Jump to content

Frossenfor...

Emiiil
 Share

Recommended Posts

Mulig jeg er på videvanke .... eller...

For en tid siden kjøpte jeg frossenfor (artemia og mysis) i en lokal sjappe.

Underkjente et par pakker, da de synlig hadde tint og fosset igjen.

Men da jeg kom hjem fant jeg ut at flere av de andre også var tint og frosset.

Jeg sliter med nitratforholdene i vannet...

Kan denne tinte (og igjenfrossede) maten innholde døde/råtne elementer som kan lage problemet ?

Guest Dvergkeiser

Dårlig frossentfor (all frossentfor blir slik når det har vært tinet og frosset igjen) har stor lekkasje av cellevæske , som nok belaster akvariet , naturligvis avhengig av hvilke mengder som blir brukt .

Når det er sagt , kan det nok ikke stikkes under en stol at ALL frossentfor gjør større utslag på nitratansamlingen enn de fleste typer tørrfor.

Frossentfor av dårlig kvalitet kan dessuten være en kilde for lumske bakterieoppblomstringer.

mvh

thomas

I den grad du fremdeles ønsker å bruke dette fòret kan det være lurt å tine fòret på forhånd og skylle av alt frysevann og "skitt".

Utføres enklest vha av en tesil eller lignende under rennende springvann. Da blir det kun artemia/mysis du får i karet.

Jeg gjør alltid dette uansett med frossenfòr og har sjelden/aldri målbar nitrat.

Guest Dvergkeiser
I den grad du fremdeles ønsker å bruke dette fòret kan det være lurt å tine fòret på forhånd og skylle av alt frysevann og "skitt".

Utføres enklest vha av en tesil eller lignende under rennende springvann. Da blir det kun artemia/mysis du får i karet.

På denne måten blir man nok kvitt skiten , men også næringsstoffer blir skyllet bort ... tror neppe at det er så mye annet enn tomme skall , som i beste tilfellet er ballaststoffer , som blir igjen da ...

mvh

thomas

På denne måten blir man nok kvitt skiten , men også næringsstoffer blir skyllet bort ... tror neppe at det er så mye annet enn tomme skall , som i beste tilfellet er ballaststoffer , som blir igjen da ...

mvh

thomas

Enig i resonnementet hvis utgangspunktet er at artemia og mysis i seg selv ikke inneholder næring.

Jeg trodde Emiil benyttet dette frossenfòret for å mate fisk, og ikke for å vedlikeholde nitratnivået.;-)

Jeg gjør alltid dette uansett med frossenfòr og har sjelden/aldri målbar nitrat.

mvh

thomas

Jeg tror jeg skulle ha reklamert....

Og jeg heller til Eagle's løsning - det vil uansett gi lavere nitratnivå.

Takk gutter...

Til Gaute >>> Vet du hva du snakker om - kanskje te-smaken blir formidabel !