Jump to content

Oppstart av Percula 90

lunde
 Share

Recommended Posts

Har akkurat fylt saltvatn i akvariet mitt for første gang.. Så nå kommer det sikkert til å komme ein del dumme spørsmål framover..

Det første er i alle fall kor lang tid det tok før skummeren fungerer skikkelig?

Nå fylles den bare opp av vatn.. Tømmer bare det vatnet tilbake i akvariet siden koppen fylles på 3-4 min.. Men bør det helst tømmes rett i dass? ;)

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei og hå,

Dersom du bare har saltvann i karet og ingenting levende (inkludert levende stein), vil ikke skummeren kunne skille oss noe organisk skjit - hvilket er oppgaven dens. Det kan dermed virke som om det ikke har noen hensikt å la skummeren gå før man har i de første levende dyrene/steinen. Men skummere pleier alltid å bruke en del tid før de virker ordentlig, gjerne et par dager, det gjør derfor ikke noe om du starter den en stund før du faktisk gir den noe å jobbe med.

Dersom skummertoppen fylles opp i løpet av bare 3-4 minutter må du endre på innstillingene. Det normale er vel at den må tømmes én gang per dag/dager/uke. I et kar med normal mengde levende organismer og med riktig dimensjonert skummer skal det ikke vær nødvendig å tømme den flere ganger om dagen. Som oftest skal det være mulig å strupe lufttilgangen og dermed mengden skum som produseres, hvilket påvirker hvor mye som kommer i skummertoppen. Forsøk å justere litt på dette. Så snart du tilsetter levende må du sikkert justere igjen for å sikre deg at skummeren jobber optimalt.

Det skummeren skiller ut skal tømmes i dass/vask, ja, forutsatt at det er skittent :-). I ditt tilfelle, når du bare har saltvann i karet og ikke noe levende, ser jeg ikke noe problem med å tømme det ut i karet igjen. Skummere fjerner også en del uorganiske forbindelser, og ved å tømme disse tilbake i karet holdes de kjemiske verdiene seg mer stabile.

Edited by Agathos

Takker for kjappe svar..

Det stod ein plass i bruksanvisninga at det ikkje var nødvending å justere på skummeren, men når eg leste den litt nøye ein gang til så såg eg at eg skulle justere luft tilgangen slik at 75% av "reaction pipe" var fylt med skum.. så får bare prøve meg litt fram..

Takker for kjappe svar..

Det stod ein plass i bruksanvisninga at det ikkje var nødvending å justere på skummeren, men når eg leste den litt nøye ein gang til så såg eg at eg skulle justere luft tilgangen slik at 75% av "reaction pipe" var fylt med skum.. så får bare prøve meg litt fram..

Ja, det er ikke uvanlig at man bruker litt tid på å få fininnstilt skummeren. De har jo ofte ganske lang responstid, så man må gjerne vente en dag eller to etter hver justering for å se hvilken effekt det hadde.

Såpass ja.. Var den tålmodigheten då :roll:

Er det noken som har erfaring med Turboflotor Percula skummeren? Er det normalt at vannet rundt skummeren også inneholder masse små bobler sånn at det ser heilt kvitt ut?

Jeg har ingen erfaring med akkurat denne skummeren, men skummeren min genererer også bobler utenfor skummeren. Dette er ikke noe problem hos meg, for skummeren står i en sump og boblene er borte før de kommer ut i karet. Blir det så mye bobler rundt skummeren din at de "tåkelegger" karet har du et problem med skummeren. Dette kan meget godt mulig forsvinne når skummeren kjøres inn, ev når du får justert den.

Den står i eget kammer så det er ikkje noke problem.. Lurte bare på om det kunne var lekkasje e.l. ;)

Det kan det være, jeg kjenner jo ikke modellen. Men dersom det ikke fører til bobler i tanken der fiskene er, og dersom skummeren fjerner gørr, er det nok bare å la det være.

Takker :-)

Skal prøve å få tatt litt bilder når sand og lys er på plass..

Har lest ein del i tråden din Selje og ser at du også har Percula 90..

Brummer dei orginale pumpene dine eller er di relativt lydløse?

Mitt akvarie lager enn ganske høy brummelyd.. Derfor krevde fruen at det blei flytta frå stua ;-)

Ja det er en ganske irriterende brumme/dirrelyd.. Høres nesten ut som ett eller annet er løst.. Som står og vibrerer liksom..

Kjøpte det brukt, men det har aldri vert i bruk før.. ;-)

Går ut i frå at det er 2 års garanti på pumper o.l.?

Ja, du får bare skru av pumpe for pumpe, så finner du ut av det:-)

Skummeren begynte ikke å fylles med skikkelig møkka-vann før etter et par uker (med det mener jeg helt svart vann). Men du merker forskjell etter et par dager. Jeg kjører med den ventilen til luftslangen ca halv-åpent.

hmm blir ikkje klok på den skummeren..

Første gang eg hadde saltvann i karet så stod den med lufteventilen heilt åpen og då rant vatnet over i skummerkoppen sånn at den blei full etter bare ett par min..

Men nå kan ventilen så heilt åpen uten at det skjer noke som helst..

hmm blir ikkje klok på den skummeren..

Første gang eg hadde saltvann i karet så stod den med lufteventilen heilt åpen og då rant vatnet over i skummerkoppen sånn at den blei full etter bare ett par min..

Men nå kan ventilen så heilt åpen uten at det skjer noke som helst..

De bruker ofte litt tid på å gå seg inn.

Har tatt en liten test av vannet nå.. Blei litt overraska siden eg har henta saltvann frå sjøen..

Saltinnhold 1.020

PH 8.3

Fosfat 0.03 ppm

Nitrat 0-0.2 ppm

Ntritt 0

Magnesium 990 ppm

Kalsium 340 ppm

Saltinnhold, magnesium og kalsium var vel litt låge?

Har den Alkanitets testen og, men målte ikkje siden eg har bra PH.. burde eg gjer det uansett?

Har den Alkanitets testen og, men målte ikkje siden eg har bra PH.. burde eg gjer det uansett?
Jeg vil anbefale å ta den også, ja. Både fordi du under oppstarten gjerne vil vite "mest mulig" ok karet, bli kjent med verdiene du har i ditt kar, kjent med testen osv og fordi det er bedre å vite for mye enn for lite. Etterhvert som karet er innkjørt, og man begynner å bli familiær med hvordan verdiene svinger sammen, så kan man kanskje begrense antall tester fordi man allerede "vet" svaret ut fra de andre testene man har gjort. Til slutt ender man opp som enkelte her inne sier: "Jeg måler med øya". Har man lang fartstid på saltvann, så kan man nok trene seg opp til å se symptomer på at verdiene begynner å skli ut, veldig tidlig - for deretter å måle.