Jump to content

støyisolering?

vision
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer på om noen har erfaringer med å støyisolere skapet hvor alt det tekniske står i (sump skapet m/skummer osv..).

Gode forslag til dette? Det må jo være vanntett / tåle vann også...

Har tenkt på isopor, men vet ikke helt hvor mye det støyisolerer?

Alle gode forslag er velkommen, med link og uten.. :)

Mvh

Frank

Hei,

Jeg lurer på om noen har erfaringer med å støyisolere skapet hvor alt det tekniske står i (sump skapet m/skummer osv..).

Gode forslag til dette? Det må jo være vanntett / tåle vann også...

Har tenkt på isopor, men vet ikke helt hvor mye det støyisolerer?

Alle gode forslag er velkommen, med link og uten.. :)

Mvh

Frank

isopor blir jo veldig varmt, far brukte noen matter fra biltema i båten sin og de tåler vann og isolerer godt. kommer i flere tykkelser . enker og selv bruke dette når jeg evnt får behov for isolering :D

fant denn en plass :

Med litt erfaring fra byggebransjen kan jeg si at det er lite som slår faste steinullplater eller gipsplater når det gjelder lydisolering. Det er en grunn til at dette er de foretrukne materialer i lydskillevegger etc.

Gips fåes i en mengde varianter, fra 6mm til 30mm tykke, litt ullent siden de ikke er spesielt egnet for vann, men dersom du bestryker dem med en mambran i skjøter og kanskje drar på et strøk utenpå. De er totalt døde for lyd. Steinull, (rockwool), rockofon, etc, er også døde plater. Har vel en enda bedre efekt, men blir gjerne 5cm tykke. De tåler vann uten problemer, og trekker ikke til seg vann. Rockwool selges på de fleste byggevarekjeder, og er nok det foretrukne materiale i byggebransjen når det gjelder å isolere lyd. Også i båter etc etterhvert siden dette er totalt ubrennbart materiale, hvertfall opp til så høye temperaturer at alt annet er smeltet først....

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemping/Lyddempingsplate/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemping/Lyddempingsplate1/

Er det disse dere eventuelt har testet?

Den ene er jo i skumplast... og skal ta bort 40db lyd.. ?

Frank

Ja det er den nederste her som virker. Den har ett tungt sjikt i midten som tar opp energien i lyden. Den blir da overført til skumplasten og blir ikke transportert videre ut til skapveggene. Blir egentlig litt som en gipsplate opphengt i lydbøyler dersom man skal tenke analogt med byggeteknikker i hus.

Den øverste linken er bare skumplast. Dette har langt mindre effekt.