Jump to content

hva skjer med knappene mine??

Recommended Posts

kjøpte en knappekoloni for en stund siden. knappene har vært åpne og fine lenge, men har nå de siste ukene blitt mer og mer lukket. Ser det vokser noe på steinen også, kan det være en slags sopp? er det denne som dreper den? og i såfall er det kanskje lurt å fjerne den?

Ellers fulgte det også med noen knapper på steinen vi kjøpte. Disse var også fine lenge, men har vært halvveis lukket de siste ukene... Legger ved bilder så dere kan få se.

meget mulig det er vannverdiene altså, men har en annen knappekoloni som trives, pluss div mykiser og fisk.

temp 25

Ph 8.0

saltnivå 1.025

Nitritt 0

Nitrat 0,5

Ammoniakk 0.05

men verdiene er nok ikke så bra pga nyinnsatt skummer som så absolutt ikke fungerer optimalt enda, og sliter med å fjerne avfallsstoffene.. har ikke hatt noe utslag på ammoniakk før det.

på de kanppene på stein er det noen små kryp, veeeeldig små hvite ting. men kan ikke se noen på de andre. bare denne hvite tingen som vokser rundt der.

Noen av parasittene på knappekolonier ser ut som bevegelige knapper. Jeg hadde selv noen neonoransje nakensnegler på en neonoransje knappekoloni i 150 literen. Udyra var ikke like kamuflerte når de vandret over i de blå, grønne og gule koloniene mine. Med en pinsett og litt tålmodighet ble jeg kvitt dem. Jeg skulle selvfølgelig tatt bilder den gang slik at jeg kunne illustrert nå, men dessverre...

Når du er sikker på at alle vannverdier er ok, og du er kvitt eventuelle parasitter - prøv med C-vitamin tilsetning. Det liker knappene godt.

Guest MikeH
Noen av parasittene på knappekolonier ser ut som bevegelige knapper. Jeg hadde selv noen neonoransje nakensnegler på en neonoransje knappekoloni i 150 literen. Udyra var ikke like kamuflerte når de vandret over i de blå, grønne og gule koloniene mine. Med en pinsett og litt tålmodighet ble jeg kvitt dem. Jeg skulle selvfølgelig tatt bilder den gang slik at jeg kunne illustrert nå, men dessverre...

Når du er sikker på at alle vannverdier er ok, og du er kvitt eventuelle parasitter - prøv med C-vitamin tilsetning. Det liker knappene godt.

Har du noe mer info om C-vitamin tilsetning for knapper? Hva kjøper man osv osv.

Det er lange tråder om C-vitamin og knapper på Reef Central. C-vitamin er en karbonkilde og en antioksidant som har vist positiv stimuleringseffekt på polypper og især på knapper. Vi har flytende C-vitamintilskudd fra Brightwell.

du har ikke noe anemone av noe slag? Jeg hadde en kjempe stor kolloni av knapper, så en natt fant anemona ut at den ville da seg en tur.. Over alle knappene selfølgelig!!! De knappene kom aldri ut igjen. Ble "brent" av anemona desverre:mad: Venta i flere mnd. Til slutt så løsnet de fra steinen. Veldig synd.

takk for alle svar :) jeg har jo både litt nitrat i vannet og en anemone, ....som faktisk har vært på vandring. mulig det er på grunn av denne at den er blitt sånn.:-| Siden min andre knappekoloni som står litt mer i høyden fortsatt er like fin mener jeg.

Får se det ann litt, har nå fjernet det hvite som var på den, og satt den litt lenger opp hvor den får litt mer sirkulasjon. Har også tatt et vannbytte for å få ned nitratnivået. Får se om det hjelper noe :D