Jump to content

reker, krabber og ertemitter fra havet

Anartica
 Share

Recommended Posts

kan eg ta reker, ertemitter og liten krabbe fra havet i akvariet mitt? sosteren min kom hjem med noen reker og ertemitter og en liten krabbe, kan f[ bilder vis vill

Ja, men det kan hende de ikke takler temperaturen i karet ditt særlig godt. Du må i hvert fall bruke lang tid på akklimatiseringen. I tillegg kan det tenkes de vil spise koraller og slikt du har eller får deg.

Jeg har, og jeg vet om andre som også har hatt etnisk norske strandreker i karet sitt. Men jeg vil anbefale å fange dem om sommeren, når vanntempen er "nesten" 25 grader... Jeg har hatt den siste gjenlevende strandreka mi siden oppstart - 1,5 år foreløpig, og jeg har ikke sett at den har spist noe annet enn alger og for. Men den passer jo egentlig ikke inn i et korallrevsakvarie da.

Jeg har, og jeg vet om andre som også har hatt etnisk norske strandreker i karet sitt. Men jeg vil anbefale å fange dem om sommeren, når vanntempen er "nesten" 25 grader... .

Den er jo ikke så etnisk da ;-) Lever fra Karibien til Troms. Har hatt den selv i et akvarium en gang. Gjorde ikke noe ugang så vidt jeg kunne se uten at jeg anbefaler å holde disse i korallrevsakvarium.

"Norske" eremitter og krabber overlever etter min erfaring ikke vinteren i tropiske kar.

Reker klarer seg bra, jeg har reker som ble hentet på Hvervenbukta i fjor sommer som fortsatt er i full fart! Fint ryddecrew!!

Min erfaring er at jo lavere type livsform jo bedre går akklimatiseringen og videre suxèss. Fisk går ikke(ca 3mnd fra juli, dævv!!), krabber spiser ALLT de kommer over(fisk, eremitter, reker osv), reker(de med blå ringer rundt beina) går fint. Jeg vil tro at de fleste dyr som lever i "tidevannspytter" er ganske hardføre av seg.

strandrekene tåler det fin fint siden de lever fra karibien til langt nord.. anbefaler ikke norske strand krabber, det går å ha de, men de spiser alt de kommer over.. de er notoriske skalldyr etere og de går heller ikke unna å spise på anemoner, knapper,koraller generellt, rur og fisk.. så skal man ha slikt, bør man tenke på rene arts kar for krabber, norske som utenlandske(untakene finnes,) har selv en pyntekrabbe som gav meg noen gråe hår, men har nå godtatt att den styrer på siden den sprer diverse alger,og koraller,svamper rundt i akvariet,..

når det kommer til andre norske sjødyr må en belage seg på at det kan gå både den ene eller den andre veien.

de som kansje klarer seg best er vel sniglene, siden de er god algetere og ikke gjør så mye utav seg.

Norske eremittkreps, ville jeg lagt på hylla med en gang,. de gjør minst like mye ugang som krabber(artskar)..

sjøanemoner fungerer, men trenger laaang tilvenning,og bør samles inn fra vannpytter med høy vanntemp vil jeg tro.:rolleyes:

Min er etnisk sørlandsk ræge.

Ja de forstår vel bare ord med blaude konsonanter også :rolleyes:

Jada strandreker går fint. Jeg fikk en gjeng slike av Alexander (Høyer'n), og de som ikke hoppet ut på gulvet levde lenge :-)

Strandsnegler kan også gå bra, men ikke plukk de som krabber opp over vannlinjen, de er vanlighvis infisert av en parasitt som programerer sneglene til å trekke opp i friluft slik at de kan bli spist av måker. Det er viktig for parasittens livssyklus.

Mvh Roar