Jump to content

Nybegynner

Chape
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter nøye vurdering i noen måneder har jeg nå bestemt meg for å begynne med denne hobbyen. Dette virker utrolig spennende og vil begynne med en 130l.

Har sett litt på Red Sea Max akvariene. Har lyst på ett komplett akvarium men har lest litt rundt på forumet her at disse bør modifiseres litt. Har tenkt på å kjøpe ett brukt men hva bør jeg se etter? Har ikke lyst til å bli lurt heller:?

Og må tenke litt på lommeboken også.

Noen forslag til andre akvarium?

Hva trenger man av pumper, skummer og div?

Hva med typer sand som er fine og greie?

og fisk og koraller som er greit for en nybegynner som meg?

Vet noen om butikker og nettverk på Sørlandet? Vet det er en butikk i Arendal som driver med saltvann men har ikke hørt om andre steder. Noen som har noen tips?

Takker til de som vil hjelpe:D

Hei!

Nytt Red Sea Max 130L kan du få ned i ca 6000,-, dersom du kjøper det brukt kan du kanskje få det ned i halvparten av det. Kjøper du det nytt skal du få med alt du trenger for å starte opp (salt, sand, test-kit, teknisk utstyr, osv).

Jeg har selv RSM 130 og er veldig godt fornøyd, selv om jeg har gjort noen få endringer i teknisk oppsett. Du kan se tråden min i sgnaturen min.

Når det gjelder hva du skal ha av levende så er ofte myke koraller ganske hardføre (i motsetning til de harde) og oppdretts-klovnefisk pleier å tåle en støyt.

Hei og velkommen inn i denne fantastiske hobbyen:D

Det finnes masse flotte brukte akvarier. Bare se her på forumet! Ellers er det mange som begynner med Juwel akvarier og bygger om disse til saltvann. Selv hadde jeg en Juwel Trigon 190 liter lenge, eneste jeg gjorde med denne var å bytte ut lyset, innvendig skummer som gikk på luft, og satte inn tre sirk.pumper. Da var jeg i gang:-) Det akvariet fungerte utmerket... Det er en billig løsning. Kan også bli veldig mye dyrere for å si det sånn. He he:-)

RSM 130 er fine ny begynner akvarier. Men de fleste modifiserer de litt. Det koster ikke all verden! Hvis du søker deg igjennom forumet vil du se mange utrolig flotte RSM 130. Kjempe flott å se hva de får til med de akvariene.

Mange fisker du kan ha. Hold deg til de enkle artene som ikke blir store. Gramma og Chromis f.eksempel. Og Clowne fisk er jo nesten ett must for deg:D Når det gjelder koraller er det også mye du kan ha. Start med noen myk koraller, enkle for nybegynnere:-) Og veldig fine.

Når det gjelder sand er det også ett hav å velge mellom. Opp til deg egentlig om du vil ha finkornet sand, eller grovere type.

Når du først kommer igang ta tålmodigheten til hjelp. Og det blir for litt dyrere enn du hadde tenkt deg:lol:

Håper du fikk svar på noe iallefall.

Hilsen Espen

Ny i hobbyen også

Brukt er en flott vei inn kjøpte et brukt i sverige for en liten stund siden, når jeg startet opp og det er bare litt skummelt hvor hekta man kan bli. Så mye på Red Sea, men fant så dette brukte akvariumet som var til en sånn pris at man ikke kunne si nei. Ellers så kan sikkert en del butikker sende litt hit og dit. Vil mistenke Jan Holt og andre kan evt ta et bilde av den og den type fisk etc du sier Deeeen vil jeg ha ring rund på bilde epost tilbake og wupps så satt karen på Sørlands expressen.... ikke det at jeg er 100% sikker men det meste kan nok la seg ordne skal du se. Ellers har jeg funnet ut at det er utrolig mange hjelpsome mennesker fulle av kunnskap både her og der og om du ikke har noen skrekk for engelsk heller finnes det nesten en "urovekkende" mengde med forum og informasjon der ute på nettet og mye rom for personlig smak når det kommer til hva man trenger ikke trenger.

Hei,

det kommer en lastebil fra Imazo som leverer ved Tropehagen Zoo ved Vågsbygd Senter i Kristiansand. De får lister med "ukens utvalg". lastebilen kommer normalt onsdag kveld. Jeg pleier bestille via dyrebutikken i Flekkefjord, de mottar fra samme leverandør. Bra kvalitet, sånn jeg ser det, prisene kan variere litt. Mvh, Vidar

Hei!

Nytt Red Sea Max 130L kan du få ned i ca 6000,-, dersom du kjøper det brukt kan du kanskje få det ned i halvparten av det. Kjøper du det nytt skal du få med alt du trenger for å starte opp (salt, sand, test-kit, teknisk utstyr, osv).

Jeg har selv RSM 130 og er veldig godt fornøyd, selv om jeg har gjort noen få endringer i teknisk oppsett. Du kan se tråden min i sgnaturen min.

Når det gjelder hva du skal ha av levende så er ofte myke koraller ganske hardføre (i motsetning til de harde) og oppdretts-klovnefisk pleier å tåle en støyt.

Takk for råd.

Satt å leste igjennom tråden din (er vel rundt 8 sider) og jeg klarte rett å slett ikke å slutte å lese før den var ferdig. Utrolig mye spennende og lærerikt.

Kan jeg spørre hvor mye du har kostet på akvariet med utskiftning av det tekniske???

Takk for råd.

Satt å leste igjennom tråden din (er vel rundt 8 sider) og jeg klarte rett å slett ikke å slutte å lese før den var ferdig. Utrolig mye spennende og lærerikt.

Kan jeg spørre hvor mye du har kostet på akvariet med utskiftning av det tekniske???

Takk for trivelige ord!

Jeg fikk den nye skummeren i julegave, men tror den koster ca 1000 kroner. Så har jeg en Vortech MP10 sirkulasjonspumpe som jeg kjøpte på Ebay og ble sendt fra USA. Denne kostet 1367 inkludert frakt og allting. Så har jeg skiftet ut viftene i lokket, disse kostet 248 inkludert frakt. I tillegg har jeg fått satt inn en såkalt mediabasket for å holde forskjellige filtre på plass, dette tror jeg kostet noen få hundrelapper.

Så totalt jeg har byttet ut teknisk utstyr/satt til nytt for ca 3000 kroner. Her er min vurdering av disse duppedittene:

Tunze Comline 9002 skummer: Den originale skummeren bråker masse og skal visstnok ikke være så veldig god. Tunze-skummeren bråker mindre (men fremdeles noe) og er kanskje litt bedre enn den originale - i mitt kar. Verdt prisen hvis man vil ha ned støy, men jeg har ikke sett store forskjellen på selve skummingen.

Vortech MP10: Jeg hadde først en Koralia 2. Vortech ruuuuler. Jeg er kjempefornøyd. Absolutt verdt pengene!!

Vifter i lokket: De originale bråker litt, mine er lydløse. Eller, de VAR lydløse, men jeg klarte ikke å feste de ordentlig (de er smalere enn de originale) og nå lager de en irriterende during hver gang lyset slår seg på. Verdt pengene, men bruk litt innsats på å få festet dem ordentlig.

Mediabasket: Kjekk for å feste Tunze-skummeren i. Kjekk dersom man vil ha litt ekstra filtrering (filtermateriale må kjøpes i tillegg). Uten mediabasket kan man fremdeles legge filtere andre steder, men det er jo kjekt med en hylle-sak man kan løfte opp og ned i karet. Verdt pengene dersom man skal ha Tunze-skummer og vil ha litt mer lettvindt filtersystem.

Karet kostet forresten 6000 nytt, så jeg har vel brukt ca 9000 nå på teknisk. I tillegg kommer 800 for Koralia-skjiten. Ellers har jeg brukt litt penger på en plankton-reaktor, men dette kommer egentlig utenom karet.

Takk for svar.

Hvor mye LS bør jeg ha i ett 130l da? Kan det bestilles en plass og sendes med frakt eller no? noen forslag til typer?

Har også tenkt på en finere type med sand, noen forslag til noe som er lett å holde?

Hvordan fungerer det med vannet?:confused:

Tilsetter man salt (akvariesalt selvfølgelig) i vanlig kranvann?

Hva er Osmosevann?

Må man ha osmosefilter?

Sikkert en del teite spørsmål her nå men holder på å planlegge.

Vil at dette skal være nøye gjennomtenkt fra begynnelsen og er (veldig) nybegynner.:oops:

Takk for svar.

Hvor mye LS bør jeg ha i ett 130l da?

Levende stein inneholder bakterier som hjelper til å rense vannet ditt. Jo mer levende stein du har jo bedre biologisk filter får du. Samtidig bør du ikke legge i så mye stein at du ikke får plass til fisker og koraller, heller, eller slik at vannsirkulasjonene helt stopper opp. Så det blri ofte et kompromiss, og gjerne ca 10 % av vannvolumet (13 kg i ditt tilfelle).

Noen velger også langt mindre, eller mer av rent estetiske grunner.

Kan det bestilles en plass og sendes med frakt eller no? noen forslag til typer?

