Jump to content

Balling i større kar


Recommended Posts

Har et spørsmål til de med litt større kar her inne og som kjører med balling metoden. Hva koster dette i mnd i drift utgifter tro? Vurderer å konverteret fra rekator til balling her, grunnet brunalger problemmer over tid. Ser jo at flere av dere som kjører balling på større kar har noen fantastik flotte kar og en mengde flotte koraller. Synspunkter rundt dette er ønskelig. Er det slik at kar på over 500l og oppover,er det ikke økonomisk å kjøre balling???....eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra balling til reaktor på mitt 500 liter og har aldri sett meg tilbake.

 

Farger og vekst er bedre.

 

Jeg synes det ble dyrt i lengden og det ble helt klart en opphopning av et eller annet så etter en lang stund trivdes plutselig ikke endel koraller, jeg brukte disse hjemmebland produktene, mulig det var noe av problemet, det var alltid masse bunnfall og det så ut til å skille seg litt i kannnene.

 

Hvorfor tror du at brunalger har noe med reaktoren din å gjøre? kan ikke si å ha sett noe slik utvikling her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra reaktor til balling og har aldri sett meg tilbake.

Farger og vekst er mye bedre. :D

 

Det ER enklere å holde stabile verdier med balling og driftsikkerheten er høyere.

 

Jeg tror faktisk ikke driftkostnaden pr mnd er noe særlig større med balling enn ved bruk av reaktor når man bestiller ballingsalter fra Tyskland. Skal man stille balling+ mot reaktor prismessig må man også tenke på alle sporstoffene man må tilsette i tillegg til reaktormediet som allerede inngår i balling+-blandingen. Strømforbruket på pumper til å drifte reaktoren bør heller ikke neglisjeres i denne sammenheng.

 

Balling+ koster ca 2000kr inkl frakt og moms for 3x100L hvis man bestiller fra Tyskland. Mitt forbruk ligger på ca 0,5L pr dunk i døgnet. Dette opprettholder alle verdier i systemet mitt på totalt 900L med mange sps-koraller. Kostnadsmessig tilsvarer dette en månedlig utgift på 300kr. Jeg betaler gladelig 300kr måneden for et enkelt, stabilt og driftsikkert system. :-)

 

Problematikken som Blopp nevner om opphoping av et eller annet stoff over tid ved bruk av balling+ tror jeg er relatert til for små vannbytter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dvergkeiser

Balling blir nok dyrere i kar fra 500 l og oppover mot reaktor , noe avhengig av forbruket som jo kan variere sterkt , selv karstørrelse tatt i betraktning.

Men som Are skriver , mye mer driftsikker og stabilt , og enklere å justere.

Opphoping av enkelte verdier kan man få når man ikke tilpasser mengden behovet , og tilsetter lik væskemengde fra alle dunker uten å ta hensyn til de faktiske forhold ...

mvh

thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å se at det skal ha noe som helst med karstørrelsen å gjøre.

Det må være mengden koraller og andre organismer som forbruker sporstoffer som bestemmer hvor mye Balling det skal gå.

 

Et kar på 100 liter proppfullt av SPS, må nødvendigvis bruke mer sporstoffer enn et 1000 liters karantenekar.

 

Så sånn sett ser jeg ikke helt problemstillingen.... Er det andre faktorer jeg ikke har fått med meg?

Forøvrig benytter jeg meg kun av ballingfor å opprettholde verdier, og tørre kjemikalier for å justere større skjevheter. Strålende fornøyd.

Hos meg holder 3*5 liter balling et par måneder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra balling til reaktor på mitt 500 liter og har aldri sett meg tilbake.

 

Farger og vekst er bedre.

Jeg synes det ble dyrt i lengden og det ble helt klart en opphopning av et eller annet så etter en lang stund trivdes plutselig ikke endel koraller, jeg brukte disse hjemmebland produktene, mulig det var noe av problemet, det var alltid masse bunnfall og det så ut til å skille seg litt i kannnene.

 

 

 

Merkelig.... fungerte det virkelig dårlig når du ikke blanner kannene godt ut? :-)

Kjører balling+, er sånn noenlunde fornøyd, gidder ikke endre på det så lenge det fungere greit. Karet mitt er vel ca 600 og inneholder kun sps (knapt nok plass til vann)

Link to comment
Share on other sites

JEg ser problemet til blopp.

