Jump to content

Så var det min tur...

Høyer'n
 Share

Recommended Posts

Jaja, kom nettopp hjem fra en flott uke på påskefjellet hvor jeg har storkost meg med familie og venner.

Skulle bare en kjapp tur hjem og sette av bagasjen før jeg skulle på jobb.

Siden jeg ikke har matet på noen dager, så gikk jeg rett bort mot akvariet.

Ser da at gardinene i stua er våte fra gulvet og ca 40 cm opp....!!!!

F A E N I ******* tenkte jeg, men ser at vannstanden i karret mitt er normalt. Skjønner ikke mye før jeg lukker opp skapene under og ser at doseringspumpa fra vannreservoaret har hengt seg opp, men at det ikke kommer noe vann. Altså har det blitt pumpet inn 120 liter FERSKVANN mens jeg har vært borte. Det som da har skjedd er at saliniteten har blitt lav, så jeg har mistet en del fisk. Har også blitt en oversvømmelse og dyr 30mm eikeparkett har begynt å svelle.

Har kontaktet DNB Nor forsikring som dekker karrets innhold og Nemi forsikring som tar bygningsskader. Venter nå på takstmann for å høre om dette kan tørkes eller om gulvet i stua må byttes (20 kvadratmeter stue)

Ikea kjøkkenskap er brukt som akvariebord og vi vet vel alle at de ikke tåler særlig med vann. Så karret må nok tas ned uansett, for å bygge nytt bord.

Jeg har jo "Akvarievakten" som sender sms ved vannlekkasje, men denne hadde jo selvfølgelig gått tom på kontantkortet sitt.

Møkka helvetes doseringspumpe søm ødela alt

Ai Ai Ai.. Detta var Kjiipe greier Høyern.. Hadde en laksje på rundt 100L jeg og for ett par år siden. ikke morro. Men jeg vet vel att du er back in action med en gang ja :D

Akkurat nå vurderer jeg bare å legge ned driten, leie ut leiligheten og flytte til Los Angeles denne høsten istedenfor neste...

Akkurat nå vurderer jeg bare å legge ned driten, leie ut leiligheten og flytte til Los Angeles denne høsten istedenfor neste...

Hmm. ska gjøre der a? Er bare damer med sprett rumper og sillikon. Godt øl og varmt i været.. Ikke noe for deg dette vettø. Kan risikere å blir brun og da 8-)

Men fra alvor til spøk... Skjønner deg godt, blir jo litt lei når slikt skjer....

Hva slags forsikring er det som dekker levende dyr/fisk ved slike uhell?

Det høres jo ut som en fantastisk forsikring som dekker dødsfall på fisk grunnet feil saltinnhold. Jeg trodde først og fremst at forsikringer dekker sprekkskader i glass og andre typer lekasjer.

Jeg vurderer og flytte min forsikring når jeg leste at du får dekket fisketapet.

Hva slags forsikring er det som dekker levende dyr/fisk ved slike uhell?

Det høres jo ut som en fantastisk forsikring som dekker dødsfall på fisk grunnet feil saltinnhold. Jeg trodde først og fremst at forsikringer dekker sprekkskader i glass og andre typer lekasjer.

Jeg vurderer og flytte min forsikring når jeg leste at du får dekket fisketapet.

ja det vil jeg vite mer mere om å :D vil byte sikring jeg å =)

Spørsmål sendt til forsikringa;

Beskrivelse: Hei! Jeg har innboforsikring hos dere og lurer på om den dekker saltvannakvariet mitt? Begynner å bli endel verdi både på det tekniske og det levende. Dekker dere dette hvis f.eks strømmen går over en lengre periode, teknisk utstyr henger seg opp etc? Isåfall, hva er maksverdi? Kan jeg eventuelt ha en egen forsikring? Verdi av kun levende er pr i dag ca 20.000. Det tekniske inkludert akvariet er 25.000. Totalt 45.000. Regner med at det blir levende for 20.000 - 30.000 til etterhvert.

Svaret jeg fikk er som følgende;

Dette er dekket av innboforsikringen din, såfremt du har høy nok forsikringssum.

Med vennlig hilsen

Randi Rusten

DnB NOR Bank ASA

Telefon og Nettbank Skadeforsikring

Tlf: 815 00 282

Fax 24 02 51 30

Jeg er dekket for opptil 500.000

Det som har skjedd er jo en teknisk svikt, altså så har det blitt fylt på 100 liter ferskvann som har resultert i lav salinitet og oversvømmelse.

Innboforsikring fra DNB Nor

Jeg har jo "Akvarievakten" som sender sms ved vannlekkasje, men denne hadde jo selvfølgelig gått tom på kontantkortet sitt.

Møkka helvetes doseringspumpe søm ødela alt

Må først si at dette var selvsagt leit. Hypersalinitet blir jo ofte brukt for å bli kvitt parasitter, så du har vel ikkje mye av det tenker eg. Kor langt ned gikk saltnivået?

Må bare spørre, har du ofte vannlekkasjer siden "akvarievakten" var tom på kontantkortet sitt?:lol:

Det var vel ikkje pumpen som hengte seg opp vel, men nivåføleren?

Et lite tips til alle med automatisk nivåregulering. Bruker man en pumpe til å etterfylle fordampet vann kan denne strupes ned såpass at den må gå nesten hele tiden for å levere nok. På denne måten skal det godt gjøres at skaden skjer.

Sjøl stoler eg ikkje på teknikk, men det e` jo et vannvittig fint hjelpemiddel. Men den harde sannheten e` jo at de fleste akvarier som har fått en knekk av et eller annet slag så e` det jo nettopp teknikk som svikter. Stoler vi for mye på den?

F.eks. varmekolben henger seg opp og plutselig har vi 36grader i karet.

Den berømte nivåføleren henger seg opp og at du i tillegg har koblet inn en kalkmixer resulterer i 40L kalkvann i en 120L.

Pumpen i sumpen slutter å virke, plutselig har ikkje akvariumet varme, skummer eller nokke annet som holder akvariumet.

Vi kan vel ikkje gardere oss helt, men nokken grep kan vel gjøres for at risikoen blir lavere.

Spørsmål sendt til forsikringa;

Beskrivelse: Hei! Jeg har innboforsikring hos dere og lurer på om den dekker saltvannakvariet mitt? Begynner å bli endel verdi både på det tekniske og det levende. Dekker dere dette hvis f.eks strømmen går over en lengre periode, teknisk utstyr henger seg opp etc? Isåfall, hva er maksverdi? Kan jeg eventuelt ha en egen forsikring? Verdi av kun levende er pr i dag ca 20.000. Det tekniske inkludert akvariet er 25.000. Totalt 45.000. Regner med at det blir levende for 20.000 - 30.000 til etterhvert.

Svaret jeg fikk er som følgende;

Dette er dekket av innboforsikringen din, såfremt du har høy nok forsikringssum.

Med vennlig hilsen

Randi Rusten

DnB NOR Bank ASA

Telefon og Nettbank Skadeforsikring

Tlf: 815 00 282

Fax 24 02 51 30

Jeg er dekket for opptil 500.000

Det som har skjedd er jo en teknisk svikt, altså så har det blitt fylt på 100 liter ferskvann som har resultert i lav salinitet og oversvømmelse.

Innboforsikring fra DNB Nor

Sendte du dette spørsmålet før eller etter skaden?

Jeg forsøker ikke og kverulere, men er veldig nyskjerrig på dette selskapet.

Har ikke forsikringen stilt noen spørsmål om uaktsomhet? ....som for eksempel hva skulle du med 125 liter vann på en uke da du bare trenger ca 35 liter vann? Er det en pumpe av høy kvalitet som vi egentlig bør forlate mer en 1 dag? Tomt kontantkort på en SMS varsler, det er som og legge seg for natten uten batteri i brannvasleren. (alt sikringsutstyr som er montert skal virke som foreskrevet, hvis ikke kan det anses som uaktsomt.....med påfølgende trekk i erstatning.)

Jeg forstår jo at de er greie, men det er lov og være "litt" skeptisk da det gjelder forsikringsutbetalinger. Jeg har jo lest om mennesker som bor på gata etter husbrann fordi det var uaktsomt og ikke trekke ut ledningen av kaffetrakteren etter bruk. Groteskt men sant.

ps: Prøver ikke og skremme deg.

Jeg har også spurt mitt forsikringsselskap (gjensidige) ut angående akvariet, dette over telefon.

Jeg la da frem 3 scenarioer: strømbrudd, lekkasje og utstyrsfeil med massedød som følge og svaret jeg fikk var at innbo dekket alt såfremt forsikringssummen var høy nok.

Hva de vil si når det en dag evnt skjer vet jeg ikke ..

Spørsmålet ble sendt i november 2009, en måned eller 2 etter oppstart av akvariet.

Takstmann var her nå og karret må tømmes og fjernes. En kompis skal ha all fisken og korallene, men har vel rundt 20 kilo Fiji pink sand som har gått ca 6 måneder i karret mitt om noen vil ha dette gratis ikveld. MÅ HENTES IKVELD.

Kan selge unna litt stein om noen ønsker dette. For det meste medium til stor stein. Selges for 150 kr kiloen og ingen rabatt da jeg ikke trenger å selge i utgangspunktet. Har 50 kilo

41 400 420