Vladis Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Hva tester bruker dere. Jeg brukte JBL i par år nå og for en eller annen grunn gikk jeg over til Salifert for det skulle vare bedre og lettere og for tak i for meg. Men så skjer det en rar ting jeg hadde ganske stabile og normale verdier og da jeg tokk en test med Salifert tester så hadde jeg alt for høye verdier i karret mitt. Alle koralene mine og fiskene mine trivdes og alt vokste greit. Siden jeg hadde for høye verdier som testen viste så skrudde jeg av ballinga. tenkte jeg skulle få verdiene ned litt. Men så opdaga jeg av histrixen min begynte å blekne fra ruta oppover. også 2 av acroporaene mine beginte å blekne litt mens montiporaene mine vokser og vokser. Både grønne og den røde.Også mine hammer koralller har det topp. Hva skal jeg stole på. tenkte på tester. Regner med at Salifert viser riktig. Salt 1025 Kh 9 ca 550 mg 1350 Jeg har også ca 1400 l vann Grotech balling med 7 doserings pumpper Zeovittfilter. bruker zeovitt media og zeovitt bakk. food. start : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Jeg bruker bare salifert og noe tetra. Syntes det fungere bra:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vladis Posted March 26, 2010 Author Report Share Posted March 26, 2010 Hmm. Jeg for stole på den da. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Tror nok det går bra. Salifert er veldig bra tester i mine øyne:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vladis Posted March 26, 2010 Author Report Share Posted March 26, 2010 Jeg vet at alle bruker det eller de fleste. Lett å bruke i hvertfal. Vi satser på det beste. Hoper ikke det er noe annet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Ja veldig mange som bruker det. Sikkert en grunn for det. Kan jo ikke være så dårlig da:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vladis Posted March 26, 2010 Author Report Share Posted March 26, 2010 Ble ganske overasket bare over hvor mye forskjel det var på de to. mg viste den over 400 i forskjel. Da ble jeg forvira bare. Siden de fleste bruker salifert så stoler jeg mere på den. :-):-):-):D:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vladis Posted March 26, 2010 Author Report Share Posted March 26, 2010 Testene er også helt nye og jeg har testa flere ganger og får samma verdier hver gang. Så da må det vare riktig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GauteG Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 ....da jeg tokk en test med Salifert tester så hadde jeg alt for høye verdier i karret mitt. Salt 1025 Kh 9 ca 550 mg 1350 Ble ganske overasket bare over hvor mye forskjel det var på de to. mg viste den over 400 i forskjel.Mg på 1350. Hvis dette er målt med Salifert, så betyr vel det at du hadde Mg på 950 tidligere? Det regnes vel for veldig lavt. 1350 er vel en plass mellom fint og litt lavt. For Mg'ens skyld kan du fortsette med Ballingen, men Ca'en var jo litt i høyeste laget da. Eller viser den nye målingen 1750? Da er jeg enig i at du kan justere ned Ballingen en stund. Hvis du har høyt forbruk kan kanskje full stopp gi for raske endringer til at alle liker det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts