Jump to content

"Glidende teppe"

jasi69
 Share

Recommended Posts

:? Var akkurat en tur nede i kjelleren for å bytte filterposen da jeg så et "teppe" skli over sanden i sumpen. Vet ikke hva det er… fikk heller ikke tatt et bilde, men det er ovalt, ca 7 cm langt og 2 cm bredt - tynt, grått med svarte prikker. Kunne ikke se at det hadde noe hode eller en front. Beveget seg glidende over sanden og inn i en av steinene.

spørsmålet er " hva er det" og burde det heller vært i akvariet eller enn i sumpen? Eller ute av alt…

Jeg har denne selv og har opplevd at den forsyner seg av større snegler. Klemmer seg inn i sneglehuset og fortærer sneglen. Selv fjerner jeg disse så snart jeg finner noen. Jeg har ikke registrert at de plager muslinger og noe annet.

Jeg tror de finnse i de aller fleste akvarier, men det skal litt til for å få øye på dem.

flatormer er bra så lenge det er nok mat, ellers kan de finne på å ta for seg alt annet som er spiselig, de er litt sånn som naken snegler, noen er bra andre er direkte skumle..

finnes en del rovdyr innen denne sjangeren her..

Nyttig info. Takk for det.

Lignet det på denne?: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1833312

I så fall er det en gjenganger på ID-forumer. Husker ikke hva det er, men den er helt ufarlig.

Denne ligner på en prikk på den jeg hadde eller har.

Jeg har denne selv og har opplevd at den forsyner seg av større snegler. Klemmer seg inn i sneglehuset og fortærer sneglen. Selv fjerner jeg disse så snart jeg finner noen. Jeg har ikke registrert at de plager muslinger og noe annet.

Jeg tror de finnse i de aller fleste akvarier, men det skal litt til for å få øye på dem.

Dette skulle jeg ha likt å greie på før, men takk for at jeg får greie på det nå ;-)

Mvh Roar

De frittsvømmende polyclad-flatormene lever ofte av små kryp de finner i karene og kan unntaksvis angripe større snegler og lignende.

Vet ikke helt om jeg vil si unntaksvis. Jeg kjenner til 3 akvarier hvor disse er observert og alle 3 har vært utsatt for snegle angrep fra denne arten som ar avbildet over i tråden. Det kan ha sammenheng med at det ofte er begrenset næringstilgang i et akvarium.

Vet ikke helt om jeg vil si unntaksvis. Jeg kjenner til 3 akvarier hvor disse er observert og alle 3 har vært utsatt for snegle angrep fra denne arten som ar avbildet over i tråden. Det kan ha sammenheng med at det ofte er begrenset næringstilgang i et akvarium.

Det har nok noe med om hvorvidt de finner annen mat, ja. Man får vel mate de slik at de holder fred.