Jump to content

Vårt stue- OG kjøkkenakvarium

Recommended Posts

Veldig flott, noe av det absolutt fineste som er vist her og forøvrig.

Ref vår prat sist lørdag, tror ikke dere behøver å tenke på noen flere tilsetninger overhodet, så lenge dere har slik fargeutvikling.

Fristende å invitere seg selv på en liten visning, hvis ikke det blir et hjemmemøte snart da???;-)

Takk, hyggelig å høre det fra en med-sps-fanatiker:mrgreen: Vi har bestemt oss for å vente med kalium. Nå skal vi konsentrere oss om sandbytte fremover. Det blir litt av en jobb. Håper ikke det blir ubalanse i karet.

Du er velkommen når som helst men syns ikke karet er hjemmemøtemateriale riktig enda :roll:

Da kommer jeg...igjen :-)

Mvh Roar

Hjemmemøte tror jeg vi må vente med, SÅ bra er det ikke altså. Tror flere ville blitt litt skuffet etter bl.a. å ha sett Vladis sitt fantastiske oppsett:rolleyes:

Men du er selvsagt velkommen når du måtte ønske.

• Replies 465
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Til slutt et FTS. Måtte sette det sammen av to bilder da jeg ikke kom langt nok unna med makrolinsen:rolleyes:

fts.jpg

Klikk på bildet for større versjon.

Dette er det sykeste bildet jeg har sett av et kar noen gang. Imponert!! Utrolige farger og former. Kan trygt si du har lykkes Kevin :D Hvordan går det med sommerfuglen din da?

Tusen takk! Det er et par ting jeg ville endret om jeg skulle satt det opp på nytt. 10 cm bredere kar og senket hele karet 5-10 cm.

Ok. gode tips å ta med seg. Til nå er det bare en drøm for meg. Holder på med planlegge et akvarium i veggen i en annen del av huset. Kjøkkenet får man ta en gang i framtiden.

Du sier du vil ha det lavere. Hva er din høyde nå?

PS: bildene var kjempeflotte.

Det er alltid gøy å lese tilbake fra start om akvarier man er imponert over. Bare for å se utviklingen. Ikke bare utviklingen på karet, spesielle koraller, fiskesammensettning, men også utviklingen på kunnskapsnivået hos akvaristen. Dette er en tråd jeg virkelig har kost meg med nå igjen (trengte en lten pause i prosjektet mitt) og må si utviklingen har vært fantastisk. Alt er egentlig gjort riktig :mrgreen: men jeg skjønner godt hva du mener med bredere (dypere) kar. Har selv 40cm nå, blir 60cm straks.

Gøy også å se på korallene dine. Gamle bilder er gull værdt. Se på veksten på Pearlberry'n fra jun 2010.....

A_Pearlberry.jpg

til nov 2011

IMG_5635.jpg

Og hvilken utfarging.

Må sitere jossi:

Læregutten er blitt mester. Blir straks TOTM!!

Og jeg er helt enig.

Etter at Are la ned sitt kar, er det dette som er mitt forbilde (Selje er rett bak) og noe å strekke seg etter.

Stå på :mrgreen:

Edited by guttungen
Hjemmemøte tror jeg vi må vente med, SÅ bra er det ikke altså. Tror flere ville blitt litt skuffet etter bl.a. å ha sett Vladis sitt fantastiske oppsett:rolleyes:

Men du er selvsagt velkommen når du måtte ønske.

Nå har jo jeg sett karet deres "live", og jeg kan ikke forstå at noen kan bli skuffet når de ser det.

Mvh Roar

Hva er grunnen til at dere vil bytte sand da?

Tror ikke noen ville blitt skuffet over å se dette karet "live".

Flott karet til Vladimir. Har sett det to ganger. Men dette blir for meg et helt annet oppsett som ikke står noe tilbake for noen andres her inne.

