Jump to content

eddik

xtian
 Share

Recommended Posts

Holder en stund med en 1/2 liters flaske..

Hva skal du med 5 liter :shock::confused:

Jeg bruker noen liter eddik i løpet av året, så jeg hadde sikkert kjøpt en 5 liter dersom jeg hadde fått tak i det og det hadde vært billigere.

Det er ikke den utgiften jeg tenker på når det gjelder denne hobbyen da :-)

Mvh Roar

jeg vil ha en stor dunk stående (i kjelleren med lokk..) med tja 7 - 8 liter sterk eddik til å dumpe alle størrelser pumper oppi og anna stor utstyr i så de er helt under :-). Prisen er ikke avgjørende, det går ikke mye av det. Lurte bare på om det var mulig å kjøpe i større dunker fra noen plass

jeg vil ha en stor dunk stående (i kjelleren med lokk..) med tja 7 - 8 liter sterk eddik til å dumpe alle størrelser pumper oppi og anna stor utstyr i så de er helt under :-). Prisen er ikke avgjørende, det går ikke mye av det. Lurte bare på om det var mulig å kjøpe i større dunker fra noen plass

Ja, det var kanskje ikke så dumt nei :mrgreen:

Jeg tenkte litt for kort på forrige innlegg ;-) (Så for meg en sprøyte på 500ml:shock: - på glassrosejakt hehe :D)

Er det ikke ca 20 kroner for en 1/2 liter 35% eddik da? Da blir det 120 kroner for 3 liter. Da blir det dårlig butikk å blande eddiksyre ned til 35% for 140 kroner. Kanskje det til og med er pluss frakt.

Mvh Roar

Det er klart. Men koster å få det som man vil ha det... ;-)

Dog den jeg siktet til er av Pro analysi-kvalitet. Det koster også.

Min erfaring er at en blanding på 2-3 dl i en 10 liter bøtte er mer enn sterkt nok. Tenker da på den 35% hvite/klar eddiken som selges i mat butikker.

Ting må kanskje ligge noe lenger i badet enn med en sterkere blanding. Kanskje så mye som to dager. Varmt vann øker effekten drastisk så kan man ha en varmekolbe av glass oppi er det å foretrekke. ikke stikke hele greien nedi, bare glassdelen.

Jeg har noen ganger sett at gummi detaljer ikke alltid er så glad for å ligge i blandinger som er sterkere enn dette. Sugekopper og ikke minst elektriske kabler til pumper har jeg sett at forandrer litt struktur og "sveller" i noen tilfeller, uten at dette påvirker ytelsen forløpig. Derfor fortrekker jeg en såpass svak blanding og heller la delene ligge lenger.

O-ringer er laget av annen gummi (Nitril) som er mer motstandsdyktig mot syrer. De ser ikke ut for å la seg påvirke.

Uansett er denne måten å rengjøre utstyr for groe helt suveren.

• 4 months later...