Jump to content

får ikke ned nitraten

Anartica
 Share

Recommended Posts

eg har nå i det siste byttet masse vann i 130 liter for å få ned nitraten, men den vill ikke ned, den ligger på ca 25ppm, fikk den fartfall ned fra 50ppm. hva kan eg gjøre for å få den ned? fikk netopp osmose filter, så bare 30liter skiftet med osmose filteret, men den burde vell gådt ned mens eg brukte springvannet, det var ikke mye nitrat det, kan det være noe i akvariet som får den til å vøre så høg. kan eg kjøpe koraller og nytte dyr men den ligger på det?

hei

jeg sliter med nitrat i 130L min jeg å.

Lå på 50 kjøpte noe som heter NitroMax på zoo. det er poser som du legger i karret. jeg putta oppi en powerhead og la posene i filterboksen etter 2 dager var

nitrate nede i 25.. tok et vann bytte å er nå nede i 12.5:-)

startet akvariet i januar, har fått i 4 fisker, har lyst å få inn noe nytte dyr, de eg kjøpte først døde ,og tror det er nitraten som drepte dem, med osmose vannet er det null nitartt, med sjøvannet tror det var under 5ppm.

TG: vett du en plass på internett eg kan kjøpe det?

Dette er nok en del av oppstart fassen. God skumming og tolmodighet så blir det nok bra.

Eddy

Nitrat i motsetning til nitrit har ingenting med oppstarts fase å gjøre, det er sluttproduktet i nitrogensyklusen og er fullstendig uungåelig ved normal drift, i hvilken grad det vil bygge seg opp og bli et problem varierer fra oppsett til oppsett. Skummer vil hjelpe på den måten at det fjerner organisk materie før det blir brutt ned til nitrat, men du vill aldri klare å forhindre at det dannes i en eller annen mengde. Noen vil oppleve at det ikke blir et problem enten ved at de har nok anarobe områder i karet som videre nedbrytning av nitrat er avhengig av, de fleste vil aldri klare å legge til rette for dette i stor nok grad og er avhengig av vannbytter og eller nitrat filtre eller å mate de anerobe "filtrene" de satser på at de har i karet med vodka og andre karbon kilder.

Nitritten skal være på null! Bør jo selfølgelig vente til nitraten er på null også, men det går jo selfølgelig hvis den er noe forhøyet. Da mener jeg bare litt;-) Men vent til du får penger, da er sikkert nitraten og nitritten på null begge to:-) Sikkert en grunn for at du ikke har penger nå, blir bare nødt til å vente:lol:

Nitrat i motsetning til nitrit har ingenting med oppstarts fase å gjøre, det er sluttproduktet i nitrogensyklusen og er fullstendig uungåelig ved normal drift, i hvilken grad det vil bygge seg opp og bli et problem varierer fra oppsett til oppsett. Skummer vil hjelpe på den måten at det fjerner organisk materie før det blir brutt ned til nitrat, men du vill aldri klare å forhindre at det dannes i en eller annen mengde. Noen vil oppleve at det ikke blir et problem enten ved at de har nok anarobe områder i karet som videre nedbrytning av nitrat er avhengig av, de fleste vil aldri klare å legge til rette for dette i stor nok grad og er avhengig av vannbytter og eller nitrat filtre eller å mate de anerobe "filtrene" de satser på at de har i karet med vodka og andre karbon kilder.

Ja, Da er det vel en ide å redusere mengden av organisk matriale mest mulig å vente til karet og bakterier er litt mer oppe å går

Jeg mener det er litt drøyt å sette igang en hel masse problem løssere i et så nystartet kar.

Litt kjelkete forklart men du skjønner sikkert.;-)

Eddy

det er et red sea max 130, det var i bruk før eg fikk det, eg tenkte eg skulle vaske i bakdelen og bytte det vannet som er der etter på, det er litt skittent der. er det lurt eller burde eg bare la det stå å gå. eg vasket ikke akvariet før eg tok i vann for første gong.

Helt enig med deg der:-) Ikke putt oppi alt slags rare ting i ett så ny oppstartet akvarie

Men jeg er ikke enig, start med Organisk karbon så fort som mulig.

Ser ingen grunn til å vente med det!

Det finnes mange billige løsninger også! (feks sukker/eddik)

MEN!!!! ikke gjør noe du er usikker på! Gjør det på den måten som du synes du har mest kontroll på!

/Pål

:D Som du ser - nesten like mange meninger som medlemmer.... Min personlige mening er at i et nyoppstartet kar skal man ikke trenge å tilsette noe som helst for å holde de viktigste verdiene i sjakk. Vannbytter og tålmodighet skal gjøre at du skal kunne komme ned i tilnærmelsesvis 0 på nitritt og nitrat. Hvis du i tillegg er en relativt fersk saltvannsakvarist, ville jeg holdt meg til det mest basic, og heller utvide etterhvert som kunnskapsnivå og lommebok tillater. Vannbytter med sjøvann (sjekk verdiene og juster om nødvendig - Salt, Mg, Ca) eller osmosevann + et godt salt, og masse tålmodighet.

Når du har fått ting under kontroll, og du begynner å se hvordan ting henger sammen i ditt system, så kan du heller, hvis du har lyst, utvide med kalkreaktor, kalkmikser, vodkametode, eddikmetode, sukkermetode, balling light, balling, balling+, zeovit, DSB, RDSB, alge scrubber osv, osv.

Min anbefaling: Keep it simple til å begynne med.

Min anbefaling: Keep it simple til å begynne med.

Jeg er egentlig for fersk i denne hobbyen til at mine meninger bærer særlig vekt, men jeg må si meg enig. Dersom man gjør ting riktig, har tålmodighet og mater med måte skal ikke nitrogenforbindelser (nitrat/nitritt/ammoniakk) være et problem.

Jeg har akkurat samme kar som trådstarter og jeg har først de siste dagene fått målbar nitrat, og det skyldes bevisst overmating pga mandarin-barn.