Jump to content

Tunze Comline DOC 9015

Münsterjeger
 Share

Recommended Posts

Har fått meg denne skummeren i sumpa.

Jeg synes ikke den er særlig effektiv.

Den har nå gått en drøy måned, og på en uke kan den skumme ut kanskje 50 ml vann.

Det danner seg noe belegg i reaktorrøret. Skulle jeg anslå 0,2 mm?

Den er innstilt med full sugekapasitet, full lufting.

Våtskummer overhode ikke (Altså jeg klarer ikke kjøre til dels klart / hvitt vann oppi koppen).

Idet jeg stiller ned kapasiteten skummer den ikke i det hele tatt.

Er dette en dårlig skummer, eller har jeg rett og slett ikke rare greiene å skumme ut av karet mitt?

Skummer

Hei:-)

jeg hadde en 9005 i sumpen m " periskoprøret" på.

Så pr definisjon så skal skummeren takle lav vannstand.

Det gjorde min IKKE!! Vannstand i sumpen må matche den blå streken på skummeren, ellers får du ikke ut noe som helst.

I mitt tilfelle kastet jeg den ut.

Men kan jo og være at du har liten biomasse i karet ditt:-)

Nå står den med 2 cm under den blå streken.

SEnket vannstanden ned da den bråkte veldig når det var så mye vann oppi der.

Kan prøve å øke den helt opp igjen, nå som den er blitt helt innkjørt.

Men det virker ikke som det er det som er problemet her.

Har nå forsøkt å sette inn en liten sirkpumpe i suma, slik at sirk fra nedløpet blir brutt på en annen måte, så får vi se. :-)

Takk for tips!"

Hei, tenkte det samme istad, så tok frem vidunderet. Slangen lå normalt uten klem.

Jeg så da at den drar mye vann, og den drar også nok luft. Så da konkluderer jeg med at det ikke er så mye å skumme ut.

En av grunnene til at jeg kanskje har trodd det var noe galt, er nok fordi min forrige skummer hadde en skummerkopp på 2 - 300 ml, mens denne har 1,7 liter. Og jeg tømmer den aldri, før jeg går lei av å vente og ikke har andre ting å gjøre.

:-)

Disse skummerne har en kontruksjonsfeil som gjør at de ikkje virker om vannstanden e` lavere enn den blå streken. Det som skjer e` at det lekker ut vann i bunnen av skummeren der dekselet sitter. Om man får denne tett eller tettere vil den fungere bedre med lavere vannstand. På min skummer satt eg skummeren oppå nokken biter med acryl slik at vekten av skummeren holdt dekselet på plass. Uten dette fungerte den ikkje.