Jump to content

anemone

harriet
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om en anemone for nybegynnere? :-)

Entacema quadricolor ("Bubble tip anemone") er hardføre og tåler en støyt eller ti. Men de er blant de mest mobile av anemonene, så det er ikke alltid enkelt å holde dem.

Ellers har jeg selv en Phymanthus-variant som virker hardfør. Problemet er at slike er sjelden (eller aldri?) til salgs. Heteractis aurora er også relativt enkle å holde, og de holder seg stort sett i ro; men det er ikke ofte man ser dem til salgs.

Gigantea eller florida anemoner er også lette å holde. Og de finner seg ofte en yndlingsplass i akvariet. Men de blir fort veldig store hvis du mater de mye. Veit ikke om det er noe minus for deg, de er jo veldig flotte når de er store også da:D Men for all del sikre alt av insug på pumper... Ellers blir det fort anemone slush. Det er ikke alltid like heldig:shock:

Gigantea eller florida anemoner er også lette å holde

Det var interessant. Jeg har stort sett lest at Stichodactyla gigantea er vanskelig å holde, blant de vanskeligste, faktisk. Liveaquaria lister den som "expert only". Reef Central har en anemone FAQ og der står følgende:

DIFFICULT

E. quadricolor (bulb-tentacle anemone, BTA, or corn anemone)

S. haddoni (haddon's sea anemone, saddleback anemone, carpet anemone, or sand carpet)

MORE DIFFICULT

M. doreensis (long tentacle anemone, LTA, or corkscrew tentacle sea anemone)

C. adhaesivum (adhesive sea anemone or pizza anemone)

H. aurora (beaded sea anemone or sand anemone)

H. crispa (long tentacle anemone, LTA, leathery sea anemone, or milk anemone)

H. malu (sebae anemone, delicate sea anemone, or sand anemone)

MOST DIFFICULT

H. magnifica (magnificent sea anemone, ritteri, or skunk anemone)

S. gigantea (gigantic sea anemone or carpet anemone)

S. mertensii (merten's sea anemone, or spotted-base carpet)

Som du ser regnes ALLE anemoner som vanskelige. Dette samsvarer ofte ikke med folks subjektive erfaringer. Tingen er at anemoner stiller strenge krav til vannkvalitet og dersom ting ikke er godt nok dør de sakte. Det kan godt hende man holder liv i de i noen måneder, kanskje til og med noen få år, men langt i fra så lenge som de kan leve i naturen.

Jeg synes folk skal forsøke å holde seg til anemoner som er avleggere av andre og styre unna viltfangete.

Jøss.. Veit de kan være litt aggresive, men at de var for eksperter bare viste jeg ikke.

Jeg tror ikke de regnes som vanskelige fordi de er aggressive, men fordi de stiller strenge krav til vannkvalitet og har en lei tendens til å...dø. Dette betyr jo selvsagt ikke at man ikke kan klare å få dem til å trives ho seg, flinke folk kan dét -- og du er tydeligvis en av dem -- men vet ikke om jeg vil anbefale de til nybegynnere. Da er nok E. quadricolor bedre.

Så det finnest ingen som er moderat vanskelige..? Da burde jeg vel kanskje vente :(

De fleste mener uansett at man skal vente minst et år etter oppstart før man setter inn en anemone. Dersom karet ditt er så gammelt nå, og det har stabile verdier, ser jeg ingen grunn til at du ikke kan forsøke med en av de minst vanskelige typene - eller en av de veldig vanskelige dersom du føler du kan klare det. Mitt råd er uansett å kjøpe en "avlegger" av en E. quadricolor så har i hvert fall ikke en frittlevende anemone blitt hentet fra havet, fraktet over halve jordkloden for å dø i karet ditt, dersom den faktisk skulle dø.

Men når de er semi-aggressive kan det være at de spiser reker og fisk da også?

Alle anemoner er så vidt jeg vet opportunistiske og vil spise alt de klarer å fange og gape over. Noen har mer klebrige tentakler enn andre, og klarer dermed lettere å holde fast på byttet sitt, og noen har større munn enn andre og klarer å svelge det - slike anemoner kan spise reker og fisk i karet ditt.

Karret er brukt og det samme gjelder steinen som er oppi, så det har vært i gang i noe over 2 år.

Jeg bestiller fra den lokale dyrebutikken i som igjen bestiller fra Sverige. Så det er ikke godt å vite om det er en av deres avleggere eller om de har sendt etter den.

anemoner

http://www.marineaquariumsa.com/showthread.php?t=9534

Litt kjedelig å ta livet av en potensiel 100år ++ ting som den kan være om den kommer fra fangst. Og den kan sulte på 6mnd så du ikke ser det før laaang tid i visse tilfeller over et år sies det. Så jeg vil nok ikke anbefalle det som en nybegynner greie

Edited by Icefyres
tillegg

Så det finnest ingen som er moderat vanskelige..? Da burde jeg vel kanskje vente :(

Jeg synes det hørtes ut som et godt forslag. Jeg saltet vannet mitt i 2006, og har ikke følt noe savn av anemoner ennå (med unntak av kolonianemoner da ;-)). Sats på det sikre først, så kan du heller finne på noen stunt etter hvert :-)

Mvh Roar