 

Jeg har også bunnfall, spesielt i kannene Mg og Ca.

Rister de opp i ny og ne.

 

Angående kanne for KH, oppererer vi særs nært metningspunktet for Na-bikarbonat.

Det bringer følgende spørsmål opp: Skal remediene blandes I 5 LITER, eller skal de blandes OPP TIL 5 LITER?

Det er en vesens forskjell.

Har benytte begge, og der hvor jeg blandet opp til 5 liter, vil ikke alt løses ut (metningspunktet er nådd). Ved blanding i 5 liter vann, var det ikke plass til alt.

Link to comment
Share on other sites

Det bringer følgende spørsmål opp: Skal remediene blandes I 5 LITER, eller skal de blandes OPP TIL 5 LITER?
Alle stedene jeg har sett sier at du skal blande opp til 5 liter - altså ha 5 liter på kanna når alt er ferdig blanda. Så da er det viktig å huske å først helle på 4,5 liter, hive i kjemikaliene, og toppe opp til 5 liter. Så mye vann som mulig før man blander ut, men ikke mere enn at man må legge til den siste "dæsjen" for å nå 5 liter. :-)
Link to comment
Share on other sites

Alle stedene jeg har sett sier at du skal blande opp til 5 liter - altså ha 5 liter på kanna når alt er ferdig blanda. Så da er det viktig å huske å først helle på 4,5 liter, hive i kjemikaliene, og toppe opp til 5 liter. Så mye vann som mulig før man blander ut, men ikke mere enn at man må legge til den siste "dæsjen" for å nå 5 liter. :-)

 

Det er ikke det jeg har sett eller gjort.

Man starter med 5 liter rent vann og tilsetter deretter salter og sporstoffer slik at totalvolumet blir noe mer enn 5 liter.

Jeg tror vannets evne til å løse opp de ulike saltene overgås hvis man ikke bruker dette forholdet mellom vann og salter. Dette fører til at løsningen går over metningspunktet og man vil naturlig nok få bunnfall.

Kanskje dette kan forklare hvorfor noen har problemer med bunnfall mens andre ikke har det?

Sakset fra http://www.korallen.no:

"Balling+ kommer i pulverform, og du blander det ut selv slik: (her vist for Komplett 15l):

Fyll 3 stk 5 liters vannkanner med 5 liter ferskvann/osmosevann.

Merk disse med Ca, KH, Mg........"

 

Are

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra reaktor til balling og har aldri sett meg tilbake.

Farger og vekst er mye bedre. :D

 

Det ER enklere å holde stabile verdier med balling og driftsikkerheten er høyere.

 

Jeg tror faktisk ikke driftkostnaden pr mnd er noe særlig større med balling enn ved bruk av reaktor når man bestiller ballingsalter fra Tyskland. Skal man stille balling+ mot reaktor prismessig må man også tenke på alle sporstoffene man må tilsette i tillegg til reaktormediet som allerede inngår i balling+-blandingen. Strømforbruket på pumper til å drifte reaktoren bør heller ikke neglisjeres i denne sammenheng.

 

Balling+ koster ca 2000kr inkl frakt og moms for 3x100L hvis man bestiller fra Tyskland. Mitt forbruk ligger på ca 0,5L pr dunk i døgnet. Dette opprettholder alle verdier i systemet mitt på totalt 900L med mange sps-koraller. Kostnadsmessig tilsvarer dette en månedlig utgift på 300kr. Jeg betaler gladelig 300kr måneden for et enkelt, stabilt og driftsikkert system. :-)

 

Problematikken som Blopp nevner om opphoping av et eller annet stoff over tid ved bruk av balling+ tror jeg er relatert til for små vannbytter.

 

Vell jeg har tydeligvis stikk motsatt erfaring fra deg.

 

Hvorfor er ikke bruk av reaktor stabilt? jeg ser jo at mange overkompliserer dette med computere og dill, synes det er ekstremt enkelt jeg.

