Jump to content

Skummer sprm.

marly
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Har fått en Blueskimmer 250 fra Ferplast til karet mitt. (110L)

Fikk ikke med noe spesielt med instruksjon, og finner heller ikke noe serlig på nettet. Kommer vistnok fra en italiensk side , Ferplast.com, så va lite hjelp å hente der.

Har satt den igang oppi karet, men er usikker på hvor mye luft jeg skal skru på fra luftingen på siden? skal den være stengt/halveis oppe eller helt skrudd opp. Det kommer mer skum inne i boksen etter hvor mye luft jeg skrur opp. Muligens et dumt spørsmål men jeg vil være helt sikker, ettersom dette er første gang jeg har vært borti saltvann og skummer.

Det beste bildet jeg fant var ferplast_bluskimmer.jpg

Mvh Roar

En tommelfinger regel er vel å justere sånn at boblene sprekker ca halvveis opp i røret opp mot skummer koppen. Etter en stund vil det danne seg fast skum som gradvis vil gå opp mot kanten til skummer koppen.

Hvor høyt dette nivået skal være er helt avhengig av hva slags skummer man har. Men er nivået for lavt vil skummeren produsere lite veldig mørkt avfall i koppen. Er det for høyt vil skummerkoppen fylle seg fort med "te-farget" avfall.

I begynnelsen er det viktig at du følger ofte med skummeren, da det ofte tar noen dager for skummeren er kjørt inn. Hvis du vasker skummeren i eddik kan denne perioden kortes ned noe, men om det er nødvendig er en helt annen sak.

Lykke til vidre

En liten ting til.

Skummeren har stått på døgnet rundt i 4 dager, og nå legger det seg endel hvit/mørkegult skum ved siden av skummeren, med "utsuget". Har fjernet dette med en kopp hver morgen, men kommer stadig tilbake.

Er dette normalt eller hür?:confused: