Jump to content

(GDS)GJØR DET SJØL: Turf Algae Scrubber

Vannpytt
 Share

Recommended Posts

Den opprinnelige trådenintorduksjonen finnes under.

Mye har skjedd på dette prosjektet og jeg skal forsøke å flytte mine vesentlige observeringer hit.

Info om vitaminer og aminosyrer

Jeg har pr idag en scrubber som eneste filtrering for mitt akvarie. Det skal bli en miks av koraller og fisk.

Scrubberen er 85cm lang, 30cm dyp, belyst fra 2 sider med 3x39w T5HO på hver side. Selve scrubberen er matet av ca 5000 l/t overrenning og kan kobles ut enkelt ved å stenge to kuleventiler. Lysperioden er 18 timer på 6 timer av, styrt av et tidsur. Kan hende jeg setter denne oppgaven bort til min GHL Profilux. Lysarmaturet har rør med 3000 kelvin temperatur, som skal være optimalt for algevekst.

Hensikten er at algene skal konkurrere om overskuddsnæringen (hva man tilfører som ikke blir spist og ender opp som fosfat og nitrogenforbindelser) med eventuelle alger og akkumulering i vannmassen og i hovedakvariet.

Scrubberen er lydløs og lukter ingenting, dog er den ganske stor og må renses 1 gang i uken.

Redigert inn:

Har slitt med alger på glasset og på min eneste fine lille SPS (bilde kommer). Kan ikke si jeg er veldig belastet, men etter latterlig mange vannbytter og _veldig_ sparsommelig mating, bytting av filter forøvrig, fjerning av mekaniske filter (har kun kull oppi nå) og m.t.p den utrolig dårlige skummeren som er i rsm prøver jeg dette. Har endel Amoniakk og Nitrat så dette blir spennende.

Bestemte meg for å prøve dette ut i miniatyr før jeg skal bygge mitt nye akvarie hvor jeg forhåpentligvis kan vise til suksess med dette og lage den større. Har pløyet biltema, clas, Jan Holt, lokale elektrikeren o.l.

Hva jeg har brukt:

Pumpe:1700l/t (løfter 50cm oki)

Lys: 4x22w->120w 3000k 1410lumen

Søppelbøtte fra Clas Ohlson

Diverse slanger, rør o.l fra

Kjører vanntest utenfor akvariet nå. Putter den oppi i morgen tidlig.

[attach]4534[/attach][attach]4535[/attach][attach]4536[/attach][attach]4537[/attach][attach]4538[/attach]

Edited by Vannpytt
Bakgrunnsinfo

• Replies 385
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dette blir gøy.

Ser ut som om du har planen klar.

Selv så har jeg kjøpt slike som jeg skal legge nesten vannrett i et lite akvarium.

http://cgi.ebay.com/TANK-DIVIDER-For-29-55gallon-Aquarium-NOW-AVAILABLE_W0QQitemZ260291405472QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3c9a93a6a0

Blir spennende og utveksle erfaringer.

wiggo

Edited by wiggo

Dette blir gøy.

Ser ut som om du har planen klar.

Selv så har jeg kjøpt slike som jeg skal legge nesten vannrett i et lite akvarium.

http://cgi.ebay.com/TANK-DIVIDER-For-29-55gallon-Aquarium-NOW-AVAILABLE_W0QQitemZ260291405472QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3c9a93a6a0

Blir spennende og utveksle erfaringer.

wiggo

Helt konge wiggo. Jeg har ikke tolmodighet til å vente. Har vel brukt 2-3 timer siste døgnet på div. CO og BT. Andre bruker Lego, så jeg tester. Husk stor nok pumpe og ikke kjøp lys før du er sikker. Jeg har 240w tilsammen på 2 sider (15*15cm=225cm^2) (nesten 3000 Lumen.) Gleder meg som en liten unge.

Nå har ikke jeg lest noe særlig om dette filtersystemet så dette spørsmålet er basert på et innfall, men er det tenkt at algene som gror på denne platen skal ta CO2 og O2 fra det passerende vannet eller fra den sirkulerende luften. I tilfelle det er fra luften, hadde det ikke vært bedre å ikke hatt lokket på bøtta for å få bedre luftsirkulasjon rundt platen.

Da vil du jo også oppnå bedre kjøling hvis det er et poeng, men noe mer fordamping.

Ellers pent utført arbeid :-)

Har tenkt på dette til mitt system også.

Det er jo en forutsetning for hele prosessen, at det er rik tilgang på oksygen.

Derfor så vil jeg konstruere min scrubber liggende vannrett, slik at vannet renner fort igjennom.

Om det blir stående under vann,uten tilgang på oksygen så vil det begrense bakterieveksten.....tror jeg.

Det er et poeng og holde vannhinnen så tynn som mulig.

De fleste algescrubbere er vannrette flater hvor vann renner over.

Hei!

