Jump to content

Fisk, krabber, reker på flyreise. Hvordan gjør dere det ??

Mandarinen
 Share

Recommended Posts

Heisann !!

Skal ha meg en liten reise til Oslo neste uke. Da blir det en liten mini-tour på Jan Holt, Akvariemagasinet..... bl.a.

Jeg har flere ganger tidligere hatt ferskvannsfisk med i (innsekkings)bagasjen hjem til Haugesund. Reisetid ca. 50 min. Det har gått så fint så :D

Nå har jeg et lite nanokar på 100 liter så har gått i 7 mnd.

Hvordan skal jeg på tryggeste måte få med hjem fisk, reker og aller helst en anemone til Percula-klovnene mine ?? Det er ikke billige saker :!::!:

Hvordan gjør dere det ??

Mvh M :D

hei var i københavn for 14-dager siden, kjøpte med en eske fisk ,godt pakket med dobble poser og innvendig isopor (samme prinsipp som fisken kommer i fra det store utland) merket kassen med piler som inndikerte topp. sjekket inn (SAS) leverte "kassen" som spesial bagasje "gratis" var det også.

Alt fungerte smertefritt , fisken var i toppform ved annkomst hjemme i norge - stavanger

total tid fra fisken ble pakket til åpnet ca 6 timer.

Et problem som kan oppstå er vist bagasjen blir forsinket. :-)

PS : ikke et problem Gardemoen-haugesund

Hei

Jeg handlet selv i Oslo i høst. Og gutten hos Jan Holt pakket alt godt inn og merket kassen riktig. Det stod LEVENDE, med store bokstaver.

Følte folk gikk til side da jeg kom til Gardemoen med min store isoporkasse merket levende:D Jeg tror folk trodde det var noe veldig skumelt i den kassen :D

Når jeg stod og ventet på bagasjen i Haugesund, kom det en dame opp til meg. NÅ KOMMER KASSEN DIN. Ja, jeg ble veldig lagt merke til ;-)

Jeg handlet 3 fisker, noen eremitter og snegler, og en del myke koraller. Den ene fisken døde neste dag, desverre. Er usikker om det var turen eller jeg som gjorde feil på tilvenningen. Men alt det andre klarte seg.

Det ble riktig nok en dyr tur, med taxi til Gardemoen, valgt å ikke ta flytoget med den store kassen. Det er jo veldig kjekt å shoppe, plukke ut selv. Men hvis jeg virkelig vet hva jeg vil ha, så blir det nok billigere å bestille og få det fraktet til Haugesund.

Har du vært og sett i Skudenes hva han har til salg? Han selger både fisk og koraller nå, og reisen er billigere og reisetiden kortere. Har også handlet på Sola, det er jo også nærmere enn Oslo.

Uansett lykke til, og du bare må ta turen til Jan Holt. Jeg brukte sikkert 2 timer med å bare titte på de flotte akvariene, og alt det spennende de hadde. Hadde sikkert stått der hele dagen, hvis jeg ikke hadde hatt et fly jeg måtte nå :D

Anita

når du eventuelt sjekker inn på "gjør det selv skranken" så skriver du antall kolli og bruker merkerlappene til bagasjen og kassen med fisk og knask

leverer kolliene på "bagasje dropp" oppdrag utført.

lykke til med shopping.

Hihi, seff på den måten ;-)

Bare gled ded til du skal på Jan Holt. Var der i dag, de har utrolig masse fint inne nå:-):-)

Gleder meg som en unge til julaften :D

Hadde jeg bare hatt ett mye større saltvannskar :!::!:

Jeg var i Oslo i går, og i går kveld kom jeg hjem glad og fornøyd med knapper og en børstemark i kofferten. Her er hvordan jeg gjorde det:

Hadde en liten isoporeske som jeg pakket i min håndbagasje-sized koffert. Pakket også noen tepper rundt så den skulle ligge stødig, hadde jo ikke noen andre ting som jeg trengte ha på en dagstur.. :lol:

Etter endt kurs gikk jeg til Jan Holt (ca. 17:00-tida) og fant de tingene jeg hadde reservert / ville ha. Kjøpte små knappekolonier og en børstemark. Håvard på butikken pakket alt enkeltvis før han tok en ekstra pose utenpå. Alt ble lagt i isoporkassen som vi teipet godt igjen. Og ned i kofferten med seg :D

Deretter gikk jeg for å spise, tok flytoget til Gardermoen, sjekket inn kofferten og tenkte ikke mer på den før jeg var på Kjevik. Vel hjemme kl 22:15 var vanntempen faktisk 22 grader og alt har klart seg bra så vidt jeg har kunnet se.

Legger ut bilder av korallene i min tråd etter hvert, men jeg er i hvert fall meget fornøyd med hvor lett det var å frakte. (Nå skal det jo sies at jeg har et 40-liters kar, så de korallene jeg skal ha er ikke KJEMPESTORE.... :mrgreen:)

Lykke til, uansett :D

Edited by Abradinho