Jump to content

Oppstart...(igjen)

terjetee
 Share

Recommended Posts

Etter å ha vært på nippet til å lage en tråd her flere ganger så tar jeg endelig motet til meg.

Jeg har holdt på noen år som akvarist men da med ferskvann. Jeg har også en arbeidsgiver som mer enn litt gir (og krever) interesse for hobbyen.

Hadde på det meste ca 3500 liter fordelt på 25-26 akvarier. Det har gått mye i Amerika(sør- og mellom-) og artsakvarier.

Startet opp med mitt første salte akvarie for et par år siden. Et 240liter med det meste av utstyr. Satset mye, skulle gjøre alt riktig men gjorde så mange innlysende feil at gløden fort forsvant.... Der og da sa jeg at jeg ALDRI skulle ha saltvann igjen!!! (Som sagt; ALDRI si ALDRI!).

Seinsommeren 2009 kom gløden tilbake for fullt. Så det var ikke så dumt at jeg ikke hadde solgt alt saltvannsutstyret da jeg la ned "for godt".

På det tidspunktet trappet jeg ned på ferskvann. Solgte en del av akvariene og "lånte bort" flere andre.

Jeg samlet sammen det utstyret jeg hadde, lånte/fikk fra bekjente, overtok et akvarie og måtte kjøpe litt nytt og brukt.

Dermed satt jeg med først et 54liter nano på boden mens jeg kjørte igang et Lido 120 som skulle stå fremme....

Hele tiden har det gnagd at det ikke var det jeg ville ha eller så best ut på det stedet jeg hadde sett for meg....

Det som ofte er sant for en del av oss er at det tar litt tid før kona skjønner hva hun mener er best.... Et tips der å starte høylytt planlegging av noe som er større enn det du tenker deg!

Så tilslutt ble det et kompromiss, endte på en Juwel trigon 190.

Og der starta prosessen! (fortsettelse følger)

Edited by terjetee
Endring av navn på tråd

• Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjapp prosess

Tankene rundt et nytt akvarie har surret i bakhodet siden før jul ifjor.

Tenkt masse på type, størrelse og hvordan jeg skulle gjøre det.

Etter å ha sett mange tekniske løsninger og typer akvarier både på jobb og privat kom jeg frem til at å kjøpe noe ferdig uansett ikke var noe for meg.

Liker å ha muligheten til å sette sammen utstyret selv og ikke være bundet i noe.

Så etter en kjapp forhandling med med grossisten for Juwel i Norge, bestillt jeg et Trigon 190 i mørkt tre den 19. mars.

Det kom fredagen etter..... Men da uten møbel. Kjapp tlf til leverandøren og møbelet ble sendt med express fra Sverige på mandag 29. mars. Allerede dagen etter hadde jeg det! Takk Marius og Bjørn Åge!!!

Fra jeg bestemte meg for hvilket akvarie, eller lenge før det egentlig, har jeg ligget MANGE netter og sett for meg tekninske løsninger. Så da akvariet var "i hus" var egentlig planleggingen ferdig.

Dag 1 ble akvariet borret(32mm) i høyre bakvegg(mot hjørnet) for avrenning, . Bygde også en avrenningsboks på 17x17x25cm i glass. Denne ble limt fast, kledd innvendig med silikon og kam ble limt på.

I bunnen ble akvariet dekt med svart silikon for sikring i tilfelle en stein skal ramle ned og for at korallsanda skal holde seg liggende.

Møbelet ble endra(se tegning). Den midterste veggen ble fjerna og bytta ut med en 2"3" for å få plass til en sump på 45 liter(50x30x30).

Sumpen ble avdelt i to kammer, et for skummer/varme/UV og et for stein og retur.

592c15cdea333_Mbelmodifisert.jpg.5705cea28eb0465209504483b4841daf.jpg

Sitter med bilder og ferdig tekst så det kommer mye på en gang.....

2. April var dagen da mye skulle skje. Kona hadde, for begges beste, avtalt å dra på noe "scrappegreier" hele dag så jeg kunne bruke hele huset slik jeg selv ville.

Bare å stå opp, sette på kaffen og sette i gang!

Nytt og gammelt side ved side:

17188_100402181244.jpg

Her er avrenningsboksen(fylles med bioballer:

17188_100402181335.jpg

Alt av pvc var tilmålt og kappet på forhånd slik at det bare var å legge den og lime ferdig:

17188_100402181428.jpg

Og rett i sumpa slik det ble etter at jeg fikk fjernet midtveggen. Avstiveren har ikke blitt satt på plass enda siden jeg trengte litt mere plass:

17188_100402181544.jpg

Alt gikk faktisk ganske smertefritt(bank i bordet igjen!!!).

Veldig mye var gjort på et par timer. Men dette var jo gjort klart i forveien så det skulle jo heller ikke ta noe tid. Hadde bare alt innen akvaristikken vært så enkel og smertefri!

