yespen Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Noen som har erfaring med svamper?? Så to orange ganske store svamper i dag.. Veit ikke hvilken type det var? Ca. 5 x 10 cm store! Krever de mye, eks mye lys? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 17, 2010 Author Report Share Posted March 17, 2010 Ingen??:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
creek Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Svamper er nå så meget. Men tror de fleste svamper ikke er så veldig glade i lys. De er filterfødere, så de filtrerer store mengder vann. Den største faren med svamper er at de ikke tåler luft. Dvs helt fra de er tatt opp av havet, til du får de i karet hjemme, må de ha vært under vann hele tiden. Ellers så vil de kunne begynne å råtne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paalrune Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 De fleste er vel lit vanskelige og holde. Jeg har ikke erfaring med svamper, men tenkte jeg skulle google litt. Kom over de vanlige "kjedelige" sidene (men fornuftige for all del ) som: http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+527+574&pcatid=574 og http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+527+577&pcatid=577 men det som virkelig var gøy, var: http://www.advancedaquarist.com/2006/10/sponges.mp3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 18, 2010 Author Report Share Posted March 18, 2010 Takker for svar:-) Kan nok hende jeg kjøper et par stykker, de var veldig flotte:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiggo Posted March 19, 2010 Report Share Posted March 19, 2010 Svamper er flott! Noen er bare filterfødere,mens andre trenger faktisk lys. Og ikke utsette de for luft er en ting man lett kan kontrolere selv. De som er vanskeligere er og holde algeveksten/slimdannelsen borte fra selve svampen. Med såpass mye lys som de fleste har så er det vanskelig. Når man så vet at de fleste svamper trenger tilførsel av gode mengder næring i vannet,så er alle forhold til rette for algevekst. Skal man lykkes med svamper så må man ta hensyn til hva de trenger. En skyggefull plass (som regel) med gode strømningsforhold, og masse næring. Har du et overskummet SPS kar med flommbelysning så tror jeg du liten sjans for og lykkes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted March 19, 2010 Author Report Share Posted March 19, 2010 Blir ikke satsing på noen SPS i det hele tatt. Dette blir ett akvarie hvor fiskene står i fokus. Masse LS og fisk er det jeg kommer til å kjøre:-) Så det blir ikke noe flom belysning, og det blir nok en del næring i vannet selv om jeg kommer til å ha en ganske stor skummer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts