Jump to content

Lars Erik`s Lære akvarie

Lars Erik H.
 Share

Recommended Posts

Hei folkens..

Jeg heter Lars Erik og bor i Ålesund

Har alltid drevet med akvarie og etter eit lite uhell med ei varmepumpe som klikka ei helg da jeg og dama va på hytte tur i vinter bestemte jeg meg for å bygge om 130 literen til saltvans akvarie..

er en litt spesiell lang smal modell som passer bra inn i stua vår..

Blei litt paff av alt som sto på internett men kjøpte meg eit 55 liters test akvarie mest for å lære om saltvann osv.. også tar det litt tid å bygge om.. hehe

Må finne ei løsning med pompa så jeg får inn kull og noen kjeramikk greier slik som i resun akvariet jeg har no... også må jeg ha skummer og bedre lys... har montert jula diode rekker som natt lys da... hvitt blått og eit røtt for stemning... hehe

må jeg bygge om og etterligne det lille karet jeg har eller finnes det bedre løsninger.. når det gjelder pumpe system???

Har hatt det oppe å gå siden jul,

Så no har jeg en 4kg ls. og 2 klovner 2 frøkner(en blå meg gul buk og en sort og hvit stripa) 2 makker som har flytta inn i steinen og 3 turbosnegler og en blåbeint erremitt og ei pusse reke som nettopp skifta skall no mens jeg sitter her og skriver...

kjøpte foresten (på vei hjem fra jobb i dag) to gule fisker som har 2 svarte langsgående striper på kroppen... som sagt er jeg dårlig å huske navna på det jeg kjøper men dei skulle vere rolige!

skal en tur seinere i kveld til en kar å få tak i noe koraller og en ls til... er litt lite hjemmeplasser til alle som bor her....

Legger ut noen enkel bilder så får jeg høre hva dere syns?

• Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen

Velkommen inn i saltvannsklubben!

Er selv opprinnelig fra Ålesund, men bor i Oslo.

Har min bror i Ålesund som også driver med saltvann og han driver å modder å styrer på sitt nano kar.

Han tror jeg har ganske god kontroll på hva som er i nærområdet der oppe. Skal nok være vanskelig å få tak i koraller og diverse annet. Men du kan sikkert kjøpe avleggere av han om du ønsker å sprite opp med koraller etter hvert.

Hans nick er: Keneil01

Tålmodighet og vannverdier er vel det viktigste innen salt verden :)

måtte ta noen bilder jeg no!

grusen og dei nye fiskane... og selvfølgelig min gode venn reka som alltid kommer fram til glasset når jeg sitter og studerer...

og når jeg putter hendene nedi svømmer den alltid bort og setter seg på meg og begynner å pluke på meg... SATSER PÅ DEN IKKE ER FARLIG!!!:rolleyes:

grusen.jpg.7b2891be9311f68f93dd2f31c00f7b9e.jpg

592c15cfea9fc_gulefisker.jpg.929fab5f8e65b1d7356688e4a640b277.jpg

kjøpte korall grus av en kar...

Er bitte små biter av div koraller og skall fra små snegler..

kom fra bali eller noe?:confused: har jeg kjøp noe dumt?

Går sikkert bra,mrn du har ikke skaffet deg den letteste sanden og leve med.

Så grov sand har lett for og samle opp mye avfallstoffer.

Bare pass på og bruk støvsugern når du bytter vann.......heverten altså!

ja skal ha sjø sand fra norges fineste sand strand i 130 literen...

har hørt at det bare er å koke den så går det greit..

holder på å bygge lettvegg mellom kjøkken og vaskerommet...

tror jeg er gal men lurer på å sett 130l inn der....

da kan jeg ha sump og ting litt på stell.. pluss at det kommer til å bli eit fint skue litt oppe på veggen der...:shock::shock:

er det mulig å skifte sand???? virker som denne samler litt på driten ja!!!

en anna ting er denne saken brukendes i karet mitt???

http://www.fish-street.com/boyu_wg-201_protein_skimmer?category_id=93

kjøpte en kjmpe billig overflate skimmer på ebay nettopp men den er vel bare for å fjerne overflate hinna etter det jeg har lest....?

kansje denne kan funke greit til jeg får igang 130l

http://www.fish-street.com/nano_air_wood_protein_skimmer

den er jo billigere og tar mye mindre plass

ja skal ha sjø sand fra norges fineste sand strand i 130 literen...

har hørt at det bare er å koke den så går det greit..

