Jump to content

Overflow rate?

Vannpytt
 Share

Recommended Posts

Hvordan kan man enkelt finne mengden vann som renner ned i sumpen fra akvariet og passende returpumpe? Er det en enkel formel? Har googlet og googlet, men finner ingen svar.

Det er ganske enkelt :-) Du tar mengden vann du pumper fra sump, samme mengde må nødvendigvis renne ned i sump.

Tenker du kanskje på hvilken dim du må ha på rør?

Gjennom kammen er nok ikke noe problem. I verste fall renner det jo bare "over" kammen og ned i avrenningen. Utfordringen er nok rørene ned til sumpen. Man kan finne tabeller for "vann i fritt fall i rør", men jeg har også sett noen som har 3 avrenningsrør - ett som konsekvent står 100% under vann, og da får man en slags hevert virkning (Tenk deg en hevert som ikke går over kanten, men bare rett gjennom bunnen) - Det kan dra unna mye mere enn "vann i fritt fall". Rør 2 har en eller annen "antisurkle" innretning - durso e.l. og den 3. er kun sikkerhet i tilfelle forstoppelse. Så det er en hel vitenskap å finne rørdimensjoner....:-)

det kommer vel litt ann på hvor den er plassert. jeg har min høyt oppe på bak veggen og merker at jeg angrer på dette da flowen blir ganske lav etter mitt syn.jeg måtte gå veldig ned på pumpa for og få det til og funke som det skulle. mulig jeg har gjort noe feil men. tror jeg er nede i 400-600l eller noe sånn

Ja, spørsmålet er vel egentlig hvor store/stort rør jeg må ha for å få nok sirkulasjon på vannet fra akvarie til sumpen og retur uten å lage et fossefall med tilhørende høytrykksretur.

Målene er som følger:

200Lx60Dx60B, sump m/refugium på 100Lx60Dx50B. Dette er da hhv 720L og 300L til vannkanten.

Hvordan velger man dim på avløpsrør fra overrenningskammer til sumpen, og returpumpens størrelse for å få en fin sirkulasjon. Om returpumpen er overdimensjonert vil det bli tomt i sumpen på kort tid og den går, eller om man har for liten retur blir det ikke nok avrenning, og vannet får ikke optimal sirkulasjon.

Jeg kan ikke særlig om dimensjonering av rør, så der bør du få hjelp med andre, men:

Har akkurat testa en veldig forenkla versjon av hevertprinsippet som GauteG beskrev. Dette var utrolig effektivt. Akvariet mitt var ganske stille fra før, men med denne løsningen så er det ikke mulig å høre en eneste vannlyd. 100,0% stille. Ganske utrolig mtp at det bare var en 30 min jobb til 200 kr :P

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1310585

Gjennom kammen er nok ikke noe problem. I verste fall renner det jo bare "over" kammen og ned i avrenningen. Utfordringen er nok rørene ned til sumpen. Man kan finne tabeller for "vann i fritt fall i rør", men jeg har også sett noen som har 3 avrenningsrør - ett som konsekvent står 100% under vann, og da får man en slags hevert virkning (Tenk deg en hevert som ikke går over kanten, men bare rett gjennom bunnen) - Det kan dra unna mye mere enn "vann i fritt fall". Rør 2 har en eller annen "antisurkle" innretning - durso e.l. og den 3. er kun sikkerhet i tilfelle forstoppelse. Så det er en hel vitenskap å finne rørdimensjoner....:-)

Jeg kan ikke særlig om dimensjonering av rør, så der bør du få hjelp med andre, men:

Har akkurat testa en veldig forenkla versjon av hevertprinsippet som GauteG beskrev. Dette var utrolig effektivt. Akvariet mitt var ganske stille fra før, men med denne løsningen så er det ikke mulig å høre en eneste vannlyd. 100,0% stille. Ganske utrolig mtp at det bare var en 30 min jobb til 200 kr :P

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1310585

Bilder, bilder, bilder.

Hmmm, beklager om jeg nå har hypa opp noen løsning for ”dere andre”, men denne fungerer nok bare på mitt veldig enkle / lille system. (Bra jeg spesifiserte ”en veldig forenkla versjon” i det første innlegget mitt så ingen kan arrestere meg nå) :P

Uansett, her er en copy/paste fra to innlegg jeg laga på på RC. Mulig de er litt dårlig forklart, så bare spør her så skal jeg forklare mer detaljert. Men som sagt, dette er på mitt VELDIG lille system. Tror det blir vanskelig å gjøre noe tilsvarende for dere med større oppsett så lenge dere ikke har ekstremt overdimmensjonert(e) returrør / veldig lav sump-flow.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1541946&page=68

I came across this thread earlier today and have tried to add the basics to my 20G nano

The original overflow on my tank is very simple. Basically just a pipe with a 90 degree bend at the water surface. (see pics)

I placed a small elastic hose inside the original pipe to add the siphon effect. In the original “drain hole” I connected the new hose to 2x 90degree plastic bends to lock it in place. (again – pics)

Almost no water runs through my original drain now, and the system is 100.0% silent All I can hear now are my pumps and skimmer.

Even with the new hose taking up space inside, the original pipe can easily handle all the flow if I clog the hose. I’m still a bit skeptical though. I’m new to the hobby and fear that there are issues I haven’t thought through :S (Will this setup be more vulnerable to slime/particles building up over time and clogging it etc…)

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1816454

The only sounds from my Mini now come from the pumps/skimmer. It’s not possible to hear even the slightest trickling water sound

I got the idea reading about BeanAnimal’s drain system: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1310585

I bought a small hose that I placed inside the standard drain system. On the top I connected it to 2x 90 degree plastic bends as shown in the pictures. In the sump, the hose goes into a small ball valve.

How it works:

Once I start the return pump, water rises up the round overflow hole as normal. At the same time, water starts going down the “new drain”. Since this drain is so small and placed at the bottom of the normal overflow hole, it quickly gets submerged and creates a siphon. This creates a flow much larger than if it were to pass through with air like in the normal overflow.

This would normally make the tank drain faster than the return pump and eventually the drain would suck air – break the siphon – whole process would restart.

The trick here is the ball valve. It needs to be adjusted so that the siphon is just weak enough to drain the tank faster than the return pump fills it. The remaining water, which is next to zero, is taken care of by the normal drain system.

A siphon makes no sound and the water passing the normal overflow system is just a few % so it cannot be heard. Another very nice thing is that this setup will create zero bubbles in the sump.

My concern though, is of course the fact that I may have increased my chances of getting a flood :P

I’m not sure if this is something I should worry too much about though. I have of course tried to clog the new drain. The old one can handle the water just fine on its own even with the new small tube inside taking up space. When it comes to slime buildup / particles clogging it over time … this is where I need your input! :P

I did not try this out because I thought the original drain was loud. I just like to mess with stuff. Still, it needs to be said: There is a HUGE of difference from “almost silent” to “100.000% silent”

Crappy mobile phone pics:

DSC00116.jpg

DSC00117.jpg

DSC00120.jpg

Fryktelig så rotete det innlegget ble, men har feira at stua mi har blitt så stille med noe godt og drikke en stund nå :)

Uansett; det jeg har er egentlig bare et lite "hevertrør" plassert inne i et større vanlig rør. Nesten ikke noe vann går gjennom det store røret, men om det lille skulle bli blokkert på en eller annen måte, så er fremdeles det største mer enn stort nok til å ta unna alt vannet. Er likevel litt skeptisk til at det skal tette seg til med dritt etter hvert :S

Skulle ønske jeg hadde en "tørr backup", men...

Uansett så var denne løsningen så fantastisk at jeg troir jeg beholder den. Som jeg sa i tråden på RC: Det er veldig stor forskjell på "nesten helt stille" til "100,00% stille" :)

Jeg får heller skaffe meg en flotør som tar tilførselen til returpumpa mi dersom ting går tett. Noen som vet om dette finnes som et "stand alone produkt"? (har ikke lyst å kjøpe en dyr kontroller med en slik modul bare for dette)