akvaflat Posted March 21, 2010 Report Share Posted March 21, 2010 Sønnen min på 8 var så heldig å vinne ett av Evolution 1 nano akvariene på akusjonen. Han har allerede ryddet plass på gutterommet til herligheten. Akvariet er 37 liter og kommer ut av esken med, etter min oppfatning brukbart ferskvann oppsett( mye filterskum, bioballer, keramiske "nudler") Lyset er 2x 11w Kompakt rør+ moonlight LED. En 500 l/t pumpe bak veggen skal sørge for sirkulasjon i filteret. Har selv et ReefMax 105 fra AqvaEl, men saltvannerfaringer er ikke mer en 3-4 uker gammel.... Kunne selfølgeøig kjørt denne 37 uten skummer men begynte å leke med tanken om litt modifisering. Oppsetter blir som følger: Benytter eksisterende pumpe for sirk bak "veggen" Tunze 9002 skummer lirket inn med skojern bak veggen. Hydra Nano sirkpumpe 900 l/t Etter noen timer med Dremel er skummeren på plass. Siden lokket på akvariet er hengslet i bakkant må skummertoppen av ved arbeid i karret. Men det er en fin luke i front for mating så jeg ser ikke dette som noe problem. Ser at skummeren er oppgitt til intill 200 l Håper ikke vil skape problemer i dette oppsettet.. Synspunkter ang dette og resten av oppsettet tas i mot med stor takk. Legger ved noen bilder etter modifiseringen for å få inn skummeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenen Posted March 22, 2010 Report Share Posted March 22, 2010 Sønnen min på 8 var så heldig å vinne ett av Evolution 1 nano akvariene på akusjonen. Han har allerede ryddet plass på gutterommet til herligheten. Ser at skummeren er oppgitt til intill 200 l Håper ikke vil skape problemer i dette oppsettet.. Synspunkter ang dette og resten av oppsettet tas i mot med stor takk. Gratulerer! Overdimensjonerte skummere er helt normalt når det gjelder saltvann:-) Blir spennende å følge med videre, synes ofte nanokar kan være vel så flott (og ofte flottere) enn store akvarium (sier hun som oppgraderte tre ganger på ett år:rolleyes:). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted March 23, 2010 Report Share Posted March 23, 2010 moro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted March 25, 2010 Author Report Share Posted March 25, 2010 Da var vi kommet litt videre. Vann LS og noen koraller er på plass. Siden akvariet er levert med 6500 K lamper er ikke lyset helt 100 ennå. Nye rør med blå/hvit med høyere K er bestilt. Ser ut som skummeren fungere fint. Så da er det bare å vente og se litt på vannverdier ol.(ikke lett for en på 8 dette....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigBlue Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 (edited) Et par ocellaris og en pseudochromis paccagnellae hadde gjort seg i det karet Edited March 25, 2010 by BigBlue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted March 25, 2010 Author Report Share Posted March 25, 2010 Yep, klovnene går allerede og venter i et annet akvarie. Planen er å flytte disse over så fort jeg har kontroll på vannverdier ol. ett par reker er også på vent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 Flott nanoakvarie:-) Håper alt går bra:-) Hvor lenge har det vært i drift?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted March 25, 2010 Author Report Share Posted March 25, 2010 Slikdet står nå har det bare vært oppe noen dager. Har hentet godt innkjørt LS så håper dette går bra. Utfordringen blir å holde eieren ( 8 år) i ventemodus.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Abradinho Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 Flott akvarie, godt å se at det er flere som satser i 30-40 litersklassen Lykke til videre, det ser ut som du/dere har et godt utgangspunkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 fy flate det vart jo bra hadde jeg hat et sånn når jeg var 8 år hadde jeg vert dårlig stolt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted March 26, 2010 Author Report Share Posted March 26, 2010 Mikael (8) er allerede en "erfaren" ferskvann akvarist... Har hatt akvarie på rommet sitt i et par år allerede. Han passer på med mat og vannbytter selv. Min tanke i dette er å skape noe han kan være med å holde selv og lære litt av. Han har allerede skjønt at det er ferskvann som fordamper og at han ikke skal etterfylle saltvann. Videre har han fått oppleve hvordan reker vokser (skallbytte) Han var sikker på at det var en som var død, men den hadde bare byttet skall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Flink kar han der.. Kommer sikkert til å bli en utrolig flink saltvannsakvarist:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Det er ikke bare han, jeg også får et lite sjokk hver eneste gang det kommer et skall drivende forbi. Det tar vel et sekund eller to, så forstår jeg hva som har skjedd :-) Mvh Roar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 He he.. Ja man blir fort litt nervøs før man skjønner hva som har skjedd:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Har dere noe videre planer for nano akvariet deres??:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted April 14, 2010 Author Report Share Posted April 14, 2010 Da