Norsk sand inneholder ofte ganske mye silikater i forhold til korallsanden som vi betaler dyrt for, og såvidt jeg har forstått, så er silikater noe vi ikke vil ha i korallrevsakvariene våre.

Det er selvsagt delte meniger om bruk av norsk sand, men mitt inntrykk er at dette er prøvd med vekslende hell, og oftest med negativt resultat. Søk etter "sand fra stranda" e.l. her på forumet, så finner du noen tråder som omhandler emnet.

(Norges fineste sandstrand? Skal du til Sjøsanden i Mandal?;-) )

er det mulig å skifte sand???? virker som denne samler litt på driten ja!!!

Det går greit å skifte sand. Finn ut hvilken sand du vil ha, så slipper du den jobben flere ganger.

Jeg foreslår at du tar en titt på Carib Sea Fiji Pink. Veldig vakker sand, men den koster endel.

Mvh Roar

Hvordan er det å fylle på mer sand da over den gamle ????

Det kan du selvfølgelig, men den blir jo ikke liggende på toppen. Den vil blande seg med den gamle, og de største partiklene kommer til slutt på toppen dersom egenvekten er den samme.

Jeg ville ha fjernet det jeg ikke liker, og fylt opp med det jeg liker. Det er en smal sak å sette til mer senere, dersom du ikke vil kjøpe alt med en gang.

Mvh Roar

båten i akvariet har foresten en egen historie!

den kjøpte jeg til mitt første akvarie og den har vert med på alle oppstarter for å liksom fylle litt opp i oppstarten..

Tror den er over 10 år. Så den måtte bare vere med på saltvans oppstarten og. :D

no har frøken blå tatt den som sitt hjem og hun sloss virkelig for den så har ikke hjerte til å ta den ut...

regner med den blir full av koraller etter hvert den og?

hadde vert fint med noen tilbakemeldinger på det jeg har kjøpt.. vå jeg har navna på det.. og selvfølgelig håper jeg at dere liker det like godt som meg..:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Da var jeg innom butikken på moa en tur og fikk med meg en saltnivå tester hjem.... ser ut til at salt nivået mitt ligger på 0,o24-0,o25

Veit ikkje om dette er skadelig på noen slags måte og hva er eventuelt beste måten å få redusert det på?

Har forstått det slik at det skal ligge mellom 0,o20 og 0,o23

for alt jeg veit kan det jo vere bra for saker og ting..

fikk foresten tak i noen knapper i dag... sjek bilda ingen som syns noe om karet mitt???:confused:

alg.jpg.8bee04bc94f1de8d352bb17bd84d8213.jpg

alga.jpg.ffe2d47c35a5404076f72a9461e274c2.jpg

Syntes det er tøft med båten din.

Ser helt dustete ut,men når du forteller historien bak den så syntes jeg det er flott.

Har det blitt en "greie" for deg?

Hver gang du starter et akvarium,så må båten være med for at det skal bli bra??

Er endel fotballspillere som må ta på den venstre strømpa først,knyte den høyre lissa til slutt.....osv.

Kult!

Når det kommer til saltnivået ditt så er det høyt.

Ingen problemer for de som allerede bor i akvariet ditt,men om du kjøper noe nytt,og da spesielt bløtdyr ala reker,så må du ta det veeeeldig pent.

De kan få osmotisk sjokk, og trenger lang tid på og vende seg til høyere saltnivå.

Stå på!

http://korallrev.no/Viktige_vannverdier.html sier litt om "greie" vannverdier, og hvis du med "mellom 0,o20 og 0,o23" egentlig mener "mellom 1,020 og 1,023", så er vel det fremdeles litt lavt?

Fordelen med å ha et saltinnhold opp mot 1,025-1,026 er jo også at skummeren virker bedre med høyt saltinnhold. Pass på at du bruker et refraktometer når du måler saltinnholdet, da hydrometere er beryktede for ikke å være så veldig nøyaktige. (Du får jo kjøpt flotte refraktometere for 2-300 kr på ebay.)