Jump to content

Balling +, riktige verdier først?

Kristin
 Share

Recommended Posts

Startet opp med et 160L akvarium for ca 2 uker siden. For å tilsette ulike mineraler og sporstoffer skal jeg starte å bruke balling+ etterhvert. Det står at man ved bruk av balling skal tilsette lik mengde fra alle tre dunkene, hvordan er det hvis kun noen av verdiene må justeres? Er det slik at man må tilsette ulike stoffer slik at verdiene ligger innenfor hva de skal, og deretter starte med balling?

Er usikker på hva verdiene ligger på nå, men disse skal testes om litt.

Hei

Startet opp med et 160L akvarium for ca 2 uker siden. For å tilsette ulike mineraler og sporstoffer skal jeg starte å bruke balling+ etterhvert. Det står at man ved bruk av balling skal tilsette lik mengde fra alle tre dunkene, hvordan er det hvis kun noen av verdiene må justeres? Er det slik at man må tilsette ulike stoffer slik at verdiene ligger innenfor hva de skal, og deretter starte med balling?

Er usikker på hva verdiene ligger på nå, men disse skal testes om litt.

Mener at du skal tilsette likt fra alle dunkene. Men det ligger masse tråder om dette på forumet her.

Henning Solberg

Mener at du skal tilsette likt fra alle dunkene. Men det ligger masse tråder om dette på forumet her.

Henning Solberg

Det er jeg klar over, står på korallen. Men jeg er usikker på om jeg må justere enkelte verdier før oppstart av balling hvis det f. eks er lite magnesium og calsium mens kh er bra...? Hvis ikke vil det vel fortsette å være stor forskjell i verdiene?

Balling

Det er jeg klar over, står på korallen. Men jeg er usikker på om jeg må justere enkelte verdier før oppstart av balling hvis det f. eks er lite magnesium og calsium mens kh er bra...? Hvis ikke vil det vel fortsette å være stor forskjell i verdiene?

Følg denne linken http://www.aquafreaks.no/forum/kjemi/ her er det 3 artikler om balling ganske nyttig. Kanskje du blir klokere av dette.

Henning Solberg

Hei Kristin...

Jeg vil anbefalle deg og ha så stabile verdier du klarer å få til på vannet ditt før du begynner med balling+

Jeg har kjørt balling i flere år og har erfart att det og starte med for store avik i verdiene i vannet før du starter med balling fører til att du bruker veldig lang tid for og få stabile verdier..

Jeg doserer likt i fra alle tre kannene.... og over tid... ca ett par måneder vil du se att alt stabiliserer seg.... :-)

Ca og Mg er de viktigste.... Kh har altid vært lav hos meg..... men så lenge korallene er fine så har jeg ikke brydd meg så mye om Kh..

( Ser att flere som bruker balling+ har en Kh på rundt 7-8 her inne på forumet )

Jeg er ikke helt enig her. Jeg mener det er feil at man må bruke likt av alle dunkene. At man starter med likt er et godt utgangspunkt. Men ditt akvarie vil forbruke ulikt av de forskjellige stoffene derfor trengs det ulik tilsetning. Jeg har for eksempel veldig stor vekst av kalkalger hvilket gjør at jeg må tilsette mer magnesium, en de andre.

Det er bare og starte, start med likt. I starten måler du en gang i uka og justerer litt i små intervaller. Etterhvert kan du gå ned til en gang i måneden.