har akvariet fått noen uker på seg. Noen nye innbyggere har flyttet inn. Purple Firefish Sandsjøstjerne Orange sjøstjerne. Alle ser ut til å finne seg til rette. Jr var litt skuffet over sandsjøstjernen, den så vi bare i 2 min før den forsvant ned i sanden. Sliter litt med tunze 9002. plutselig skummer den noe voldsomt(uavhengig av mating og annet) og fyller koppen på kort tid. Får jobbe litt med justeringen av denne. Har byttet et av lysrørene til hvit 10.000 K og skal hente et blått rør i morgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icefyres Posted April 25, 2010 Report Share Posted April 25, 2010 Pent Ser ut som et pent kar det der. Er det en sånn "sand flytter" sjø stjerne tror jeg kanskje du burde jakte litt på den. De trenger endel større plass for å leve ok. De spiser alt av mat og så kan de sulte ihjel i så lang tid som et helt år. Etter det jeg har lest litt her og der er dette en sånn typisk 300liter ++ skapning. Ellers så karret kjempeflott ut. Kjempegøy å se sånt stå på gutterom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Var jo utrolig flott:mrgreen: Men ville ikke hatt sjøstjerne i såpass lite karr, den vil sulte. Stilig med små nano akvarier:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smulemor Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Det er ikke bare han, jeg også får et lite sjokk hver eneste gang det kommer et skall drivende forbi. Det tar vel et sekund eller to, så forstår jeg hva som har skjedd :-) Mvh Roar hihi... husker godt første gang jeg så det ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted April 27, 2010 Author Report Share Posted April 27, 2010 Takk for tilbakemeldinger. Synes akvariet fungerer fint. ser ut som vi nå har fått justert skummeren nærmere 100%. Ang sjøstjernen ser jeg poenget her, Den ble kjøpt av et hyggelig vennepar som ville gi sønnen min en fin gave.... Har sett den opp når den flyttet seg til en annen plass i sanden. Er det mulig å mate den ? Grave ned litt mat? tenker meg biter/granulat som vi legger ned i sanden rund der den er? (har ikke noe 300l saltvann på lager akuratt nå... :-) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icefyres Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 Sjøstjerne Nå skal det sies at min erfaring med sjøstjerner stortsett ligger i nett lesning og krabbefisking i barndommen med plukkinhg i norsk fjære, men jeg tror nok at du vil slite med å mate den og de kan bruke laaaang tid på å sulte ihjel noen opptil et år. Kan jo hende om du ringer litt rundt til butikker som TAM eller JanHolt eller noen at de kanskje kan ta den i bytte? Dagstur med guttungen og få noe annet morsomt til karret? Ellers er det kanskje noen med digert karr her inne som kunne tenke seg å bytte litt med en ung ung saltvanns gutt? Tror nok dere vil få mere glede av den løsningen i lengen iallefall. Sikkert morsommere med noe man kan se rote rundt inn i der og en en stjerne som ligger og lusker under sanda 99% av tiden . Skulle gjerne stått til assistanse men mit "lille" 240l føler jeg selv blir akkurat litt for trangt for den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted July 20, 2010 Author Report Share Posted July 20, 2010 Litersyken tok overhånd... Som far så sønn.... Etter å ha holdt dette akvariet frem til begynnelsen av juni slo litersyken inn. Jr kjøpte et klovnehotell på 58 liter. Dessvere var ikke det noe godt/lurt kjøp...... Etter diverse oppdateringer/modifiseringer var fremdeles dette et støyende akvarie med dårlig tekniske løsninger. Overgangen resulterte også i et frafall av mange innbyggere og koraller.... Så etter mye om å men tro vi til og kastet hele klovneherligheten ut. Jr ny oppsett ser ut som følger: Basic 96 helglass akvarie. Tunze 9002 skummer (fra 37 literen) Tunze "overflate" filter Weipro 2x 9.8w LED lamper Sirkpumper Har handlet inn litt mer LS og begynt oppbyggingen av samlingen koraller. 37 literen (som faktisk fungerte veldig fint med 9002 skummeren) er lagt ut for salg :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eagle Posted July 20, 2010 Report Share Posted July 20, 2010 Ja du har virkelig en driftig 8-åring:D Eller har kanskje opphavet vært med i prosessen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondial Posted September 6, 2010 Report Share Posted September 6, 2010 Evolution 1 karet så jo veldig bra ut, stilig at dere fikk moddet slik at det fungerte med skummer, kjekkt å vite :-) Synd dere nå har det karet liggende brakk :-) Som du vet så har jeg makan kar, har tenkt å kjøre uten skummer, så får vi se hvordan det går. Men som sagt da vet jeg jo no om skummer som man kan få plass til og som fungerer :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akvaflat Posted September 6, 2010 Author Report Share Posted September 6, 2010 Mondial Har som sagt akvariet stående tørrlagt nå, er du interesert kan du få dette. (det har ligget på "gis bort" en periode uten respons) har tatt ut pumpen. ellers er dette helt ok. har lysrør orginale 6500 k liggende og saltvannsrør er montert i toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts