Jump to content

Død Bubbletip Anemone?

jarl-v
 Share

Recommended Posts

Da jeg sto opp i dag tidlig var alle koraller inne og vannet var grått.

Det luktet heller ikke så godt av det heller.

Det tok noen timer før jeg begynte og se etter anemona, og den kan jeg ikke finne. Har nå byttet ca 60 liter vann, karret er på 200L+ 60 liter sump.

Kan denne giften ta knekken på alt som er i karret ?

Ser ikke veldig lovende ut nå :-(

Da jeg sto opp i dag tidlig var alle koraller inne og vannet var grått.

Det luktet heller ikke så godt av det heller.

Det tok noen timer før jeg begynte og se etter anemona, og den kan jeg ikke finne. Har nå byttet ca 60 liter vann, karret er på 200L+ 60 liter sump.

Kan denne giften ta knekken på alt som er i karret ?

Ser ikke veldig lovende ut nå :-(

Se etter restene av anemonen og få det ut av karet. Har mer enn engang vært uheldig med disse, det har gått bra med karet hver gang.

Se etter restene av anemonen og få det ut av karet. Har mer enn engang vært uheldig med disse, det har gått bra med karet hver gang.

Jeg klarer ikke finne neon rester. Har vannet ditt blitt grått og luktet vondt?

har korallene dine vært "sure" rett etter dette har skjedd???

Jeg mistet en svær bubbletip etter hurtigmikserprinsippet i en av pumpene mine. Dette var i et velfylt Anthias 120 uten skummer eller annen filtrering. Jeg hadde både LPS, SPS, gorgonier, mykkoraller, skiveanemoner, andre anemoner og en god del fisk på den tiden. Dette akvariet hadde ca 450 liter vannvolum. Jeg tok ikke noe vannbytte. Akvariet hadde vært oppe i ca 1 år så vidt jeg husker. Fasit: ingen akutte dødsfall på andre organismer pga den anemonen.

Jeg håper det går like smertefritt i ditt akvarium. Lykke til!

Hvordan blir dette hvis anemona har dødd, ikke er blitt hakket opp, men bare ligger og småråtner inne blandt LS'en?

Jeg vil anta at resultatet blir verst dersom den fragmenteres og så råtner enn om den er hel og råtner. Førstnevnte forråtnelse vil gå raskere pga større overflate for bakterier til å angripe, og mengden nitrogenforbindelser og annet som frigjøres vil dermed stige raskt.

Men det var bare mine to ører.

Jeg vil anta at resultatet blir verst dersom den fragmenteres og så råtner enn om den er hel og råtner. Førstnevnte forråtnelse vil gå raskere pga større overflate for bakterier til å angripe, og mengden nitrogenforbindelser og annet som frigjøres vil dermed stige raskt.

Men det var bare mine to ører.

Forråtnelsesprosessen er forsåvidt grei, men det jeg tenker på er om det da vil skilles ut samme giften som hvis den blir pumpemat?

heheh jeg har hatt dem i pumpa mer enn en gang. Første gang så ble vannet grått og luktet ille. Byttet 50% vann 3 ganger på en uke. Ingen merkbare problemer. Andre gangen så var jeg ikke hjemme og kan ikke svare på hva som skjedde med vannet. Vannet var fint når jeg kom hjem igjen og det vokste sikkert 20 små anemoner rundt i karet mitt. Fjernet alle rester fra pumpa og tok et ekstra vann bytte. Ingen av gangene har jeg mistet fisk eller koraller. MEN første gangen var sps¨ne sinte og slimte noe enormt.

Nå har jeg bare en igjen, som står midt på en stor SPS. Klarer ikke å fjerne den, for se når jeg bytter kar om jeg tar den med eddik

heheh jeg har hatt dem i pumpa mer enn en gang. Første gang så ble vannet grått og luktet ille. Byttet 50% vann 3 ganger på en uke. Ingen merkbare problemer. Andre gangen så var jeg ikke hjemme og kan ikke svare på hva som skjedde med vannet. Vannet var fint når jeg kom hjem igjen og det vokste sikkert 20 små anemoner rundt i karet mitt. Fjernet alle rester fra pumpa og tok et ekstra vann bytte. Ingen av gangene har jeg mistet fisk eller koraller. MEN første gangen var sps¨ne sinte og slimte noe enormt.

Nå har jeg bare en igjen, som står midt på en stor SPS. Klarer ikke å fjerne den, for se når jeg bytter kar om jeg tar den med eddik

He he

Ja jeg satser på at dette går bra, ja SPSène er ikke rimelig sure og grinete nå :-)