har det i tillegg til alle pumpene - lager en fin att og fram effekt..