Jump to content

Tester

Vladis
 Share

Recommended Posts

Hva tester bruker dere. Jeg brukte JBL i par år nå og for en eller annen grunn gikk jeg over til Salifert for det skulle vare bedre og lettere og for tak i for meg. Men så skjer det en rar ting jeg hadde ganske stabile og normale verdier og da jeg tokk en test med Salifert tester så hadde jeg alt for høye verdier i karret mitt. Alle koralene mine og fiskene mine trivdes og alt vokste greit. Siden jeg hadde for høye verdier som testen viste så skrudde jeg av ballinga. tenkte jeg skulle få verdiene ned litt. Men så opdaga jeg av histrixen min begynte å blekne fra ruta oppover. også 2 av acroporaene mine beginte å blekne litt mens montiporaene mine vokser og vokser. Både grønne og den røde.Også mine hammer koralller har det topp. Hva skal jeg stole på. tenkte på tester. Regner med at Salifert viser riktig.

Salt 1025

Kh 9

ca 550

mg 1350

Jeg har også ca 1400 l vann

Grotech balling med 7 doserings pumpper

Zeovittfilter. bruker zeovitt media og zeovitt bakk. food. start

:?::?::?:

....da jeg tokk en test med Salifert tester så hadde jeg alt for høye verdier i karret mitt.

Salt 1025

Kh 9

ca 550

mg 1350

Ble ganske overasket bare over hvor mye forskjel det var på de to. mg viste den over 400 i forskjel.
Mg på 1350. Hvis dette er målt med Salifert, så betyr vel det at du hadde Mg på 950 tidligere? Det regnes vel for veldig lavt. 1350 er vel en plass mellom fint og litt lavt. For Mg'ens skyld kan du fortsette med Ballingen, men Ca'en var jo litt i høyeste laget da. Eller viser den nye målingen 1750? Da er jeg enig i at du kan justere ned Ballingen en stund. Hvis du har høyt forbruk kan kanskje full stopp gi for raske endringer til at alle liker det.