Dyrebutikker som selger saltvannsutstyr selger som oftest levende stein. Mange av disse kan også sende.

Har også tenkt på en finere type med sand, noen forslag til noe som er lett å holde?

Ingen anelse, jeg bruker selv Red Sea Reef Substrate som kom med RSM 130.

Hvordan fungerer det med vannet?:confused:

Tilsetter man salt (akvariesalt selvfølgelig) i vanlig kranvann?

Du blander ut saltet i "egnet" vann. Jeg bruker kranvann, og det ser ut til å gå greit hos meg, men dette kommer an på kvaliteten på springvannet der du bor. De fleste anbefaler ikke å bruke springvann, og bruker heller renere vann.

Hva er Osmosevann?

Må man ha osmosefilter?

Osmosevann er renset vann. Du kan kjøpe en slik renser selv, den inneholder et osmosefilter som bidrar til rensingen.

Sikkert en del teite spørsmål her nå men holder på å planlegge.

Vil at dette skal være nøye gjennomtenkt fra begynnelsen og er (veldig) nybegynner.:oops:

Veldig lurt at du spør masse. Mye som kan gjøres feil.

Nå kommer det litt flere spørsmål her.

Har prøvd å lete litt rundt å se om jeg kan finne noe kortfattet og "logiske" (noe som er lett å skjønne) svar på det med tilsetninger av næring!

Men skjønner ikke helt hva som er hva.:confused: Skjønner at det er viktig å måle de forskjellige verdiene sånn inni mellom. Men hvis en av de ikke er helt optimalt hva tilsetter man da?

Men skal man tilsette noe i vannet utenom salt?:confused:

Hva spiser fisker, knapper,skiver,koraller,anemoner,muslinger etc?

Har jeg forstått det riktig at SPS er steinkoraller og LSP er mykkoraller? Er det andre kategorier? Hvem er er det som slipper ut de skumle trådene og brenner andre naboer? Hvordan ser man forskjell?

Blir veldig forvirret jeg!:? (Mulig jeg må ha det inn med en stor tresleiv. he he)

Takk til den som vil bidra med ett forståelig svar her!

Er 4 mnder siden jeg hadde disse spørsmålene selv.

1. I et 130L rsm vil du komme unna med vannbytter. Glem tilsettning enn så lenge.

2. Osmose vann får du fra et osmosefilter som du må fest til vannuttak i huset forøvrig. Der renses vannet for skadelige stoffer som vanligvis er i springvann (Kan kobles direkte på, men lite poeng med et rsm 130) Bruk bøtter for vannbytte. Kjekt å ha, eventuelt kjøp ferdigrenset vann fra en butikk.

3. Fisker, koraller, anemoner og annet finner masse snacks på steiner, i sand og alger/plankton. Siden du skal kjøre skummer fjerner du mat (Organisk proteinbindinger) http://www.radio-media.com/fish/WhyAlgaeWorks.jpg

Husk å skru av skummer mens du mater med fiskemat/korallmat som du finner i akvarieforettninger slik at de får i seg næring mens den enda er i vannet.

4. Salarias, Klovnefisk, Eremitter, Reker, Snegler er fint i begynnelsen når vannet kan være uklart.

5. Husk: Bytt lys regelmessig mellom 6-10mnd. Du kan ikke nødvendigvis SE at det er dårligere. Kjøp 1-2 Ekstra sirkulasjonspumper.

6. Ikke bruk svampene som følger med som mekanisk filtrering. De er bare samlingssted for avfall. Bruk karbon filtrering og 15-20kg levende stein.

7. Legg en vannduk under skapet på gulvet om du skal ha akvariumet på parkett. Du kommer til å søle. Garantert.

Ny saltvanns entusiast

Da har jeg avtalt å hente akvariumet på søndag!

Det ble forresten ett Boyu 128l. Se link under.

Gleder meg som en unge.

Håper bare alt kommer helt hjem. Det er min største bekymring akkurat nå. Krysser fingrene.

Har fått lånt noen isoporkasser som ls skulle være i med noe vått avispapir, og 3 25l dunker til vannet.

Fiskene og det andre skal jeg ha i poser fra dyrebutikken.

http://saltvannsforum.no/pp-classifieds/showproduct.php?product=493&cat=43

Da fikk Linni endelig solgt ;-)

og du har kjøpt ett flott nybegynner-kar (etter min mening)

Startet med akkurat det samme type karet selv, og lærte masse samtidig med at jeg kunne kose meg med alt det spennende som skjedde inne i karet. Men litersyken kom fort og jeg ønsket meg fisk som trengte større plass enn 130L. Angrer litt på at jeg solgte! Det var ett flott og kompakt kar.

LYKKE TIL :D