 

Jeg tilsetter nå ingenting annet enn reaktor tilførselen, kalkvann og en dæsj buffer ved behov, utgiftene ved reaktoren er ca 100 kroner i måneden mot ballingen som gikk på ca 300,-.

 

Da jeg oppelvde problemer byttet jeg 20% vann hver annen uke, det er ihvertfall nok nå til å holde alle koraller fornøyde nå, koster penger å bytte vann også.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig.... fungerte det virkelig dårlig når du ikke blanner kannene godt ut? :-)

Kjører balling+, er sånn noenlunde fornøyd, gidder ikke endre på det så lenge det fungere greit. Karet mitt er vel ca 600 og inneholder kun sps (knapt nok plass til vann)

 

Dette er et ganske omtalt problem og man kan i min erfaring blande til man får blodsmak uten at det hjelper, over tid vill dette skje.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dvergkeiser

 

Hvorfor er ikke bruk av reaktor stabilt?

 

Jeg tilsetter nå ingenting annet enn reaktor tilførselen, kalkvann og en dæsj buffer ved behov, utgiftene ved reaktoren er ca 100 kroner i måneden mot ballingen som gikk på ca 300,-.

 

Da jeg oppelvde problemer byttet jeg 20% vann hver annen uke, det er ihvertfall nok nå til å holde alle koraller fornøyde nå, koster penger å bytte vann også.

 

kalkvann og buffer er ikke helt gratis heller , og kommer i tillegg til reaktor , men er inkludert i balling.

Er det snakk om balling plus , er sporstoffer inkludert der også.

Sjansen at enkelte verdier kommer ut av idealområdet , er langt større ved reaktordrift enn ved balling , og justeringsmuligheter langt enklere med sistnevnte metode.

Dessuten er det nesten obligatorisk å kjøre med kalkmikser når man kjører reaktor , noe som ikke er nødvendig med balling.

Når man prøver å kompanserer med vannbytter for doseringsfeil , blir balling selvfølgelig dyrt og lite komfortabel i lengden...

en mulighet er jo å kjøre reaktor , for å spare penger (ved stort forbruk) , og jevne ut sprikende verdier med ballig salter :-)

Er forbruket stort nok , har man ofte ikke annet valg til slutt heller ;-)

Spørsmålet er jo hvordan man kjører balling , bruker man hele (plus) pakken eller bare basic - salter , tilsetter man manuellt eller doseres det automatisk , alt dette har mye å si for regnestykket.

Bunnfall har jeg aldri sett noe av , men jeg bruker kun basis-salter som natriumkarbonat , calciumchlorid og magnesiumchlorid , som hver for seg har mye å gå på når det gjelder løsligheten , så der spiller en liter "blanda"vann for mye eller for lite ingen rolle (i en 5 l kanne), hvordan det ser ut med plus pakken hvor mange forskjellige stoffer blir blandet i kannene , har jeg ikke greie på ,muligens er risken for utfellinger der noe større.

 

mvh

thomas

Link to comment
Share on other sites

Vell jeg har tydeligvis stikk motsatt erfaring fra deg.

 

Hvorfor er ikke bruk av reaktor stabilt? jeg ser jo at mange overkompliserer dette med computere og dill, synes det er ekstremt enkelt jeg.

 

Jeg tilsetter nå ingenting annet enn reaktor tilførselen, kalkvann og en dæsj buffer ved behov, utgiftene ved reaktoren er ca 100 kroner i måneden mot ballingen som gikk på ca 300,-.

 

Da jeg oppelvde problemer byttet jeg 20% vann hver annen uke, det er ihvertfall nok nå til å holde alle koraller fornøyde nå, koster penger å bytte vann også.

 

Jeg kan bare snakke på bakgrunn av de kalkreaktorene jeg selv har hatt, Deltec P500 og Deltec P600. Jeg klarte aldri å få kalsium og KH-nivået så stabilt som jeg ønsket. Det jeg kanskje synes var mest utfordrende var å få et stabilt forhold mellom vanngjennomstrømming og CO2-tilførsel. Utløpet fra reaktoren hadde en tendens til å tette seg igjen litt over tid, som igjen påvirket forholdet mellom CO2-tilførsel og vanngjennomstrømming. Sirkulasjonspumpene som sirkulerte vannet gjennom reaktoren måtte også vedlikeholdes ganske ofte for å fungere slik de skulle. På P500'en brukte jeg aldri noen pH-styring, men det gjorde jeg på P600'en. Computerstyringen funket bra helt til pH-proben målte feil verdi og måtte kalibreres. I tillegg fikk jeg hele tiden en større tilførsel av bikarbonat enn kalsium, slik at jeg konstant hadde problemer med for høy KH.