Etter å ha gjort ferdig det grunnleggende tekniske var det bare å tømme 120literen som sto der dette karet skulle. Mye av vannet tok jeg vare på men hadde 200liter nyblandet vann stående(Stor takk til Reefer for 235liters tønne med lokk). Korallene og fisken ble plukket ut sammen med steinen. Steinen ble flyttet over mens fiskene g korallene ble satt i sine respektive små akvarier med luftpumpe og brusestein.

17188_100402181652.jpg

steinen ble plassert ut provisorisk og brukt korallsand ble lagt i bakkant. Foran fyllte jeg på med ny.

Det var her jeg holdt på å få min egen tråd på "min største tabbe!" også.

I all iver og entusiasme begynte jeg å fylle vann uten å montere avstiveren i møbelet. Og det resulterte i at akvariet begynte å sige i fremkant...

Her er akvariet med vann slik det så ut da lyset gikk av den første kvelden:

17188_100402181742.jpg

Første dag gikk det med 11 timer totalt med flytting og legging av det mest viktige elektriske. Blir nok en del timer til med justering, endringer, stripsing av ledninger osv.

Slik så det ut da lyset gikk over fra natt til blåaktinisk idag:

17188_100402181843.jpg

Verdiene har blitt målt og akvariet har blitt klart for å ta imot sine nye beboere:

17188_100402181954.jpg

Foreløpig sliten men veldig fornøyd!

Litt om utstyr, fisk, dyr og koraller får komme litt seinere....

Tusen takk til bl.a. Jossi, Reefer og Ole for fantastisk god hjelp, støtte og svar på utallige spørsmål.

Bare hyggelig:-) Alltid spennende å følge med på sånne tråder. Ekstra morsomt å følge med på denne, hadde en Juwel Trigon 190 som saltvannsakvarie før;-) Var veldig fornøyd med det. Ser ut som du får det finere for å si det sånn... Bra oppsett

Endelig kom tråden din Terje! Den har jeg ventet lenge på. Og slik jeg kjenner deg ble jeg ikke overrasket over å se alt hva du har fått til siden onsdag. Detter er knallbra og kommer til å bli enda bedre når det får etablert seg skikkelig. Et solid gjennomført og gjennomtenkt akvarie du har. Gleder meg til fortsettelsen. Gratulere!!!

Tusen takk for det Jossi! Gode ord fra deg setter jeg virkelig pris på!

Rydda forresten i et akvarie med mykkoraller idag og midt inne i den sto det jaggu en liten avlegger av en Turbinaria peltata(mest sannsynlig) Ikke sa den noe heller....

Så skar den løs og skal sette den i akvariet når jeg kommer meg hjem.

Morro!

Ser kanskje ut som en variant som kan bli knall gul.

Turbinaria peltata/reniformis?

Ang den turbinariaen...

Etter at den har fått kost seg i snart et døgn og snust litt på artemia og mysis ser det kanskje ut som en Turbinaria reniformis...

Er HELT ny på dette med LPS/SPS så ting går i surr.

Noen som har erfaring med denne og kan artsbestemme?

Gøy er det åkke som!

Turbinaria.JPG.befe9b93f944788dcea92357e631a264.JPG

Jaja, da har det skjedd litt.

på søndag røyk skummeren..... Selvsagt på en søndag og i påska!

Så da var det ut og låne en midlertidig.. Akvariet fikk stå uten over natta,

På mandag måtte jeg flytte om en del stein i akvariet siden den "nye" skummeren var for stor for sumpa og for lang til å stå i akvariet slik steinen er stablet. Knakk en hysterix TO ganger underveis. Fant opp en del nye setninger kan man trygt si. Kona satt musestille i frykt for at jeg skulle eksplodere! :S

Gikk jo greit men sitter med en korall fordelt på 3 fragger...

Igår kveld fikk jeg en ny permanent skummer i hus som passer fint i sumpa. Nå ser jeg ulempen med møbelakvarie og begrenset plass.

Men nå står den der!

Idag var det bare å flytte tilbake stein og koraller til sin opprinnelige plass.

NÅ skal det få stå og bare kose seg en stund.

Verdiene er fine og karret setter seg fint. Korallene har satt seg og er fremme og spiser.

Fiskene har vent seg til akvariet også så nå kan de håndmates igjen.

Fin plassering av LS :)

Hva slags lys bruker du?

Har et juwel karr selv og er veldig fornøyd med det :)

Du er nok ikke alene når det gjelder og knekke hysterix.. Gjorde det samme selv 2 ganger og nå er avleggeren delt opp i 3 plutselig.. Må være den steinkorallen som tåler minst, Skal jo så lite til, bare flytte på noe og er man borti så knekker det tvert

Hei du.