Morsomt at noen prøver seg på dette, jeg har lest mye om dette filteret og etter det jeg kan forstå så er dette noen viktige stikkord:

1. Oksygen er viktig
  2. Ikke for mye lys, og ikke for lite lys. For mye lys vil ødlegge mer enn det gjør nytte for seg.
  3. Rengjøring en gang i uken bør ikke fravikes for og få et godt funksjonellt filter.
  4. Bedre med en bred og kort flate hvor vannet renner enn en lang og smal.

PS! Det finnes kjøreregler for mengde flow, størrelse på screen i forhold til antall liter osv. Dette tror jeg dere finner på : algaescrubber.net

Synd jeg ikke har et nytt kar klart, skulle testet dette jeg også:(

Jnad

Jeg fikk dette automatisk laget i mitt forige 160liter jeg hadde....

Nemlig i avrenningsboksen... :-)

Jeg kjørte på duorso system som jeg hadde laget litt kort rør på så vannstanden stod ikke høyere opp enn halve avrenningsboksen...

Over der ... i lyskassa satt det ett lysrør som forøvrig var med og lyse opp resten av karret...

Vannet som rant over kammen og ned i boksen ble belyst og fikk nok oksygen...

Etter en måned eller noe så begynte det og vokse masse grønne slimalger bak kammen og som hang nedover i kammeret...

jeg luket dette med jevne mellomromm med fingrene...

Hadde ikke målbar nitrit eller nitrat i det karret...... og jeg hadde masse fisk.. og foret mye... :-)

Kanskje dette kan være ett tips.... att hele filteret kan bygges inn i avrenninga... da er det jo ikke mye som trengs av utstyr i tillegg... :-)

ikke meningen og kuppe tråden... men helt sikkert att her kan en modifisere og la vannet renne på en duk/hullet plate ned i boksen...

Hei,

Poenget med systemet er ikke å tilføre eller fjerne ©o2. Poenget er at alger gror bedre under disse forutsettinger. (Lys / luft [som igjen er en funksjon av flow]). En vifte bruker man kun for å øke fordampning/kjøle vannet, ikke for å tilføre okysgen.

Her kommer også funksjonen av hullene i platen inn. Sålenge vannet sildrer over hullene vil det aldri være mangel på oksygen.

Når dette er sagt, jeg har kjøpt ny pleksiplate for å borre opp og rue ned.

Jeg fikk dette automatisk laget i mitt forige 160liter jeg hadde....

Nemlig i avrenningsboksen... :-)

Jeg kjørte på duorso system som jeg hadde laget litt kort rør på så vannstanden stod ikke høyere opp enn halve avrenningsboksen...

Over der ... i lyskassa satt det ett lysrør som forøvrig var med og lyse opp resten av karret...

Vannet som rant over kammen og ned i boksen ble belyst og fikk nok oksygen...

Etter en måned eller noe så begynte det og vokse masse grønne slimalger bak kammen og som hang nedover i kammeret...

jeg luket dette med jevne mellomromm med fingrene...

Hadde ikke målbar nitrit eller nitrat i det karret...... og jeg hadde masse fisk.. og foret mye... :-)

Kanskje dette kan være ett tips.... att hele filteret kan bygges inn i avrenninga... da er det jo ikke mye som trengs av utstyr i tillegg... :-)

ikke meningen og kuppe tråden... men helt sikkert att her kan en modifisere og la vannet renne på en duk/hullet plate ned i boksen...

Problemet med RSM uten sump er at vannet skal flyte til retur kammeret, og ja, det er en forbedring, men ikke noe jeg gjør før jeg ser det virker.

hei...

mitt innlegg var ikke ment for att du må gjøre noen endringer i ditt system... det du har laget tror jeg kommer til og virke helt fint etter en stund... :-)

men tanken var att de som har sump... og avrenningsboks.... kan montere entenen hullet plate eller em plastduk som vannet renner gjennom og blir belyst før det renner ned i sumpen... :-)

det var jo ikke mer enn plastkammen som vannet rant igjennom hos meg som gjorde att jeg fikk denne efekten... :-)

Hei,

Ja, det er et kjent fenomen hos de fleste med overrenning, men dette er ikke turf alger såvidt jeg har forstått.

Poenget med mye lys, vannstrøm og et ru underlag er at man skaper optimale forhold for en spesiell alge som gror under disse forholdene. Problemet med å ha denne "effekten" i en avrenning er at man ikke tenker over hva som skjer om man luker mens den er i tilknyttnig til vannet. I tillegg; -pods, levende organismer som elsker turf alger skal drepes jevnlig. Man ønsker IKKE at disse skal fore seg feite, da gror det ikke fort nok og filteret blir ikke optimat. Måten man dreper disse på er å skylle og vaske i ferskvann. Om du luker, og noe av avfallet går tilbake til akvariet kan man få frigjort mye dritt tilbake. Ikke gjør det.

Jeg kjører halveis åpen boks fordi jeg vil ha litt fordampning, men skjerme stuen for litt lys. 3000 lumen i en liten søppelbøtte lyser godt. Tro meg.

Allerede når jeg kom hjem idag og inspiserte hadde det begynt å samle seg ørsmå grønne flekker der strømmen var sterkest. Dette skal bli spennende.

Stikkord:

• Sterkere lys = bedre filter.
  • 35GPH / tomme i bredde (Vertikalt filter)
  • Så ru du overhode kan lage.

Oppdatering,

Mitt prosjekt ble satt på vent til igår. Ny pumpe og vekst av alger etter kun 1 dag. Jeg har skrudd av skummer allerede og kommer til å gjøre vannbytter hver 3-4 dag frem til jeg har nok alger til å filtrere (3-4 uker).

En annen interessant sak for dere som har hage eller interesse for planteliv:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics

Dag 2,5 av min GDS ATS

Nå har den stått siden Fredag 16.04 og jeg har matet som vanlig, mens skummeren er avslått. Vannet er like klart som før, ihvertfall ingenting forværring, men jeg kjører mer eller mindre med kun LS filtrering intill jeg får nok alger på skjermen min. Bytter vann i kveld.

PS. Har også handlet en Potter's Pygmy Angelfish. Fy flate så fin.

http://www.youtube.com/watch?v=uU8GsiehlMY

[ATTACH]4725[/ATTACH][ATTACH]4726[/ATTACH]

IMAG0106.jpg.b457bf97b95d3bbba43c3dc1ce9477af.jpg

IMAG0107.jpg.1e24e3814158023b892c57df13f6db34.jpg

Hmm, skal ikke være enkelt:-)

Men ser at samtlige avbildede løsninger på algaescrubber.net som bruker lys som ikke er rettnigsbestemt, altså uten reflektor, får kommentaren: innsuficcient light, need for reflector.

Morsomt at du prøver dette filteret, følger spent med på utviklingen

Lykke til

Jnad

Takk for det.

Har mer tro på at jeg må ha en mer ru skjerm. Faens dumme Norge. Får ikke tak i noensteds, men har fått en plate jeg jobber med fra Mats på Alna.

Tror rett og slett algetråder faller av for fort, selv om de vokser bra. Vannet mitt er krystallklart og jeg har mindre algedannelse på glasset.

Cyano skyldes nok at jeg rotet bak i "Sumpen" på min RSM der det sikkert lå litt gammel morro (Gjorde dette i forbindelse med et vannbytte igår). Skal suge ut restene og fylle på med vann igjen.

Jeg har som nevt ca 1500 lumen på hver side, så jeg tror ikke det er et spørsmål om nok lys.

Hei Vannpytt.

Håper du ikke har noe imot at jeg poster et bilde av min algescrubber ,så langt jeg har kommet nå.

Til høyre for Scrubberen er det 4 hull som kommer fra refugiumet.

Derfra skal vannet sildre over hullplaten og ned i rummet under platen.

Karet er skråstilt,og gjennom de 3 hullene i enden av scrubberen,skal vannet renne ned i hovedkaret.

Jeg har tenk og fylle plassen under hullplatene,med LS og sand.

Belysningen får jeg fra en spottskinne med vanlige spotter plasert rett over.

Vanet kommer til (forhåpentligvis) og sildre gjennom platene og skape litt regn til steinene under.

Håper det skal oksygensette vannet i tillegg.

[ATTACH]4762[/ATTACH]

Wiggo

DSC00389.jpg.6c2e69827f9413f34e9297ea76dd3ce2.jpg

Edited by wiggo

Wiggo! Helt sjeft oppsett det der, men jeg har hørt mye rart om horisontale scrubbere. Du får bare brukt 1 side av skjermen din, og hvordan får du tatt den ut og vasket den? Bør jo være veldig enkelt og praktisk.

Er litt vanskelig å se hvor mye du har av overflate der, men håper du har nok lys og flate :D

Ellers ser skjermen og utføring din ut 100x bedre enn mitt, men dette er kun til test for å se hvordan det virker.

Målte nitrat idag og den viser stabile verdier til tross for at skummeren har vært av i 3-4 dager og jeg mater litt mer, dog skiftet jeg 10L vann igår, og har ikke veldig tung belastning for øyeblikket.

Det har vært en eksplosiv vekst de siste 2 dagene. Hele skjermen er merkbart fullere av algevekst og jeg måtte øke trykket på matepumpen for å få vannet til å sildre gjennom som før. På fredag skal jeg gjøre første rens. Blir spennende å se fremover.

Rista dekker vel ca 60x40 cm tror jeg.

Er bare på den ene siden jeg får algevekst,men tror det er bedre enn ingen ting.

Lett og ta ut også,den viler på avstiverne i akvariet.

Tror algescubber blir at bra element og ta inn i systemet mitt selv og jeg får et refugium på 450 liter i tilleg.

Gøy og følge med på dette,spennende at du har droppet ut skummeren din.

Wiggo