 

Jeg vet at det er mange som har hatt stor suksess med kalkreaktorer og miksere, men jeg har mye mer tillit til enkle doseringspumper som doserer balling. Et problem jeg alikevel vil nevne med ballingmetoden er at slangen som KH-væsken går gjennom tetter seg i utløpet over tid. Dette er et problem som har økt i takt med doseringsmengden, så her må slangeenden knas opp en gang i måneden.

 

Are

Link to comment
Share on other sites

Nå gjør nok sikkert jeg ting litt "feil", men ettersom mulighetene for hverken balling eller reaktor er tilstede for meg, så tilfører jeg en ganske høy dose kh-buffer i vannpåfyllingstanken min og lar den ta seg av "grovdoseringa" av natriumbikarbonat++ (TM triple-buffer). Tester og småjusterer seff i tillegg. Men lurer på, hva er egentlig metningspunktet for kh i osmosevannet? 50?100?200? kunne sikkert testa meg fram til dette, men det krever MYE test og tid:roll:

Link to comment
Share on other sites

Re: Balling i større kar

 

 

Et problem jeg alikevel vil nevne med ballingmetoden er at slangen som KH-væsken går gjennom tetter seg i utløpet over tid. Dette er et problem som har økt i takt med doseringsmengden, så her må slangeenden knas opp en gang i måneden.

 

Are

 

Har også dette problemet. Har vurdert å sette slangeenden ned i vannet, men da vil vel kalkutfellinger tette slangen og da er jeg like langt:-)

 

Ellers bruker jeg balling+ saltene fra TMC og de virker til å være av god kvalitet. Har blandet dobbel styrke i 5L iflg anvisning på 6x5000ml pakkene og ikke hat noe problemer med utfellinger. Tok derimot litt lengre tid å blande ut kh blandingen.

Brukte tidligere balling+ fra Korallen.no og hadde da alltid problem med brunt slam i bunnen av kh og ca kannene. I tillegg tok det mye lengre tid å blande ut bikarbonaten i kh kannen.

 

Doserer 90ml ( tilsvarende 180ml ) i et 300L system med sps og lps.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå gjør nok sikkert jeg ting litt "feil", men ettersom mulighetene for hverken balling eller reaktor er tilstede for meg, så tilfører jeg en ganske høy dose kh-buffer i vannpåfyllingstanken min og lar den ta seg av "grovdoseringa" av natriumbikarbonat++ (TM triple-buffer). Tester og småjusterer seff i tillegg. Men lurer på, hva er egentlig metningspunktet for kh i osmosevannet? 50?100?200? kunne sikkert testa meg fram til dette, men det krever MYE test og tid:roll:

 

Hei!

I Balling er det Natriumbikarbonat som benyttes. Dette er en av de mest oppløselige bikarbonatene.

Et datablad jeg kom over sier 96 gram per liter vann ved 20 grader. JEg vet også at kurven med metning / temp er veldig bratt. En kolega gjorde et forsøk på dette, og var kjempeartig å se på når det gikk fra å være krystallklar væske på sikkert 80-90 grader, til å være nermest steinhardt når det nådde 20 grader igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å bruke balling istedenfor reaktor og kalkvann og etter 6 mnd er jeg meget fornøyd. Men jeg gjort meg etpa erfaringer. For det første blander jeg 20 og 20 liter av hvert medie i 35 liters plastdunker. Oppi hver av disse har jeg hengt den minste newjetpumpa som hele tiden ligger og mikser. Dette fungerer utmerket. Trenger jeg å blande opp en ny batch så fyller jeg bare på 20 liter vann og riktig mengde pulver og væske om kvelden og dette har blandet seg ut innen dosering starter igjen morgenen etterpå. Etter 4 mnd har jeg ennå ikke noe bunnfall i disse dunkene.

