Jump to content

Masse brune alger i nyoppstartet 48L akvarium

Katta
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt mitt første saltvannsakvarie.Har lenge hatt ferskvannsakvarie. Det er et lite 48l resun DMS-400T5. Er det noen som har kjennskap til denne type akvarium?? Jeg sitter nå og klør meg i hodet og ser med bekymring på at mitt nyoppstartede kar (saltvann, sand og levende stein) etter bare noen dager dekkes med gulbrune alger. Har noen gode råd i forhold til dette. Er det noe med lysene som forstyrrer harmonien her. Karet har 4 lysrør, 3 F8T5/10000K og 1 F8T5/BLUE. I tillegg har det noe små nattlys pærer. Når kan man sette inn nyttedyr som kan beite på algene, og hvilke er det best å begynne med??

Tar i mot alle tips med stor takk da det er vanskelig å orientere seg i jungelen av informasjon som finnes på internett. Vil vil men får det ikke til :)

Jeg har akkurat starta opp. dvs i august. Det er som sakt veldig normalt med alger i begynnelsen. Det jeg gjorde var å

-ha liten lystid

-bruke en liten filtersvamp til å forsiktig skrubbe LS. (husk veldig forsiktig)

-bruke litt mekanisk filtrering til å fjerne det som svever rundt etter skrubbinga. Dette kan være en liten filterpumpe med akvarie vatt i.

Det som kan skje når du fjerner algene på denne måten er at du knerter noen rør-mark og andre ting. men men.

Det som er viktig å tenke på er at nå er det masse døde ting i steinen din. Dette blir til næringsstoffer for alger. Det du vill er å fjerne neringsstoffene og dette kan gjøres ved å luke eller børste bort algene. Husk på at disse må fjernes fra akvarie slik at de ikke brytes ned til næringsstoffer igjen.

Av nyttedyr ville jeg anbefalt noen sniler. De dyrene som er mest effektive på det sadiet du er ne er etter min mening store eremitter. Ulempen med de er når du får andre ting i karet kan de være litt krasse. Jeg har en stor eremitt og den har forsøkt å ta muslingen jeg har, så jeg har hengt den opp på en hylle.

Lykke til, men husk det tar litt tid før alt er vekk. Like vell er det veldig festlig den tiden du er i nå hvor du kan se nye små-kryp nesten hver dag.