Jump to content

Melkeaktig belegg på øynene

e-mu
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en keiser (imperator) som jeg har hatt i 4 år nå. Den har det siste året hatt et tynt melkeaktig belegg på begge øya. Jeg har ikke brydd meg så mye om det, siden den ikke ser ut til å lide noe av det. Har absolutt ingen problemer med å være først i matfatet.

Men nå har også en annen keiser (Apolemichthys xanthurus) fått antydning til det samme. Ingen av de andre keiserne mine kan jeg se noe på, og de har alle vært i karet mellom 1 og 5 år.

Jeg forer hovedsaklig med en blanding av flere typer pellets, for tiden går det i OSI, Ocean Nutrion og New Life.

Jeg kuttet ut UV for ca et år siden, kan det ha noe med belegget å gjøre? Har fortsatt UV anlegget, men har bare ikke tatt meg tid til å koble det til etter jeg bygde utvendig filterbod.

Jeg ville helt klart sett på vannkvaliteten og foret. Hvordan er vannverdiene? Og da tenker jeg ikke bare på Ca/Mg/KH men også nitrat evt. nitritt? Hvor ofte bytter du vann?

Vet ikke om dette er helt sammenlignbart men i ferskvannsverdenen (bl.a. discus), så er tåkete øyne ett klart tegn på generelt dårlig vannkvalitet. Det eneste som hjelper der da er store og hyppige vannbytter.

Det at du også hovedsakelig benytter kun pellets tror jeg kanskje kan ha noe å si også. Jeg ville ihvertfall gitt dem noen alger eller nori. F.eks. kjøpt noen like: http://korallen.mystore.no/index.php?cPath=47_49 , og matet med regelmessig. Begge disse fiskene skal vel ha en del "grøntfor" i dietten sin om jeg ikke tar feil.

Får håpe du finner ut av det, for det er flotte fisker.

Hei

Takk for svar Kim.

Når det gjelder vannbytter er nok ikke det min sterkeste side, men jeg har en ganske bra tilvekst av koraller og da spesielt SPS. Så, så ille dårlig kan det ikke være. Når det er sagt, så er påsken en av gangene i året hvor jeg bytter vann. Så også i år:-)

Har for sikkerhetsskyld også målt 'alle' verdier i karet i dag. Bruker salifert testsett med unntak av P, hvor jeg bruker Marck/Deltec.

P =0.03(-), denne er litt høy men ikke ekstrem

No3=<5

No2=0

Si=0

pH=8.3

Ca=430

Mg=1440

KH=7

SG=1.023

Forsøkte også å måle jod, men fikk 0 som resltat. testsettet var gammelt så jeg tillegger ikke det så mye verdi.

Når det gjelder foret, så mener jeg at det jeg gir fiskene er noe av det bedre ( OSI Spirulina + Scrimp, Ocean Nutrition Formula 1 + 2, New Life Spectrum og New Life Spectrum Thera pellets) pluss noe flakfor og Nori et par ganger i uken. Grunnen til at jeg blander alle pelletstypene, er at jeg tenker at hvis en av de mangler noe så vil de andre kompensere for dette. Samt at jeg reiser litt i jobbsammenheng og da er det enklere for fór-assistenet;-)

Det jeg har tenkt på når det gjelder foret, er at jeg mener å ha lest at keisere ofte har svamper på menyen i naturen. I karet mitt er det en del svamper, men de vokser på utilgjengelige steder. Men hvis jeg flytter på noen steiner og avdekker en svamp er ikke imperatoren sen om å rense steinen helt.

Men det hadde vært fint å høre med andre som kanskje har samme 'problem' og som hadde løst det.

Det kan godt hende at det er bakterielt og at UV vil fjerne det.

Det kan jo være mange grunner til de blasse øynene, så her skal jeg ikke påstå. Det kan jo være alt fra sykdom til fet lever.

Jeg ville fyrt opp UV'en, og byttet bort mye av pelletsene en stund. Mye av pelletsfôr er rett og slett litt for fullpakket med energi, som skiller seg en del fra maten i naturen i det lange løp.

Fôr mest med frossenfôr en periode, Angel formula (et av verdens mest essensielle fôr for keisere og sommerfugler) som inneholder svamp + krill av god kvalitet og en del nori/porhyra. Du kan godt mate litt NLS og OSI spirulina i denne perioden, but less is more.

Gi meg tilbakemelding etter et par uker for evt endringer i helsetilstanden.

Lykke til!

Hei

Takk for svar, der fikk jeg noe å tenke på. Det kan godt være at det foret de får faktiskt er litt vel kraftig. Nå forer jeg ikke veldig mye, ca 2 teskjerer/dag på 12 store keisere/kirurger + ca 20 mindre fisker.

Skal forsøke å få tak i Angel formula her i Østfold, men vet ikke hvem som kan ha det. Noen der ute med forslag?

UV skal settes igang igjen, men jo mer jeg tenker på det jo sikrere er jeg på at imperatoren fikk dette omtrent på samme tid som jeg kuttet ut UV forrige gang.