Jump to content

Nytt 130liter RSM

thojo
 Share

Recommended Posts

Er helt ny her, og det er mellom 15-20 år siden jeg hadde saltvann i hus sist.Kjøpte akvariet mandag, og fikk med 130 liter vann fra butikken. Kjøpte rundt 10 kg sten onsdag, og en hel haug sten og koraller i dag.

Har forresten kjøpt litt mer enn jeg får plass til, så si fra hvis noen ønsker å kjøpe noen:). Har fått med en hel del forskjellige (hva jeg tror er SPS), og lurer på om de kan holdes i RSM akvariet.

Gi gjerne noen råd, er som sagt en stund siden.

Slenger med noen bilder:-)

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gratulerer med nytt kar og fint oppsett. sps har jeg ikke noe greie på så det skal jeg ikke si så mye om, men jeg har selv ett rsm 130 og tror orginalskummeren rett og slett er for dårlig til og kjøre mange sps, pass også på tempraturen, pumper og lys avgir så mye varme at jeg må ha det vesle lokket i front åpent. Dette er min erfaring mendet fins jo erstatningskummere som passer som jeg tror er bedre,

Kjøpte siden det var en komplett pakke og jeg fikk en fin pris hvis jeg tok den med en gang. Alt vannet var fra Tam i fredrikstad som var godt etablert, og det samme var stenen jeg fikk, så krysser fingrene. Fisk, reker, og andre ivebrater ser ut til å trives, og korallene slår ut i full "blomst". Prøver igjen å legge ut et bilde(sliter litt med det).

Thomas

26032010112.jpg.74e1bb61db47f3658fd16bad739b3f8c.jpg

Vær OBS på at siden sikkert ikke all steinen ligger med samme siden opp som den har gjort tidligere, så er det noen organismer som vil dø og som må brytes ned (Helt normalt). Dette kan så vidt jeg vet gi deg både ammoniakk, nitritt og nitrat, så mål vannverdiene litt ofte nå i oppstarten, og vær forberedt på å ta noen vannbytter hvis de nevnte verdiene begynner å stige.

Ellers var det mye flott å se på i det karet ditt. :-)

Jeg har jo foruten de to små klovnene belastet systemet minimalt, og skummeren har ikke produsert skumm i det hele tatt, men når alt kom hjem i går skummet den som fy i noen timer.

Håper faktisk at jeg har fått lagt stenene ihvertfall noenlunde tilsvarende som de lå siden nesten alle hadde koraller eller kraftig kalkalgevekst. Den ene stenkorallen (stor grønn plate)hadde desverre fått litt hard medfart(fikk alle korallene i 2 25liters bøtter med lokk) og har knekt et par steder. Lurte litt på hva som lønner seg å gjøre med det. Er det best å forsøke å dele den forsiktig eller bare la den stå i fred? Forslag mottas med takk:-)

Ja, er ganske så fornøyd. Det eneste er at det føles litt overfylt, så vurderer å selge et par av de største korallene. Vanskelig å dytte hendene nedi uten å komme borti noe, så enten må noe bort eller så må jeg kjøpe en 250 liter RSM til uka;-) Legger med et par bilder til siden korallene begynner å komme mer til sin rett nå etter å ha fått stått litt i fred.

27032010118.jpg.bc37c6916e9f55adaf86ed4e6ce9248d.jpg

27032010117.jpg.5df33e0b9ab33da9fdc6a426aaa7370b.jpg

Gratulerer =)

Vill råde deg til å kjøpe medieracket til geir-frode her inne.

Der kan du ha filter og evt kull osv, også er det bare å henge tunze skummeren på siden.

jeg er vaffal veldig fornøyd med den..

Sinnsykt mye koraller, jeg trodde jeg var rask, men du leder over meg :) hehe

Er det frekt å spørre om hvor mye du betalte? for full pakke

Ga 4500.- for karet med sand og salt og 2x69 for de to klovnene, men fikk med etablert saltvann der jeg kjøpte karet, så har ikke brukt saltet enda. så har det gått med 5000.- svenske for 25 kilo sten og koraller,...så sånn ca 9600 norske da. Synes jeg har kommet greit fra det jeg, men angrer på at jeg ikke gikk for 250 literen.

Det er jo samme modifiseringene jeg uansett tenkte å gjøre på mitt kar, så det spiller jo liten rolle. Skal ikke se bort fra at det plurselig står et 250 liters kar i stua mi rundt påsketider:-) Eneste er å overbevise samboeren om at "joda,....det er det samme karet, men det kanskje virker større siden du har vært borte hele helga";-)

Takker for tipset8-)

Slenger med et oppdatert bilde bare. Korallene brer seg bare med og mer utover, så enten må noe ut eller så må noe inn(tenker å oppgradere til 250 literen;-)). Hammerkorallen i midten blir bare større og større. Skal se om jeg ikke få rlagt ut en liten filmsnutt også.

28032010119.jpg.091626b9b4efa199549b9c56d193d906.jpg

Her er en liten link med en film av karet. Den er fra mobilen, og når jeg la den ut på youtube ble den på siden, så dere får tilte hodet litt.

Snakket med samboeren og hun friket ikke helt faktisk når jeg sa at det trolig ble en 250 liter til uka,...;-)

Hun synes det var helt teit når jeg skulle ha ett akvarium til i huset(har en 400 liter juvel og en 130 liter fra før), men tror hun er litt omvendt faktisk siden hun ikke motsetter seg en oppgradering under en uke etter at det andre var i hus.

Her er en liten link med en film av karet. Den er fra mobilen, og når jeg la den ut på youtube ble den på siden, så dere får tilte hodet litt.

Snakket med samboeren og hun friket ikke helt faktisk når jeg sa at det trolig ble en 250 liter til uka,...;-)

Hun synes det var helt teit når jeg skulle ha ett akvarium til i huset(har en 400 liter juvel og en 130 liter fra før), men tror hun er litt omvendt faktisk siden hun ikke motsetter seg en oppgradering under en uke etter at det andre var i hus.

he he det er jo et gott tegn :D