Jump to content

Hjelp til ID og recovery tips

selje
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med ID og noen råd på disse? Det virker som at de sliter litt, de henger litt og ingen har noen tegn til å vise noen polypper bortsett fra "ukjent 4" som gir tegn til å ville ut med polyppene (men dette gjør den kun når lyset er avslått). Noen som kan hjelpe meg? Mine første koraller og jeg er litt bekymret:-|

Fakta:

Salinitet: 1.025

Temp: 28

Legger til andre vanntester senere, husker ikke målingene jeg tok igår i hodet:rolleyes:

Blir veldig takknemmelig for all hjelp:-)

Ukjent korall 1:

IMG_2914.jpg

Ukjent korall 2:

IMG_2915.jpg

Ukjent korall 3:

IMG_2916.jpg

Stammen til denne så ikke helt god ut?:confused:

IMG_2917.jpg

Ukjent korall 4:

IMG_2919.jpg

Var de slik i butikken også? Hvis ja, burde de ikke vært solgt. Om de så fine ut og med pollypper ute så kan det være noe hos deg. Sirkulasjonen er viktig for alle 4 koraller.

Uansett ser nr.1 som en Sinularia sp. og resten er nok Sarcopyton sp.

Nr.3 hadde jeg personlig kasten, men jeg forstår om du velger å se hva som skjer.

Vannverdier er viktig for å kunne hjelpe.

Mitt tips! Ikke kjøp mer enn en korall som den første, det blir rimeligere om det skulle gå galt.

De er kjøpt privat. De så litt bedre ut i karet jeg hentet de fra. Spesielt "ukjent 4" hadde da fine polypper. Er det noen grunn til at de kun skimtes når lyset har gått av? Er det noe jeg kan gjøre for å få de friske? De gikk i et kar med lavt saltinnhold og lavere temperatur, men jeg avklimatiserte de i ca 30min. Dette var kanskje ikke nok?:cry:

Jeg skal legge ut vanntestene etterpå, kanskje enklere å hjelpe meg da.

Ellers har jeg god sirkulasjon. Er det et bestemt sted disse burde stå i karret?

Ph: 8,1

Kh: 6,9

Ca: 430

Mg: 1380

No2: 0

No3: 0

Po4: 0-0,03

Salinitet: 1.025-1.026

Temp: 28-29

Vannverdiene ser jo fine ut??

Skivene jeg hentet samme dag virker til å storkose seg. Det gjør alle knappene, skivene og stjernepolyppene jeg har fra før.

Kan det være noen sjanse for at de kan klare seg? Har flyttet de litt lenger opp nå og satt på litt mer sirkulasjon. Er det noe annet jeg kan gjøre?

Frank: Tusen takk for hjelpen så langt:-)

Edited by selje

Jeg har stabilisert temperaturen på 27 grader nå. Skal få tatt et vannbytte så jeg får opp KH litt. Ellers er svaret lys? Bør jeg kjøre fullt lys(6x39w) 12 timer dagen?

Ellers har jeg kuttet av den korallen som var skadet. Det var en liten avlegger fra den som så grei ut som jeg beholdt. Ellers er det kun Sinulariaen som ser ok ut. Resten har ikke gjort noen særlig fremgang. Jeg håper de blåser seg opp litt snart.

Jeg tror som Frank at de har fått sjokk, og årsaken finnes vanligvis i de fire viktigste parametrene: temperatur, lys, sirkulasjon og vannkvalitet. Vedr. lys kan du nok gjerne nøye deg med 10-12 timer, også for å unngå at temperaturen stiger og /eller svinger for mye.

Men det finnes andre faktorer som kan bidra vesentlig - ble alle korallene transportert i samme pose/bøtte fra der du kjøpte dem og hjem til deg? Da kan det oppstå konflikter (og drap!)

Om gammeldags britisk krim kan det sies "Always suspect the butler" - i mykis verden sier vi vel "Mistenk alltid Sinulariaen"...

Edited by Lars
ekstra info

Hei Lars!

Takk for tips når jeg var innom. Alle korallene var i forskjellige poser under transporten, men jeg ble rådet til å legge alle sammen i en bøtte under aklimatiseringen. Noe jeg kanskje ikke skulle gjort? Nå skal det sies at jeg fikk med to skiver og en hairy mushroom, og disse klarte seg helt fint.

Men det virker som at sinulariaen er på bedringens vei, det samme gjelder den lille sarchopytoen. Har egentlig gitt opp resten, men får se hva som skjer. Kommer nok til å legge alle utenom de to i det lille karantenekaret jeg har fått opp.

Temp ligger på 26 grader nå. Det virker som de liker det bedre.

Oppdatering:

Den lille sarcopythoen har fått ut litt polypper:

IMG_3019.jpg

Det samme har Sinulariaen:

IMG_3020.jpg

De to andre har jeg gitt opp. Dumpet begge opp i karantenekaret mitt, vet ikke om det er noe vits å la de stå der. Begge har skader i stammen. Er dette noe som kan lege seg selv eller er det bare å kaste de?

IMG_3015.jpg

IMG_3017.jpg

IMG_3014.jpg