Jump to content

Murene i rsm130?

Noxius86
 Share

Recommended Posts

Har et par spørsmål, jeg skal kjøpe meg ny/nye fisker, som sikkert noen av dre har fått med dere, så hadde jeg noen spørsmål ang Lion fish for en ukes tid siden..

Fikk et par gode svar her som gjorde at jeg slo fra meg tanken om å ha en Dragefisk i karret =)

Men nå har jeg sitti å lest litt om murener, å de er jo helt råe :)

Jeg har planer om å satse mest på koraller i karret, så jeg vill egentlig ikke ha så mye fisk..

Men forsøpler murene for mye til å være i et rsm130?

ser de har fått inn et par ganske små på lokale fiske sjappa, de er vell rundt 15cm ca.

Hva tror dere?

Har foresten en boksereke, vill den overleve møte med en murene?

takker for svar :)

Hei.

Nå finnes det en del typer murener, hvilken type sikter du til? Er det en snow flake murene? Murener forsøpler veldig mye og trenger mye mat. Når de blir sultne kan de godt ta fisk og reker. Litt avhengig av hvilken murene det er. Men 130 liter er nok alt for lite. De blir som regel ganske store alle sammen..

Guest MikeH

Er vel noen murener som ikke blir så store? Husker ikke hva de heter, men over på andre siden av den store dammen så er det ganske mange som holder de små murene i kar på størrelse karet til trådstarter.

Hehe ja de er kjempe flotte =) Uff.. får vell høre på dere da =(

hehe gledesdrepere ;)

Hjelper vell ikke stort om jeg har bytta til tunze skummer og er flink til å bytte vann ;p

På liveaquria så står det at snowflaken´n skal ha min 50gallion, det er vell i underkant av 200liters karr.

å da tenkte jeg at en liten murene hadde klart seg greit i et 130l også heller bytta den bort når den blir for stor til å bo hos meg.

Hehe ja de er kjempe flotte =) Uff.. får vell høre på dere da =(

hehe gledesdrepere ;)

Hjelper vell ikke stort om jeg har bytta til tunze skummer og er flink til å bytte vann ;p

Nja finns jo sikkert noen som vil kjøpe den nør den blir større? Problemet er vel grisete eting og smekke neppe fungerer på murener. Så da er det vel god sjangs for litt spikes i verdier? Iallefall det noen nevnte som en god grunn til å ikke gjøre sånt i små kar her om dagen bare det gjaldt en løvefisk.

Men de på Liertoppen var søte ja så de ble hændmata her om dagen

Det hjelper nok sikkert. Men fisken blir jo større raskere jo bedre miljø du har:-) Så det blir jo ett lite dillemma! Var på Akvarie magsinet i Oslo for 1 uke siden, de hadde en snowflake på 70 cm:D Rå flott fisk

De har vell flere oppi murene karret, har vært å sett de, de er sinnsykt kule :) majestetiske

For å se dragefisk må du til zoo1 sandvika eller CC i drammen.

Jeg er helt fersk, så jeg hører på folk som har mere peiling enn meg, derfor jeg spørr :)

Jeg vill jeg vill jeg vill :) hehe

Mulig jeg tar sjansen, men må uansett vente til "payday" så har litt tid å tenke på det.

Ikke drage

Nei de har ikke drager der. men de murene hadde kommet litt bak skillevegger og sånt he he de er sånn 7-10 cm lange og bare flotte. Tror neppe de blir håndmatet når de nærmer seg en meter men. Jobber en veldig trivelig dame der og som leser seg opp på saltvann om dagen da han som var beregnet som saltvanns "mannen" ikke ble værende. tror det er en butikk som har et potensiale selv om jeg ikke er så fryyktelig bevandret i saltvannsbutikker. koselig betjening og fine fisker iallefall det skal de ha

For å se dragefisk må du til zoo1 sandvika eller CC i drammen.

Jeg er helt fersk, så jeg hører på folk som har mere peiling enn meg, derfor jeg spørr :)

Jeg vill jeg vill jeg vill :) hehe

Mulig jeg tar sjansen, men må uansett vente til "payday" så har litt tid å tenke på det.

Jan Holtet hadde noen drager i div størrelse når jeg var der for noen uker siden iallefall.

