PaalGisle Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Var og hentet sjøvann i går. Saltinnhold: 1.016 PH: 8,0 Nitrat: Ikke målbart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiggo Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Er en fin tid og hente vann på nå! Minimalt med båter og uønsket plankton i vannet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dvergkeiser Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Akkurat nå er det nokså mye plankton i vannet mange steder, både dyre- og planteplankton , men har selv aldri kunnet konstantere noe negativt med det. Det meste er en fin berikelse i matveien , både for koraller og fisk. Men en salinitet på 1,016 er nok i minste laget . mvh thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted April 5, 2010 Author Report Share Posted April 5, 2010 Det er jo ikke noe problem å "salte opp" litt. Jeg tror iallefall at naturlig sjøvann er bedre enn ferskvann og kjemisk salt. Pål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiggo Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Sparer jo bare masse penger på salt,og får med litt ekstra god mat på kjøpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted January 2, 2011 Author Report Share Posted January 2, 2011 Har vært å hentet sjøvann på Sjøstrand (Asker) i dag. Saltinnhold: 1024 Vannbytte på 25 liter er gjennomført til glede for fisk og koraller. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Amundsen Posted January 2, 2011 Report Share Posted January 2, 2011 Ingenting negativt? Har vært å hentet sjøvann på Sjøstrand (Asker) i dag. Saltinnhold: 1024 Vannbytte på 25 liter er gjennomført til glede for fisk og koraller. ;-) Er det ingen ting negativt ved å bruke sjøvann? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted January 2, 2011 Author Report Share Posted January 2, 2011 Jeg bruker sjøvann kun om vinteren, men merker ikke noe negativt med bruk av sjøvann. Tvert i mot så følger det med litt "naturlige" liv i dette vannet. Men jeg har ikke gjort alle mulige tester av dette vannet. Men hos meg fungerer dette aldeles utmerket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted January 28, 2011 Author Report Share Posted January 28, 2011 Ny porsjon med sjøvann hentet i dag. Salinitet: 1025 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 3, 2011 Report Share Posted February 3, 2011 Kan jeg spørre hvordan du gjør det? Bruker du pumpe? Kanskje jeg skal hente litt vann der selv i helgen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted February 3, 2011 Author Report Share Posted February 3, 2011 Jeg tar med meg 25 liters plastdunk, kjøpt på Europris og setter den i strandkanten. Vasser så langt jeg kommer i gummistøvler og fyller en bøtte, deretter heller jeg vannet opp i plastdunken på stranden. Tar med plastdunken hjem og heller vannet opp i en 30 liters bøtte. Legger opp i en sirkulasjonspumpe og en varmekolbe. Dagen etter er vannet passe varmt. Måler saltinnhold og evnt. tilsetter salt slik at vannet blir slik jeg har det i karret mitt. Så er det bare å tappe ut tilsvarende mengde vann fra karret og etterfylle med friskt vann. Siden jeg bor nær sjøen og ikke trenger så store mengder til karret mitt, så oppbevarer jeg aldri sjøvann hjemme utover det døgnet det tar å varme det opp. Bytter ca. 30% hver 14. dag. Pål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 3, 2011 Report Share Posted February 3, 2011 Takk for svar.. Blir kanskje litt drøyt for meg å fylle 320l for hånd;-) Men da vet jeg vertfall hvor jeg evnt kan finne vann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akalars Posted February 3, 2011 Report Share Posted February 3, 2011 En annen mulighet er å kjøre tunellen til andre siden av fjorden og hente det fra drøbak akvarium. De pumper det opp fra 38 og 60m og blander det. Man betaler 30 øre eller så for literen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
selje Posted February 3, 2011 Report Share Posted February 3, 2011 Tror det går ann å kjøpe lensepumpe fra Biltema som går på 12v? Syns å huske noen skrev noe om en slik pumpe på en annen "hente vann fra sjøen" tråd. Da er det jo i hvertfall ikke noe stress å hente vann.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted February 3, 2011 Report Share Posted February 3, 2011 Jeg bruker 1000 liter på tilhenger, og bensindrevet vannpumpe. Det går veldig bra. Fyller dunken på noen få minutter :-) Mvh Roar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Anders Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Jeg vurderer å begynne å hente vann selv, har ikke gjort det hittil. men hva erfarer dere mest? må en tilsette mye sporstoffer som Mg Ca Kh? takker for svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted March 1, 2011 Author Report Share Posted March 1, 2011 Jeg tilsetter i utgangspunktet bare salt, men ser også at jeg bør tilsette litt MG. ellers ingen andre behov for tilsetninger. Pål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Anders Posted March 2, 2011 Report Share Posted March 2, 2011 Da tenker jeg at jeg vill prøve å hente vann en dag. De selger jo 25l på europris til 70,- eller noe sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Posted April 1, 2011 Report Share Posted April 1, 2011 Adresse? Kan noen gi meg en nøyaktig angivelse av hvor det er dere henter vann? Virker som Sjøstrand er et trygt sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted April 1, 2011 Author Report Share Posted April 1, 2011 Ingen eksakt adresse å gi deg til Sjøstrand. Sjøstrand er en badeplass (Friområde) på Bjerkås i Asker. Her finnes det en brygge hvor du kan pumpe vann opp i kanner på bryggekanten. Du kan kjøre bil helt frem til brygga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Posted April 1, 2011 Report Share Posted April 1, 2011 Ok, takker. Da gjør jeg et forsøk der eller i Drøbak hvis jeg får kontakt med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted November 19, 2011 Author Report Share Posted November 19, 2011 Da var sjøvannssesongen i gang igjen for min del. Har akkurat hentet 50 liter til et vannbytte i morgen. Litt lavt salt innhold 1.017 men jeg får tilsette litt ekstra salt.:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted January 29, 2012 Author Report Share Posted January 29, 2012 Har i dag vært å hentet ca. 100 liter sjøvann av fin kvalitet. Saltinnhold: 1.024 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted March 9, 2012 Author Report Share Posted March 9, 2012 Har vært å hentet 70 liter sjøvann som nå står til oppvarming. Så da blir det vel et vannbytte i løpet av helgen. Salinitet: 1.020 Pål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Arne Nilssen Posted March 9, 2012 Report Share Posted March 9, 2012 Ser du har lavere salinitet nå enn sist du hentet. Har du noen teori om hvorfor det er sånn? Kan det ha noe med nedbøren for 2 dager siden?:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts