Jump to content

valg av tillegslys til en 2x150hqi for og få mere blått lys

raysis
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har en 2x150hqi aqua medic oceanlight med 2x 16000k aqua medic pærer.

Det er veldig fint lys, ingenting gult i det men etter min smak så er det litt for lite blått, blir mere hvitklart med litt blått bare.

Hadde vi kjøpt 20 000k så er jeg redd det blir for mørkt lys og alt for blått..

Derfor tenkte jeg og bruke noe i tillegg til mh for og få litt mere actinic. Enten t5 eller led

Har fra før en giesemann 2x54w razor armatur som bare støver ned, kan henges opp. Det har 2x aquablue rør som gir ganske hvit lys med litt farger, tenkte da og bytte ut et av lysrørene til giesemann actinic pluss. Hvis jeg får hengt dette t5 armaturet opp bak aquamedic halogen lampen så ville det vært fint bare den ikke syntes for godt, kan fort se litt rotete ut hvis den blir godt synelig bak aqua medic mh lampen.

Eller om jeg hadde kjøpt led og belyst med mere blått på den måten her:

http://www.janholt.no/index.php?nr=90&case=4&id=160&idkategori=89&startrow=

Det står ikke hvor mye watt det er på, Noen andre forslag til andre butikker med led belysning?

Det ville jo blitt penest og enklest med og bare legge en led list over karet for og få det mere blått. Alle blå led lys gjør vel samme nytte med tanke på veksten til feks et blått actinic t5 rør gjør?

Lurer også på om noen har prøvd denne aquabeam led listen? Hvordan er feks den Aquabeam Single Reef blue fra jan holt i forhold til 1 stk t5 på 22000k med tanke på effekten?

Kan jo lage ledlist selv?

Jeg lager led lampe til mitt kar nå og har lest utallige forum og "datasheets" på diverse led.

Har kommet frem til (min mening) at de ledene jeg synes passer best er Cree XR-E Royal Blue da disse har ca 450nm som er bedre en vanlige blå XR-E :-)

Led kjøpte jeg her

og en passende driver på 700mA fra samme sted eller ebay