xtian Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Er det noen plass som selger 35% eddik i 5 liters dunker? Eller må man på rema og kjøpe 2 fulle poser med de små flaskene de selger.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GauteG Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 De selges jo i rundt halvlitere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Münsterjeger Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Heisann! Her har du 1 liter 100% http://no.vwr.com/app/catalog/Product?article_number=1.00063.1011 Gir drøyt 3 liter med 35% Så kan du blande den ut selv. :-) Koster 140,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Er det ikke ca 20 kroner for en 1/2 liter 35% eddik da? Da blir det 120 kroner for 3 liter. Da blir det dårlig butikk å blande eddiksyre ned til 35% for 140 kroner. Kanskje det til og med er pluss frakt. Mvh Roar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barracuda Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Holder en stund med en 1/2 liters flaske.. Hva skal du med 5 liter :confused: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Holder en stund med en 1/2 liters flaske.. Hva skal du med 5 liter :confused: Jeg bruker noen liter eddik i løpet av året, så jeg hadde sikkert kjøpt en 5 liter dersom jeg hadde fått tak i det og det hadde vært billigere. Det er ikke den utgiften jeg tenker på når det gjelder denne hobbyen da :-) Mvh Roar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtian Posted March 13, 2010 Author Report Share Posted March 13, 2010 jeg vil ha en stor dunk stående (i kjelleren med lokk..) med tja 7 - 8 liter sterk eddik til å dumpe alle størrelser pumper oppi og anna stor utstyr i så de er helt under :-). Prisen er ikke avgjørende, det går ikke mye av det. Lurte bare på om det var mulig å kjøpe i større dunker fra noen plass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barracuda Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 jeg vil ha en stor dunk stående (i kjelleren med lokk..) med tja 7 - 8 liter sterk eddik til å dumpe alle størrelser pumper oppi og anna stor utstyr i så de er helt under :-). Prisen er ikke avgjørende, det går ikke mye av det. Lurte bare på om det var mulig å kjøpe i større dunker fra noen plass Ja, det var kanskje ikke så dumt nei Jeg tenkte litt for kort på forrige innlegg ;-) (Så for meg en sprøyte på 500ml:shock: - på glassrosejakt hehe ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Münsterjeger Posted March 13, 2010 Report Share Posted March 13, 2010 Er det ikke ca 20 kroner for en 1/2 liter 35% eddik da? Da blir det 120 kroner for 3 liter. Da blir det dårlig butikk å blande eddiksyre ned til 35% for 140 kroner. Kanskje det til og med er pluss frakt. Mvh Roar Det er klart. Men koster å få det som man vil ha det... ;-) Dog den jeg siktet til er av Pro analysi-kvalitet. Det koster også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted March 15, 2010 Report Share Posted March 15, 2010 Hvorfor ikke kjøpe saltsyre? Selges bla. i byggevare sjapper. Husk alle verneregler!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Bjordal Posted March 16, 2010 Report Share Posted March 16, 2010 Min erfaring er at en blanding på 2-3 dl i en 10 liter bøtte er mer enn sterkt nok. Tenker da på den 35% hvite/klar eddiken som selges i mat butikker. Ting må kanskje ligge noe lenger i badet enn med en sterkere blanding. Kanskje så mye som to dager. Varmt vann øker effekten drastisk så kan man ha en varmekolbe av glass oppi er det å foretrekke. ikke stikke hele greien nedi, bare glassdelen. Jeg har noen ganger sett at gummi detaljer ikke alltid er så glad for å ligge i blandinger som er sterkere enn dette. Sugekopper og ikke minst elektriske kabler til pumper har jeg sett at forandrer litt struktur og "sveller" i noen tilfeller, uten at dette påvirker ytelsen forløpig. Derfor fortrekker jeg en såpass svak blanding og heller la delene ligge lenger. O-ringer er laget av annen gummi (Nitril) som er mer motstandsdyktig mot syrer. De ser ikke ut for å la seg påvirke. Uansett er denne måten å rengjøre utstyr for groe helt suveren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GSM Posted July 19, 2010 Report Share Posted July 19, 2010 For de som bor i/nær Bergen kan man kjøpe eddiksyre i kanner hos Hjelle Kjemi på nordnes. Og det finnes nok tilsvarende bedrifter i de fleste kanter av landet http://www.hjellekjemi.no/Eddiksyre%20Tekn_artikkel_40_0.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 19, 2010 Report Share Posted July 19, 2010 Jeg benytter 35% saltsyrre og denne får man kjøpt i alle byggevarebutikker i 1l og 5l. Rimlig og enklelt. Har også benyttet saltsyren mot glassroser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts