Jump to content

Er stressprikk parasitter?

Münsterjeger
 Share

Recommended Posts

Fikk for en uke siden nye fisker.

De har nå fått en del hvitprikk.

Dette gjelder en gul kirurg og en Powder brown Tang. Sistnevnte er jo kjent for lett å få prikk.

Har for en måneds tid siden hatt et kraftig utbrudd av hvitprikk-parasitter som tok knekken på en større bestanddel av fiskene. Denne er behandlet.

Nå som de nye har fått prikk, lurer jeg på om dette er typisk stress-prikk. Er dette parasitt, eller er det noe annet?

De andre fiskene i karet er uberørt av dette nå.

Bør jeg kjøre en ny kur? Salifert Stop Parasites benyttes.

Visst eg har forstått dette riktig, så er det parasitter i nesten alle system. Når forholda ligger til rette bryter de ut, som visst imunforsvaret til en fisk er nedsatt p.g.a foreksempel flytting,dårlige vannverdier, dårlig diet osv. Så ja eg trur stress prikker er parasitter.

Alt er basert på at eg trur, ikkje vet.

Jeg ville ha ventet en dag eller to og sett det ann litt. Det blir som regel litt stress prikk når nye fisk introduseres. Men selfølgelig hvis du får et skikkelig prikk utbrudd, ville jeg behandlet slik du gjorde sist. Så slipper du forhåpentligvis massedød igjen. Det hadde vært utrolig synd:(:(

Basert på egen erfaring deler jeg prikker inn i to kategorier;

* stressprikker, som arter seg som et mildt utbrudd, sjelden smitter andre fisk, og som normalt går over av seg selv.

* den skumle varianten, som slår ut i massivt prikkangrep, er dødelig etter ca to-tre døgn, og forholdsvis smittsomt.

Jeg har opplevd begge, men sistnevnte variant heldigvis kun èn gang. Jeg har forsøkt Saliferts Stop Parasites med vekslende hell - har imidletid hørt om mer effektiv behandling dersom dosene dobles, uten at jeg kan anbefale dette selv.

Det er nå synkende grad av prikk på Brown powder Tang. Den gule kirurgen er veldig vanskelig å anslå hvor mye som er.

Under min massedød, startet jeg umiddelbart med dobbel dose SSP første og fjerde dagen. Deretter normale doser. Mistet "kun" to klovner etter start av behandling.

Nå har jeg en flaske SSP i backup.

De andre fiskene har enda ikke fått noe.

Sammen med de nye fiskene kom det også med en pussefisk. Denne har ikke fått prikk, samtidig som den gjør en formidalbel jobb på de som har prikk. Pusserekene er mer passive, men har hørt følgende:

Pussefisken napper så lenge der er prikk. Kall den gjerne en livsnyter.

Pussereka spiser parasitter med måte. Sparer alltid mesteparten til senere.

Dette er også min erfaring. Under massedøden stod alle fiskene i kø for å bli pusset. Reka stod der bare og vaiet frem og tilbake. Kjøpte derfor 2 reker til, og nå bytter de stort sett på slik at det nå er pussing store deler av døgnet. For øvrig en utrolig fasinerende akt. :-)

Det er jo en mulighet for at det eksisterer geografiske varianter/mutanter av prikk. Det er en viss biologisk logikk i at det er slik. Har også opplevd begge variantene som JSA omtaler. Jeg er aldri bekymret for prikk, fordi det er noe som vanligvis går over uten tap.

Så har jeg opplevd, en gang, den hissige varianten som tok 75% av all fisk på få dager. Hadde mistanke om at dette var en prikkvariant som kom inn i akvariet med den siste fisken jeg handlet før utbruddet. Notatene mine fra den gangen er tapt, men jeg husker hadde notert meg at jeg hadde fått inn en fisk fra en "uvant region" som ikke var representert i bestanden tidligere. Kort tid etter innføring av denne fisken, gikk prikkene bananas og drepte for fote. Merket meg også den gangen at hawkfish aldri får prikk (imunn?, og at foxface er hardføre.

Ja, man gjør seg noen tanker om ting som går galt.

For min del; Aldri kjøpe fisk som nettop har kommet fra flytur til butikken. 3 dager karantene er ikke nok. Forsøke så langt det lar seg gjøre å kjøpe fisk privat, fisk som er friske og gått i kar lenge.

Fiskene som førte til min massedød var kommet fra Bali.

For øvrig, hva er artsnavnet for pussefisk, eller det amerikanskje for den del.

Sitter og danner meg et bilde over alt levende jeg har, men klarer altså ikke finne pussefisken min. Den er lang. Sølv med en tykk svart stripe langs midten av fisken. Fader ut til en blå hale.