Jump to content

Deltec Skummer spørmål..

Emiiil
 Share

Recommended Posts

Nå må jeg nok tilhøre vel gruppen som mener at det ikke kan overskummes...

I hvert fall når jeg kjøper en AP701 til min 330 liter.....

(Det jeg selvfølgelig har gjort - er å legge grunnstenen for et stort nytt kar.... (?!!))

Men så kommer julekvelden på kjerringa (eller mannen ?)

Sumpen sliter med å gi nok vann - jeg tømmer første kammer.

Riktignok renner det tlbake fra den "rene" siden i sumpen ...

Og første spørsmål er da :

Har dette noe betydning ?

(Jeg vet jo noen kjører uten skille mellom møkkete og rent i sumpen....)

Jeg har dempet vanntilførselen til skummeren, fra ca 1800 l/t som den skal ha,

Til ca 1000 l/t >>

Har dette noe betydning ?

Vil den skumme for dårlig ?

Ved å justere på retur-krana så fylles jo røret med skum .......

Eller må jeg øke kapasiteten på returpumpa ?

Med egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor returpumpa ikke klarer det;

2500 l/t skulle den gi.

Og turen opp er ikke mer enn 1 meter -

riktignok med 3 stk krappe 90 gradere > noen som kan fortelle meg hvor mye dette demper ??

Hvis du f.eks. har en Aqua Medic OR2500, så kan du se her http://www.aqua-medic.de/seawater/en/14/OR%20line/ for å se at ved 1 meter så er den nede i 1800l/h. Legg til et par bend, så blir det nok litt mindre (Aner ikke hvor mye et bend bremser).

Hvis det rene vannet renner tilbake til skummeren, så betyr jo det strengt tatt bare at du kjører det 2 ganger gjennom. Det blir ikke skittent av det, men sikkert ikke så veldig mye renere heller. Uønsket stoff får da 2 sjanser til å feste seg til en luftboble. Hvis du har rør (opp og ned) til det, så kan du sikkert prøve deg på ei sterkere returpumpe.

Hvis du f.eks. har en Aqua Medic OR2500, så kan du se her http://www.aqua-medic.de/seawater/en/14/OR%20line/ for å se at ved 1 meter så er den nede i 1800l/h. Legg til et par bend, så blir det nok litt mindre (Aner ikke hvor mye et bend bremser).

Hvis det rene vannet renner tilbake til skummeren, så betyr jo det strengt tatt bare at du kjører det 2 ganger gjennom. Det blir ikke skittent av det, men sikkert ikke så veldig mye renere heller. Uønsket stoff får da 2 sjanser til å feste seg til en luftboble. Hvis du har rør (opp og ned) til det, så kan du sikkert prøve deg på ei sterkere returpumpe.

"I get the point" > jeg også mener det skulle bare øke potemsialet for å bli renere.

Men igjen ? > bør jeg øke vanngjennomstrømmingen i skummeren til "oppgitt" normalverdi : fra ca 1000 l/t til 1800 l/t ?

Vil dette være gunstigst for skummingen ?

Eller betyr det intet - bare jeg får skumsøylen opp i røret ?

Jeg får forsette med å beregne en ny sump...

Som kan passe under et nytt (større) akvarie.........