Liertoppen har potensialet, men siden vi er inne på litt skryting her, så vill jeg skryte litt av zoo1 sandvika også, har ikke sånn kjempe utvalg, men han som driver mest med saltvann der er skikkelig ivrig og det virker som har brenner for saltvann, å da blir det jo alltid en hyggelig prat :)

Men tilbake til murener :) tror dere jeg kan ha en sånn mini murene i karret mitt (en stund)?

Du kan jo ha den en liten stun. Bare pass på at den har en hule som den kan skjule hele kroppen sin, det er et must for en murene:-) Så en liten stund burde nok gå bra.. Men jeg ville ikke ha gjort det. Men har plass jeg hvis du ikke vil ha den lengre, skal bare ha sånn type fisk i 720 literen min!

Murene

Description:The Tessalata Eel, also known as the Honeycomb Moray Eel, has a light colored body and especially attractive, dark honeycomb markings. This is one of the most attractive of all the morays. As a juvenile, the spots form a lattice pattern. In adults, the spots become smaller, so more of the white background is showing. Although lovely, it gets large (so house it accordingly) and it is very predatory, feeding on any fish it can swallow. Do not underestimate its ability to ingest fish tankmates, some of which may look to large for it to swallow! It is also a eel predator and will make short work of morays that are smaller than it is. It will jump out of open aquariums and may even knock off glass tops at night when it moves about the aquarium.

Recommended Tank: It requires a 150 gallon or larger aquarium with numerous rock crevices for hiding and a secure, tight-fitting lid to discourage its escape.

Food and diet:The Tessalata Eel's diet should include sizeable portions of live feeder fish, octopus, and squid.

Reef Compatability: With Caution

Level of Care: Easy

Tror nok du kan bestille begravelses agent til boksereka og forvente hyppig vekst egentlig ifølge en amerikansk butikk.

Approximate Purchase Size: Small: 8" to 12"; Medium: 12" to 18"; Large: over 18"

Da er jo hvertfall et problem løst! hehe

Jeg har som sagt 0 erfaring eller peiling, så hvis noen sier til meg at det ikke går, så lar jeg vær..

Men etter å sett størrelsen på de dem har på liertoppen, så tror jeg egentlig at det kan gå, har en del stein i karret, så tror ikke det skal bli noe problem.

Det største problemet er at den griser, men har matet med artemia i karret en stund nå, uten at det har gjort så mye med vann verdiene.

Description:The Tessalata Eel, also known as the Honeycomb Moray Eel, has a light colored body and especially attractive, dark honeycomb markings. This is one of the most attractive of all the morays. As a juvenile, the spots form a lattice pattern. In adults, the spots become smaller, so more of the white background is showing. Although lovely, it gets large (so house it accordingly) and it is very predatory, feeding on any fish it can swallow. Do not underestimate its ability to ingest fish tankmates, some of which may look to large for it to swallow! It is also a eel predator and will make short work of morays that are smaller than it is. It will jump out of open aquariums and may even knock off glass tops at night when it moves about the aquarium.

Recommended Tank: It requires a 150 gallon or larger aquarium with numerous rock crevices for hiding and a secure, tight-fitting lid to discourage its escape.

Food and diet:The Tessalata Eel's diet should include sizeable portions of live feeder fish, octopus, and squid.

Reef Compatability: With Caution

Level of Care: Easy

Tror nok du kan bestille begravelses agent til boksereka og forvente hyppig vekst egentlig ifølge en amerikansk butikk.

Approximate Purchase Size: Small: 8" to 12"; Medium: 12" to 18"; Large: over 18"

Men er det denne typen de har på liertoppen?

Jeg trodde kanskje det var denne:

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+29+131&pcatid=131

Liten og morsom

Joa sikkert en stund. Men fra min lille lille erfaring i det salte virker det som om de fleste fisk kommer med sin egen lille personlighet og stil. Og faller man for det lille monsteret da så kan det fort bli en dyr litersyke he he plutselig litersyke grunnet murene vekst. sikkert ikke det verste som kan skje. men jeg synes nok mere synd på den boksereka di he he men den kan godt få flytte hit altså:roll::roll:

edit : så slapp vi enda en post

Hmm minns å huske det sto honeycomb på den pris greia oppi hjørnet der men det er mye mulig jeg huskjer feil. Var innom akvariemagasinet og subba haka gjennom reolene og gnidde meg i øya en time eller noe rett etterpå. så det kan ha vært der jeg leste det

Edited by Icefyres