Jump to content

Saltvannsprosjekt 09

Recommended Posts

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei alle sammen. Jeg ble sittende foran PC en og bladde gjennom gamle bilder. Så kom jeg over ml Oen vakre saltvannsbilder . Bilder av fiskene mine . Alle Sps koralene jeg har klart å gro over flere å

Nei. Jeg har flyttet til Oslo. Det blir nytt karr  etter vi har flyttet til noe større. Jeg har barn nå  so de er først pris. Men så furt vi har flyttet til større leilighet eller hus så blir det salt

Posted Images

Før jeg la ned karret så testet jeg litt salter fra forskjelige produsenter. Der jeg tokk i utgangspunktet pris, mengde og kvalitet. Hvordan koralene reagerte på forskjelige salter og innhold av ekstra sporstoffer.

Jeg har testet følgende RedSea Coral pro. TRopic Marin Coral pro, reef cristals, DD og Blue Tresure

Red sea Coral pro. Inneholder en del ekstra spor stoffer , salte blandes lett og løses opp fort. Noe ulempe med at det dannes ett belleget på bøtter og pompene i form av utfeling. . Salte gyr en bra vekst og stabile verdier . Sporstoff mengden varierer fra bøtte til bøtte. Verdiene er ikke like i alle bøtter .

DD. Salte er laget av samma produsent som RedSea så disse er like men opplever noe mere utfeling av sporstoffer.

Desse ligger høyt i pris og trekker litt ned for min del.

Tropic marine Coral pro. Ett veldig bra salt som gyr bra uråtfarging av koraller og stabile verdier. I heller en god del sporstoffer. Ingen spor på biologiske komponenter eller avfalstoffer. Det er en kjemisk fremkalt salt og alle tilsetningene gjelder det samma. Ett veldig bra salt for alt levende spesielt SPS. Trekker en del da det salte er alt for dyrt og ligger over 1000 kr per bøtte noe jeg synes er ganske dyrt i lengden.

Reef cristals er områdene det samma salte som Tropic marine sit salt men noe billigere og det er en fordel da disse er ganske like.

Også til sist er det Blue Tresure. Salte inneholder masse sporstoffer. Salte er buffer opp med ekstra kh, mg, ca, koralene er super glad for det salte. For de som ikke tilsetter noe og kun skifter vann er det i mine øyer det beste salte i forhold til hva man for til prisen. Det er det billigste salte jeg hag finne på markede og ett veldig bra kjemisk salt som kan like gått samenlignes med Tropic marine sit, og reef cristals , salte løser seg bra og veldig fort og i forhold til opplysningene til produsenten så kan salte brukes kunn etter 1 time etter den blir blandet . Her for man masse for pengene selvom bøtta inneholder. 20 kg i bøtta . 2 kg mindre en de andre salter. Legg merke at salte koster kunn

396 kr . Det ville si at man for 60 kg salt minst for prisen av andre marker jeg hadde testet. Det er 3 ganger så mere salt for pengene en andre prodiåusenter tilbyr. Så mine øyer er det BLUE TRESURE som er stor vinneren. Salte tilfredsstiller alle krav og er super billig. Den fås hos Saltvannshobby.no. Det er forelopig det billigste og beste salte jeg har brukt . Kjempe fornøyd og servicen hos Saltvannshobby er super . Aldri noe tull

.. Og ikke minst overraskende og troverdig. Er BlueTreasure godt nok for Vladis burde det gjøre nytten her og. Eneste minuset er at det er fra Kina. Har jo vært noen skandaler fra den kanten gjennom årenes løp mtp. matproduksjon ++ ønsker i utgangspunktet heller ikke å støtte en nasjon som synder mot både dyrs og menneskers rettigheter. På den annen side så kommer mye av det andre saltet fra Israel... Forbasket at det skal bli politikk av saltvalg også.:(

Kina har iallefall begynt å få opp kvaliteten på det de produserer. Iphonen jeg taster denne beskjeden på er ett eksempel. Det blir nok bestilling fra saltvannshobby neste gang :0)

Det anbefales sterkt og til den prisen er det virkelig vart forsøk. Jeg et overbevist dere kommer til å vare glad. Jeg har altid basert meg ved å måle salt innhold i dunken mens jeg blander . Har desverre ikke veid opp salt før jeg blendet det for å sjekke hvor mange gramm går det per Lier vann. . Det har jeg desverre ikke ruket

jeg har ei ny bøtte med blue treasure sps salt stående her , men ikke fått testa enda , ved siste vannbytte ble siste rest av DD saltet brukt opp , men etter den kommende ferien så vil det bli brukt BT salt , så får vi se om jeg opplever det samme som Vladis og Scorpio ....

for oss som bor her vest , så blir det ikke super billig i forhold til DD o.l , pga. frakten ,som vi slipper på andre typer , men er sikkert greit å variere litt med salttyper innimellom ..

Blandet for første gang da jeg satte opp den nye karret, og veldig fornøyd med blue t saltet:) gikk en times tid, så var vannet klart:) ettersom jeg bare har sps i karret virker dette veldig bra:) korallene dine vi kjøpte av deg Vladis trives i karret til Teodor:) har flyttet opp milliporaen til karret mitt, og gitt den maks lys og maks flow:) har brunet litt... Men polyppene henger laaangt ut fra den flotte korallen:) fargen kommer vel tilbake når karret er mer stabilt:))

Jeg har ikke tat bensin til noen som helst produsenter eller hvem som leverer det. Kun kvalitet på salte i forhold til pris. Og det er salte jeg hadde kommet til som jeg fikk mest ut av pengene. Det var rett og slett det billigste og beste i forhold til pris. Alle salter jeg testet var sikelig kvalitets salter og billig blue Tresure salte stiller i mine øyer i samma klassen som de dire spaltene fra RedSea, reef cristals,DD og Tropic marine.

Selv så har jeg tro på å blande flere produsenters salt.

Har i vinter brukt sjøvann som jeg har saltet opp litt. Kommer snart til å begynne med syntetisk salt igjen. Og siden jeg ikke bruker mer enn 2-3 bøtter i året så betyr ikke pris så mye for meg.

Red sea pro, D-D og Blue Treasure er de jeg blander i dag. Kommer til å prøve en variant til. Men gidder ikke betale over 1000,- for bøtta. D-D betaler jeg 600,- for hos Aral i dyrebutikken Drammen. Samme betalte jeg for red sea hvis jeg ikke husker feil.

Det var jo overhode ikje gjern pris. Redsea salt her jeg set og kjøpt for 1200 selv .hadde ikje valg da det var min eneste mulighet. Så 600 kr er en akseptabel pris. Redsea og dd salt går for det samma. Disse er laget av samna produsent men for 2 forskjelige merker. Også en fabrikk for for to selskaper og saltene er indentiske. Jjøote en parti salt i fjor rett fra usa. Da fik jeg oplist at det er samma salte. Og begge er like bda. Lurt nok å bytte på og blande saøter ha. Men for msnge er også prisen avgjørende. Ikke noe jeg er alt for optatt av heller men men nange setter pris på å få info om hva man kan få og hvor for å spare en del.

HA SA EN GANG PÅ HJEMNEMØTE HER. DET FINNES IKKE DÅRLIG SALT. Men det fines feil bruk av salt . Viktig mdd mpling av saltinitet og finne hvilken salt man har behov for.

Sjøvann er kjemoe bra for levende sa det ineholder masse plankton

1200,- var dyrt for red sea ja. Ja jeg har hørt nå i etterkant at det skal være det samme som D-D, så da er det jo ingen vits å blande disse 2 salter.

Pris har også selvfølgelig en del å si hvis man bruker ei bøtte eller to i måneden. Da hadde jeg sett på pris, helt klart. Tror nok også jeg at de fleste salter i dag er bra. Unntaket må i så fall være tetrasaltet som veldig mange har målt dårlige verdier på. Men det og er sikkert bra nok hvis du kjører kun fisk med kanskje bare noen veldig enkle koraller.

Grunnen til at jeg har begynt å blande flere salt er at jeg "innbiller" meg at det kan være litt forskjellige sporstofftilsetninger hos produsentene.

Kan jo nevne at forrige helg orka jeg ikke reise etter sjøvann, så da blanda jeg opp 120 liter her hjemme. Brukte de 3 saltene jeg har, og lot det stå et døgn til oppvarming. Trodde det var noe galt, for det var skikkelig tåkete. Blir jo gjerne litt tåkete med D-D. Men da jeg fikk det i akvariet ble det ganske fort klart. Men irriterer meg at D-D saltet gir det kraftige belegget på alt av blandeutstyr.

• 2 weeks later...

Siden Vladimir dessverre er syk for tiden, og ikke fikk til å møte opp på treffet i dag for fremvisning av bildene, så legger jeg dem inn her. Det hadde jo vært synd om dere ikke fikk sett disse bildene fra dette fantastiske revet, som nå dessverre er lagt ned.

Dette blir ett stort innlegg for dere på trege linjer, men håper jeg blir tilgitt. :-)

IMG_2162_1024.jpg

IMG_2163_1024.jpg

IMG_2165_1024.jpg

IMG_2167_1024.jpg

IMG_2169_1024.jpg

IMG_2172_1024.jpg

IMG_2176_1024.jpg

IMG_2179_1024.jpg

IMG_2181_1024.jpg

IMG_2182_1024.jpg

IMG_2184_1024.jpg

IMG_2186_1024.jpg