 

Det andre er at det ikke er alle ballingstoffene som er av like bra kvalitet. Dette gjelder både pulverne som virkelig skal være pulver og ikke flakete som noen av dem er. Bruker man ordentlig vare blir det null bunnfall. Det samme gjelder noen av de flytende løsningene. Selv tungmetallløsningen skal ikke gi farve. Det gjør endel av de som finnes på markedet.

 

Jeg kjøper mine kjemikalier i tyskland i 25 kilos sekker. Det koster inkludert transport ca 100 euro for en sekk. Dette er både billig og de er av meget god kvalitet. De flytende tilsetningene får man også der av god kvalitet i litersflasker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare snakke på bakgrunn av de kalkreaktorene jeg selv har hatt, Deltec P500 og Deltec P600. Jeg klarte aldri å få kalsium og KH-nivået så stabilt som jeg ønsket. Det jeg kanskje synes var mest utfordrende var å få et stabilt forhold mellom vanngjennomstrømming og CO2-tilførsel. Utløpet fra reaktoren hadde en tendens til å tette seg igjen litt over tid, som igjen påvirket forholdet mellom CO2-tilførsel og vanngjennomstrømming. Sirkulasjonspumpene som sirkulerte vannet gjennom reaktoren måtte også vedlikeholdes ganske ofte for å fungere slik de skulle. På P500'en brukte jeg aldri noen pH-styring, men det gjorde jeg på P600'en. Computerstyringen funket bra helt til pH-proben målte feil verdi og måtte kalibreres. I tillegg fikk jeg hele tiden en større tilførsel av bikarbonat enn kalsium, slik at jeg konstant hadde problemer med for høy KH.

 

Jeg vet at det er mange som har hatt stor suksess med kalkreaktorer og miksere, men jeg har mye mer tillit til enkle doseringspumper som doserer balling. Et problem jeg alikevel vil nevne med ballingmetoden er at slangen som KH-væsken går gjennom tetter seg i utløpet over tid. Dette er et problem som har økt i takt med doseringsmengden, så her må slangeenden knas opp en gang i måneden.

 

Are

 

Skjønner, men det er nok grunnen til at selv Deltec anbefaler å kjøre uten styring, sette magnetventil på timer og ha fast gjenomstrøming. Har ikke opplevd noen av problemene du nevner over de 6 månedene jeg har kjørt nå.

Link to comment
Share on other sites

Et problem jeg alikevel vil nevne med ballingmetoden er at slangen som KH-væsken går gjennom tetter seg i utløpet over tid. Dette er et problem som har økt i takt med doseringsmengden, så her må slangeenden knas opp en gang i måneden.

 

Are

Har du slangeenden under eller over vann?

Det kan jo hende at kjemikaliene reagerer med luft og tørker/klumper seg hvis utløpet er over vann.

 

Da det er snakk om pris...ikke glem Co2 utgiftene til kalkreaktoren. Hos meg var det en ganske betydelig utgift pr. år.

Link to comment
Share on other sites

Har du slangeenden under eller over vann?

Det kan jo hende at kjemikaliene reagerer med luft og tørker/klumper seg hvis utløpet er over vann.

 

Da det er snakk om pris...ikke glem Co2 utgiftene til kalkreaktoren. Hos meg var det en ganske betydelig utgift pr. år.

 

Det kan det fort bli, her må man være litt våken, kjører man på for mye om gangen vil det på mange reaktorer bare fise ut i tynne luften fordi pumpen suger for mye luft og klarer ikke å sirkulere skikkelig slik at man faktisk får utnyttet gassen, nok en gang vil jeg vise til Deltec sitt anbefalte oppsett hvor man måler ut ca 1 bobble i sekundet og heller øker ved å justere på doseringslengden i tid fremfor å kjøre på med mer gass, hos meg var det forskjellen på 1 måned pr. syllinder til over 3 måneder. Men jo det koster jo fremdeles noe å tanke opp, men jeg ser akkurat nå på paintball klubber, de er jo storforbruker av co2 og jeg tviler på at de betaler det for å få full tank, evt har sitt eget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...