Har hatt cyano porblemer en god stund nå (3-4 mnd). Angrepene er veldig lokale og det virker som det ikke har noe med god/dårlig sirkulasjon å gjøre. Tror det har skjedd en akkumulering av avfallstoffer som nå lekker ut og gjør at algene trives på de stedene. Dette er bare en teori. Skal hvertfall bytte til en finere sand og et tynnere lag.

WOW! Det var heftige bilder av flotte koraller!

Helt rått!!:D

Takk:D

Dette er det sykeste bildet jeg har sett av et kar noen gang. Imponert!! Utrolige farger og former. Kan trygt si du har lykkes Kevin :D Hvordan går det med sommerfuglen din da?

Takk Gøran! selje gjorde en god jobb som fotograf. Hvordan han klarte å klippe sammen flere bilder til et FTS skjønner ikke jeg hvertfall:roll:

Chelmon'en går det foreløpig fint med. Kirurgen har slutten å jage den. Den spiser mysis men ikke noe serlig annet, noen børstemark har den også tatt.

Ok. gode tips å ta med seg. Til nå er det bare en drøm for meg. Holder på med planlegge et akvarium i veggen i en annen del av huset. Kjøkkenet får man ta en gang i framtiden.

Du sier du vil ha det lavere. Hva er din høyde nå?

PS: bildene var kjempeflotte.

Karet står 113 cm over gulvet. Det er ganske greit men de aller fleste koraller ser finere ut ovenfra, så det hadde nok sett enda finere ut som hele karet stod litt lavere sånn at man så litt ned på korallene.

Nå har jo jeg sett karet deres "live", og jeg kan ikke forstå at noen kan bli skuffet når de ser det.

Mvh Roar

Har jo ganske lite fisk og omtrent bare steinkoraller, så det er mulig det ikke faller helt i smak hos fiske- og mykisentusiastene. Men joda, har nok noe for dem også:rolleyes: Glad du liker karet:D

Det er alltid gøy å lese tilbake fra start om akvarier man er imponert over. Bare for å se utviklingen. Ikke bare utviklingen på karet, spesielle koraller, fiskesammensettning, men også utviklingen på kunnskapsnivået hos akvaristen. Dette er en tråd jeg virkelig har kost meg med nå igjen (trengte en lten pause i prosjektet mitt) og må si utviklingen har vært fantastisk. Alt er egentlig gjort riktig :mrgreen: men jeg skjønner godt hva du mener med bredere (dypere) kar. Har selv 40cm nå, blir 60cm straks.

Gøy også å se på korallene dine. Gamle bilder er gull værdt. Se på veksten på Pearlberry'n fra jun 2010.....

A_Pearlberry.jpg

til nov 2011

IMG_5635.jpg

Og hvilken utfarging.

Må sitere jossi:

Og jeg er helt enig.

Etter at Are la ned sitt kar, er det dette som er mitt forbilde (Selje er rett bak) og noe å strekke seg etter.

Stå på :mrgreen:

Helt enig med deg, det er kjempegøy å se hvordan ting har utviklet seg. Kan ikke tro at det snart har gått to år allerede, det har gått fort. Vekstbilder er utrolig morsomme. Man kan se ganske stor forskjell på PB'n på de to bildene der ja:shock:

Til jul har det gått to år, da tenkte jeg at jeg skulle legge ut noen flere bilder som sammeligner veksten. Har en del gamle korallbilder liggende på PC'n.

Når vi er inne på vekst så vil jeg ikke si at jeg har hatt god vekst. Egentlig vil jeg påstå at de fleste koraller har vært veldig treige i forhold til hos andre. Dette er jeg egentlig bare glad for ellers hadde det jo blitt stappfullt med en gang! Så lenge fargene er fine kan korallene vokse så sakte de vil for min del, bare de vokser da:-) Har også en tendens til å favorisere de mest saktevoksende:rolleyes:

Are sitt kar, sammen med Dag-Jostein sitt, var helt klart også min største innspirasjonskilde. Veldig kult at du ser på karet mitt som et forbilde! selvom det nok er et par år til karet er på Are-nivå.

Lykke til med det nye prosjektet ditt! Skal følge med på det. Det kommer nok til å bli veldig bra.

Har jo ganske lite fisk og omtrent bare steinkoraller, så det er mulig det ikke faller helt i smak hos fiske- og mykisentusiastene. Men joda, har nok noe for dem også:rolleyes: Glad du liker karet:D

Ja jeg mener karet deres er blandt de to kanskje tre fineste karene jeg har sett "live" i privat eie.

Mvh Roar

• 1 month later...

2 år ++

Nå har akvariet stått i 2 år (for ca en mnd siden). Ting har generelt gått veldig greit, ingen store ulykker. Har mistet noen fisk og koraller innimellom, men heldigvis ikke fler enn jeg kan telle på fingrene:-) Fant raskt ut at jeg syntes SPS var way cooler enn lærkoraller så det er blitt et hardt SPS dominert rev. Har likevel en del skiver av forskjellige slag, og også noen LPS. Nå er det ikke plass til fler SPS, så i tiden fremover blir det nok ikke så mye nytt på den kanten:?

Karet huser nå omtrent 45 forskjellige SPS, rundt 10 LPS, samt div skiveanemoner (rhodactis, ricordea, discosoma). På fiskesiden er det litt beskjedent. Det er totalt 13 fisker der de fleste er ganske små.

Her er et bilde fra omtrent samme tid for 2 år siden og et fra i dag:

tidligfts.jpg

fts27_12_11.jpg

Tar med noen korallerbilder som jeg tok i dag også. Alle bildene er tatt i full belysning.

A. tumida (enzmann)

tumida27_12_11.jpg

Acro sp. Denne har masse grønt i seg som jeg ikke klarte å fange med kameraet.

ukjent7.jpg

Pearlberry

PB27_12_11.jpg

A. millepora

milli3.jpg

Montipora

monti8.jpg

Dette er fremdeles min favorittmonti. Den vokser så sakte, tror det ender med at korallene rundt sluker den:?

m_pala.jpg

Rød ricordea yuma og litt div andre rics

yuma1.jpg

Edited by TeMa
Like gøy å se på karet ditt hvergang.. :) alle avleggene har det bra og har godt vekst/utfarging.. venter forsatt på PB.. hihi ;)

Takk! Det kommer nok avlegger, den begynner å strekke seg så langt ut at jeg nesten slår borti den hele tiden. Så kanskje jeg er uheldig en dag!

Ok. Den store kolonien har ikke mistet noe mer vev. Den er ganske kul ovenfra. Den andre fragen du har er mye grønnere fra siden:-) Legg gjerne ut bilde av Chalicen du passer på:mrgreen: Lever den lilla/grønne Blastoen fremdeles forresten?

Blastoen lever, den kommer seg nok. Chalicen ser ganske lik ut i farge. Fortsatt sånne lyse felter. Kan se at vevet er blitt tykkere igjen der den hadde skader så vil tro fargen kommer snart.

Regner med du har plass til M.setsosa'n jeg har stående på hylla her til deg :D regner med det blir en tur på meg på nyåret. Fortsatt gledelig jul.

Ps: fantastisk utvikling på karet ditt.

Må nesten prøve å få laget litt plass ja! Tror jeg vet et lite sted der den kan passe. Takk!

Dette er utrolig flott,masse flotte koraler.:D

karet har iallefall utviklet seg veldig bra! gratulerer med 2år ++

Takk takk:D

• 1 month later...

Her er et bilde av sollien min fra i dag. Fargen er ikke helt perfekt akkurat nå (ustabile vannverdier) men det er formen jeg vil vise frem..Siden jeg snart skulle ødelegge den. Den har krasjet med styloen som står ved siden av så jeg var nødt til å fragge den. Utrolig dumt at jeg må ødelegge formen.

solli1.jpg

Gruet meg kjempemye til å fragge den og angra straks jeg hadde gjort det. Jaja, det gror vel ut igjen. Vladis var den første til å spørre om denne korallen, så han er snart en stolt eier av denne fraggen. Håper du har noe fint i bytte altså!

sollifrag.jpg