Jump to content

Automatisk vannpåfylling med magnetventil

Kristian2
 Share

Recommended Posts

Har noen av dere som har koblet RO anlegget til kranen satt på en timer på magnetventilen?

Leste et eller annet sted at noen anbefalte det for å unngå at ventilen gikk av og på hele tiden. Kan kanskje være en fordel at anlegget produserer en mengde vann i slengen, slik det er nå så går det bare noen sekunder av og på.

Hvordan er ventilen koblet opp? Om du tar den via en kontroller(f.eks. Aquatronica), kan du sette opp en "Minimum runtime", slik at når den slår inn så kobler den ikke ut igjen før det har gått en viss tid(som du definerer selv).

Det har jeg faktisk ikke hørt om.. Så jeg må melde pass gitt;-)

Og hvorfor deler du da denne nyttige informasjonen med oss??? :rolleyes:

Den er bare koblet til en nivåføler.. så ingen computer. Var derfor jeg tenkte på en fattigmannsvariant hvor timeren settes på nivåføleren og feks settes opp så den bare er på om natten. Da vil RO anlegget ha en dags fordampning "å jobbe med" når det setter i gang.

Men spørsmålet er jo også om det har noe for seg, eller om magnetventilen like gjerne kan kicke inn når den vil...

Hos meg klikker den inn og ut litt som det passer seg. har blit vant til det så bryr meg ikke om det lenger.

Men jeg har opplevd at den henger seg opp til tider så jeg har struppet ned litt før magnetventilen for å ungå alt for mange litter ekstra når det skjer.

Dette er ikke noen løsning jeg vil andbefale andre men det har fungert her.

Eddy

Hei.

Jeg har lurt mye på det samme som deg, lest litt om det selv om varmgang og div andre uønskete ting i magnetventilen

Løsningen jeg har komt til er :

Jeg planlegger med å sette opp en stor tank for Osmose vann (200 L)

Denne 200 L skal ha en egne nivå brytere som styrer magnet ventilen til osmose vannet. Min 50 - Max 200 L

Da sikrer du at osmose vann er tilgjengelig til det meste. Og fordelen er at magnetventilen ikke slår inn før nivået er på 50 L og stenger på 200 L.

Etterfylling til hoved karet skjer via egen nivåbryter og pumpe.

Og Vannskifte skjer via eget kar som jeg skal hente vann i fra 200 Liters Osmose tanken og pumper opp i hoved karet ferdig blandet.

Då sikrer du at vann er tilgjengelig hele tiden samtidig som du sparer osmose anlegget og magnetventilen til å slå seg av og på 20-30 ganger i døgnet.

Men kansje 1 gang i uken i stedet.

Samtidig sikrer du at det er vann til etterfylling en stund hvis magnetventilen av en grunn ikke slår seg på/ feiler. (typisk i Ferie tiden)

Men det er hvertfall min løsning på det. :-)

Hei

Bruk timer på magnetventilen, dette sikrer deg om magnetventilen skulle henge. Mål opp hvor lang tid det tar å fylle på fordampet vann for en dag, og legg til 20-30% tid på timeren. Hos meg går timeren på om morgenen før lyset slår seg på, da min vannpåfylling går via kalkmikser.

Tips, bruk magnetventil fra vaskemaskin. Mye bedre kvalitet enn de som er beregnet på akvarium og kun 20% av prisen. Kan også fås gratis hvis du skrur ut selv fra brukt vaskemaskin.

Hei.

Jeg har lurt mye på det samme som deg, lest litt om det selv om varmgang og div andre uønskete ting i magnetventilen

Løsningen jeg har komt til er :

Jeg planlegger med å sette opp en stor tank for Osmose vann (200 L)

Denne 200 L skal ha en egne nivå brytere som styrer magnet ventilen til osmose vannet. Min 50 - Max 200 L

Da sikrer du at osmose vann er tilgjengelig til det meste. Og fordelen er at magnetventilen ikke slår inn før nivået er på 50 L og stenger på 200 L.

Etterfylling til hoved karet skjer via egen nivåbryter og pumpe.

Og Vannskifte skjer via eget kar som jeg skal hente vann i fra 200 Liters Osmose tanken og pumper opp i hoved karet ferdig blandet.

Då sikrer du at vann er tilgjengelig hele tiden samtidig som du sparer osmose anlegget og magnetventilen til å slå seg av og på 20-30 ganger i døgnet.

Men kansje 1 gang i uken i stedet.

Samtidig sikrer du at det er vann til etterfylling en stund hvis magnetventilen av en grunn ikke slår seg på/ feiler. (typisk i Ferie tiden)

Men det er hvertfall min løsning på det. :-)

Absolutt en kurant løsning det der. Eneste er at det blir en nivåføler og en pumpe til. I tillegg er det utrolig kjekt å slippe det vannreservoaret!

Hei

Bruk timer på magnetventilen, dette sikrer deg om magnetventilen skulle henge. Mål opp hvor lang tid det tar å fylle på fordampet vann for en dag, og legg til 20-30% tid på timeren. Hos meg går timeren på om morgenen før lyset slår seg på, da min vannpåfylling går via kalkmikser.

Tips, bruk magnetventil fra vaskemaskin. Mye bedre kvalitet enn de som er beregnet på akvarium og kun 20% av prisen. Kan også fås gratis hvis du skrur ut selv fra brukt vaskemaskin.

Jeg skal absolutt teste ut dette, og minimere tiden, slik at osmoseanlegget bare går noen timer i døgnet.

Takk for tipset, men har allerede kjøpt en overpriset Aqua Medic ventil... :-|

• 1 month later...

Hvis "dingsen" har vanntilkopbling og minst 2 elektriske tilkoblinger (kan ha jord også, men ikke så vanlig), så er nok sansynligheten stor for at du har funnet magnetventilen. Normalt sitter den rett på innsiden av chassiet på vaskemaskinen der hvor vannet er koblet til.

Den består av en støpeplastbit (ventilhus) hvor vanntilkoblingen er og et rele/spole i metall som driver selve ventilen. Og så er det selvfølgelig et utløp hvor vannet kommer ut når releet får strøm (220v).

De gamle gode AEG Turnamat hadde til og med 2 magnetventiler på samme ventilhus, slik at man har enventil i reserve hvis man får tak i en slik. Her er link til bilde http://shop.euras.com/include/picture.php?picture=284944 Koster den nette som av 9,04 € pluss frakt.

Jeg etterfyller også vann rett fra vann-nettet i huset. Bruker magnetventil som er styrt av nivåføler i sumpen. Hos meg står den å "klikker" hele tiden uten at det har vært noe negativt. Men det som jeg synes er viktig å sikre seg mot er evnt. feil ved magnetventilen som gjør at den f.eks ikke stenger. Kan fort bli et meget vellfylt akvarium og stuegulv:-)

Løsningen som jeg bruker mot dette, er veldig enkel. Produktet heter "WATERBLOCK" og er en liten plastdings som plasseres mellom magnetventilen og kranen. Denne dingsen registrerer hvor mye vann som renner gjennom den. Når vannmengden er passert innstilt nivå stenger den vannet. Så hos meg stenger den etter ca 15 liter. Siden magnetventilen står å klikker av og på hele tiden, vil det i normale tilfeller ikke renne 15 liter før magnetventilen igjen stenger. Skulle det skje, er det mest sannsyelig en feil med enten nivåføler eller magnetventil, og da er det greit at "Waterblock" stenger vannet slik at vannskader ikke oppstår.

Det som du må huske er at du har plass i sumpen til de "15 litrene" eller til det nivået som du stiller "Waterblocken" inn på.