Jump to content

Brytning i glasset

jasi69
 Share

Recommended Posts

Noen glassmestre der ute...

Hvor mye "brytning" i glasset skal en forvente av et akvarieglass?

Har satt opp et 850 liters akvarie i stua og på avstand ser det meget bra ut. Går man derimot nærmere glasset så "bytes" synet opp slik at man blir svimmel og uvell hvis man ser inn i karet lenge... virkers som om man har vært på by'n en tur eller har tatt på seg feil briller

Skal det være slik?

Alle materialer har sin egen brytningsindeks. Glass er ikke bare glass....

Til spørsmålet: Ja, det skal være slik.

Du kan forbedre det ved å velge andre materialer (les glass). I hvor stor grad er jeg usikker på.

Men lyset brytes ganske drastisk når det går luft - glass - vann

PS, er ikke glassmester.

Det som skjer er at du har to brytninger, en ved overgangen luft/glass og en ved glass/vann flaten. Hvor mye brytningen blir er avhengig av hvor stor vinkelen du ser inn i akvariet med og forskjellen mellom lyshastigheten i de to grenseflatene.

Dette med forbehold om at mine gamle ultralyd kunnskaper ikke har forsvunnet helt. Og at de samme naturlover gjelder for lys som for lyd.

Hei

Det stor forskjell på glass, se hva WOHA skriver om sine akvarier: made of high valued float-glass (with no optical distortion)

Naboen min er glassmester og som han sier er det stor forskjell på kvalitet, spesielt det du spør om.

Så glassmesterens svar på ditt spørsmål: nei det skal ikke være sånn, hvis man har kjøpt glass fra en seriøs produsent.