Jump to content

sumpmaker

Kristian Hennig
 Share

Recommended Posts

Hei!

Klarer jo ikke holde meg unna saltvann..

Er det noen sumpmakere her eller noen som kan komme med noen anbefalinger?

Det skal være en sump til et woha 260 l hjørnekar i ca 85lx85dx35h cm. Altså sumpen må være i hjørneformat.

Noen av dere som har innspill på hvordan en hjørnesump bør settes opp? Tenker da på vegger osv..

På forhånd takk for hjelpen;)

Mvh,

Kristian

Re: sumpmaker

jeg ville kontakta korallen.no han er garantert billigst og veldig bra service..:-)

Det er uansett et godt tips å forhøre seg rundt når det gjelder slike tilpassede løsninger.

For min del var Jan Holt rimeligst når jeg kjøpte min spesialtilpassede sump for et par år siden.

jeg skulle bestille meg en sump med litt spes mål,for en stund siden 130x70x40 og fikk beste pris hos Kenneth, snakka med de på jan holt om de kunne matche prisen,men det klarte de ikke.

men selvfølgelig ta deg en ringe runde, alltid best det :-)

Robert..

Det er uansett et godt tips å forhøre seg rundt når det gjelder slike tilpassede løsninger.

For min del var Jan Holt rimeligst når jeg kjøpte min spesialtilpassede sump for et par år siden.

sump-1.jpg

Sitter å leker meg litt med paint, hvordan ser denne løsningen ut?

Kom veldig gjerne med innspill..

Det skal være et fiskekar med anemoner og klovner som hovedingrediens..

Skal også kontakte Kenneth når plantegningene er i boks, han har ikke skuffet så langt;)

Mvh,

Kristian

jeg ville kanskje tenkt litt fram i tid ang litt ekstra plass. om det kommer noe mere utstyr du skulle hatt plass til. det kommer alltid noe mere med tiden :) bare ett tips. jeg limte vegger selv og har nå tatt bort flere for og så plass til ekstra pumper og div.

Det er nok lurt å tenke på framtiden, men etter å ha knotet i en liten elos minisump er jeg også redd for at det skal bli trangt..

Tenker at refugium området enkelt kan deles opp, eventuelt tørrlegges ved behov..

Rundt returpumpa er det også endel plass, men kansje jeg burde gjøre dette området litt mer tight? Skal bruke en tunze silence som er ganske plassbesparende..

Mvh,

Kristian

Hvor stor blir denne sumpen egentlig? Tipper kanskje den ikke blir så alt for stor siden den skal under ett akvarium på 260 liter. Du vil vel kanskje ha annet utstyr i skapet også, som etterfyllingsvann, tilsettning (balling?), rowa/kull reaktor osv.

Tror kanskje jeg derfor hadde droppet refugiumet. For å gjøre det så enkelt som mulig hadde jeg kanskje hatt bare ett kammer. Kanskje to (avh. om skummer trenger høyere vannivå).

Du vil da få det mer fleksibelt, og ikke fullt så trangt ved vedlikehold.

Det er kansje ikke nødvendig å legge så mye i denne sumpen, karet skal jo i første omgang bare huse noen anemoner og en liten gjeng med små klovner.. Kansje en dvergkeiser og en gruppe chromis.

Har tenkt på en bubble magus skummet som er beregnet for 400-600 liters kar.. Denne vil vel uansett kunne gi fiskene rent vann;)

Kommer også til å fylle inn så mye ls som mulig.. Tar sikte på 30-40 kg.

Hva tror dere? Fint med stor og god sump, men kansje ikke nødvendig i denne omgang?