Hysterix må være en av de svakeste ja. Men ser at alle avleggerene spiser så satser på at jeg får flere store på sikt. Alle andre korallene er det jo liksom ikke noe problem med.

Jeg bruker en boyu hqi 24. Det er 2x 24w T5, 1x150w og to clustere med nattlysdioder.Rørene er aquamedic sine blå-aktiniske mens mhen er 10 000. Spørs om jeg ikke går opp litt på den. Er kanskje ikke verdens "beste" lampe men den har sine klare fordeler; den passer akvariet perfekt, har godt med lys, vifteavkjølt og eksterne balaster. Dette gjør jo at temperaturen i akvariet holder seg lavere. Må faktisk kjøre varmekolbe for å holde den høy nok....

I akvariet bruker jeg en svanehals-lampe med 1x11w pl-rør. Dette lysrøret er todelt, halvparten 10 000k og den andre 20 000.

• 3 weeks later...

Da har akvariet ruslet og gått en stund. Har jobbet litt med mg for å holde den oppe men ellers har verdiene vært greie. Har sluppet unna No2 etter å ha stablet stein på nytt. Har litt No3 men er der jeg bør være.

Skummeren har kommet igang skikkelig, er veldig godt fornøyd med den. Brukte litt tid på å få stillt inn riktig forhold og nivå men nå rusler den stille og rolig!

Algeveksten har jeg ikke fått. På godt og på vondt. Har ikke sett noe særlig med kalkalgevekst siden oppstart....

Idag ble det en kjapp tur til Oslo for å hente en del avleggere;

1X Montipora capricornis

1xAcropora Valida

1xAcropora formosa

1xSeriatopora caliendrum

(var det en til tro?)

Tusen takk til Thorleif for koraller, hyggelig prat og for å ha fått sett akvariet hans. Nydelig sak. Alltid godt med inspirasjon!

Med såpass mange nye koraller er det jaggu godt at jeg fikk rota sammen en "frag-rack". Tok også noen avleggere av P. cactus'en min og hysterixen.

Nå får de kose seg og vokse seg store.

Ellers ble det et lite vannbytte på 190en og 120en også. Lenge siden sist så tok likesågodt 70 liter i en smekk.

Fått gjort litt mere i akvariet i helga.

120 literen har blitt konvertert til avleggerakvarie så da har jeg fått flyttet over de fleste avleggerne over dit. Sånn går det når samlemanien har tatt av. Måtte ha bedre plass rundt de søte små og da var det en kjapp avgjørelse å få ut de mindre pene mykisene.

Hele 120 literen er ommøblert for å få flest mulig etasjer og flate på steinen.

Så da står alt til rette for å få god vekst.

I hovedakvariet har det kommet en del nye koraller som sagt. Har mistet litt oversikten her nå men det går ihvertfall 5-6 forskjellige varianter av M.digitata der. I tillegg noen som jeg ikke har den villeste anelse på. Info kommer....

Er på tide å legge inn noe nye bilder også men det får vente til vannet er klart igjen slik at bildene blir oki.

Begynner å se en plan med akvariet nå og litt mere hvordan det KAN bli...

• 1 month later...

Har vært stille fra meg i lang tid nå....

Og dessverre ryker både dette akvariet og lido 120literen t i løpet av kort tid. Så hvis noen er interessert så har jeg lagt ut Lido'en for salg, den står og går men er klar for henting. Hjørnekaret er klart i løpet av max et par uker!

Grunnen er:

Jeg har et speller nytt 430 liter helglassakvarie fra Aqualine stående klart!

Mål 130x55x60. Alt utstyret har jeg liggende så jeg må få borret og limt inn boks. Dette er jo en smal sak siden jeg har lett tilgang til alt.

Det ble for få liter i de akvariene jeg har oppe og grunnflaten ble for liten. Hadde en 430 på hånda så da ble valget enkelt for meg. (ikke for kona derimot. Der måtte det overtalelse og kompromisser til).

JEG GLEDER MEG!

Jaja, så lenge var Adam i paradis.....

Det er veldig lurt å måle flere enn en gang når det er noe stort som skal plasseres. Selvsagt ble det helt feil! !0 cm for langt akvarie og dermed ble det ytterste hjørnet i veien. Greit når det er et hjørneakvarie men problematisk når det er snakk om 130x55 i grunnflate og det skal være i en L-formet gang....

Hjørneakvariet må nok stå der det er.

Derimot byttes 120literen ut med en 160liter med 54liter sump.

Har heldigvis utstyret fra før så det er bare å sette det igang.

Men ikke før etter ferien. Drar en uke på hytta i morgen så da skal det ikke settes opp noe før jeg har tid til å være hjemme noen dager.

Vannpåfylling skal settes opp idag og det skal byttes 100L vann fordelt på 2 akvarier.