Jump to content

plassering av sirkulasjonspumper

mariahennes
 Share

Recommended Posts

Hei,

jeg skal sette opp et kar på ca 200 liter (80x50x55) med en sump ca 100 liter (70x40x40). Jeg har lyst til å prøve meg på enkle koraller i tillegg til fisk. Lurer litt på plassering av sirkulasjonspumpene. Har tenkt å ha en pumpe på bunnen som kan kamufleres i stein samt en eller to høyere opp på kortsiden av karet. skal alle pumper stilles i samme retning? Hvis strømmen fra to pumper treffer hverandre midt på, 'nuller' de hverandre ut da?

Planen er å lage en aquascaping som lager rom for koraller som ønsker masse lys og strøm, men også for de som vil ha lavere lys og strømforhold.

Av fisk er ønskelisten - over tid;

Klovnepar

Goby med reke

mandarinpar

longnose hawkfish

i tillegg til nyttedyr selvfølgelig.

alle tips og råd tas imot med takk.

Hei:-)

Prøv å få mest mulig sirkulasjon i hele akvariet. Der det blir "dødsoner" samler det seg ofte mye dritt og rusk! Når det gjelder fiskene dine ville jeg iallefall ha ventet LENGE med å sette inn mandarin parret hvis du skal ha det. De kan være veldig vansklige i mtveien, som regel spiser de bare små dyr som er på LS din. Da er det veldig greit at akvariet har vært lenge i drift..= Mere små dyr:-) Hvis du skal ha longnose hawkfish ville jeg ha droppet å hatt små reker å fisk, da disse kan forsyne seg med det;-)

Takker for svar,

ja, planen er å se an tingenes tilstand og stabilitet etterhvert og tilsette ting veldig sakte og forsiktig. Mitt tidsperspektiv tilsier at Mandarin ikke er aktuellt før det har gått bortimot et år med gode verdier. Når så den tid kommer så har jeg tenkt å lete opp et Mandarinpar som spiser frossenfor i butikk (så vet man at de ikke er HELT umulige i matveien) og evt. fore dem i et tacosaus (str.) glass slik at de rekker å spise før maten seiler vekk.

Trist med Longnosen, har forelsket meg helt i den. Hvis den spiser opp nyttedyr så er det jo bare leit......urk, får se meg om etter en annen artig fisk da.... noen tips?

M.

.....men tilbake til mitt opprinnelige spørsmål ang. plassering av sirkulasjon. Skal de stå mot hverandre eller skal alle 'blåse' samme vei?

M.

jeg har mine mot hverandre. noen har de på bakveggen og til midten av front må nok prøve deg fram og se hva som funker best for deg. mange meninger akkurat her :) du vil se etterhvert hvor ting samler seg så da kan man justere etter det. så må du jo tenke litt på hva slags koraller du skal ha og hva slag sirk. de liker rundt seg med tanke på plassering