Jump to content

Saltvannsprosjekt 09

Recommended Posts

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei alle sammen. Jeg ble sittende foran PC en og bladde gjennom gamle bilder. Så kom jeg over ml Oen vakre saltvannsbilder . Bilder av fiskene mine . Alle Sps koralene jeg har klart å gro over flere å

Nei. Jeg har flyttet til Oslo. Det blir nytt karr  etter vi har flyttet til noe større. Jeg har barn nå  so de er først pris. Men så furt vi har flyttet til større leilighet eller hus så blir det salt

Posted Images

Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Jeg jobber med å få tilbake de fargen som jeg hadde før. Jeg bygde omm. Men noen uker til så er jeg i mål. Akkurat nå så er jeg ,det opptatt å fore opp fiskene litt fete så de for ett god lang liv fremover.[ATTACH]18978[/ATTACH][ATTACH]18979[/ATTACH][ATTACH]18980[/ATTACH][ATTACH]18981[/ATTACH][ATTACH]18982[/ATTACH][ATTACH]18983[/ATTACH][ATTACH]18984[/ATTACH][ATTACH]18985[/ATTACH][ATTACH]18986[/ATTACH][ATTACH]18987[/ATTACH][ATTACH]18988[/ATTACH][ATTACH]18989[/ATTACH]

Var i mom hjemme og fora fiskene litt så jeg tokk noen bilder med mobilen igjenn. Koralene mine har gjennomgått ett tøft år med masse nedturer men har jobbet på spreng å få de til å tryves. Nå er jeg fornøyd med ombyging og alt samma. Alt ser ut som det tryves. Nå må jeg gy alt samma stell og tid så de har grodd seg til igjenn så er vi tilbake på skinne igjenn

ImageUploadedByTapatalk1356463992.572830.jpg.f270e6a88b68ad0846df8486b15e913f.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464000.305029.jpg.2e0d434b675f6e5829abd39fb69f7714.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464008.207298.jpg.118e8de8a71c95bcc5fe8d1f778ad520.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464015.646684.jpg.c194361c9fbfd1e4a1f394a15d88f142.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464023.097022.jpg.21c67e3cd38876b05be81fc77b0e9f6f.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464031.893948.jpg.cacc2ff7ef1b95580f15fe2a251e9152.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464041.523085.jpg.7548986fbeb826d74c2bcfd9611ad5be.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464049.123418.jpg.45e032b6bf8f6f9d59a5d7cdecdb46e1.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464056.693987.jpg.7de0c6febbe0dec1370486e966b801ec.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464064.483303.jpg.ef90019786fa2f906bc7fe046505b4b9.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464073.086470.jpg.bb07261686c7fbfaadb8a1631c24d2cd.jpg

ImageUploadedByTapatalk1356464080.842706.jpg.13ad2dfee2d0349f1227e6c68ed35945.jpg

Jeg fikk med meg at du skrev på et annet forum at jeg inspirerte deg til å starte med sps for flere år siden.

Det er herlig å lese slikt,, spesielt når forfatteren har et av de flotteste akvariene i Norge. Tusen takk Vladimir; (спасибо) (har bare hatt ett år med russisk valgfag på Ålesund Maritime Skole) Du gir meg lyst til å bidra igjen.... IGJEN TAKK!

Jeg fikk med meg at du skrev på et annet forum at jeg inspirerte deg til å starte med sps for flere år siden.

Det er herlig å lese slikt,, spesielt når forfatteren har et av de flotteste akvariene i Norge. Tusen takk Vladimir; (спасибо) (har bare hatt ett år med russisk valgfag på Ålesund Maritime Skole) Du gir meg lyst til å bidra igjen.... IGJEN TAKK!

Det er ikke bare der men både her i enn eller annen post ett eeller annet sted blant de 1000 innlegga og over alt. Det stemmer. Da jeg fikk list å prøve meg på saltvann ble jeg råda å melde meg som klubbmedlemer i saltvannsforum. Noe jeg gjøre med en gang. Det første som møtte meg er bildene i noen av dine innlegg fra karre ditt. Jeg ble jo nesten forelsket og det satt ett dyp spor i den salte sjela. Da var jeg ikke i tvil mere. Jeg kjøpte karre og startet bygge opp . Hadde fryktelig dårlig råd da hadde pengene tilsett karr men ikke til utstyr. Jeg jobba dag og natt for pomper ,skummer, lampe. Vi hadde nettop kjøpt oss hus og pengene strakk så vidt . Midt i finans krisa,før noen år tilbake. Etter det har jeg oppgradert utstyr til det som var planlagt av fra starten og startet med SPS. Så takk til deg Vegard for en flått inspirasjon.

Når vi først snakker om det så vil jeg gjerne nevne og takke Eagle eller Tom, Richard fra Zoohjørnet Østfold , Lars fra JanHolt akvarium for gode tilbud, hjelp med oppsett , hjelp og utvalg av levende og lynkurs i saltvannshold. Jeg vil også takke til alle dere som tar seg tur innom innleggene mine og slenge en hyggelig kommentar eller to. Det gjør meg gira og at jeg for enda mere saltvannslist.

Jeg kan si det slik at uten dere så hadde jeg ikke vart her. Etter så mange motbakkene jeg har møtt og så mange nedturer så bar fristen der og jeg var på vei til å kaste håndkle. Men så er jeg fortsat her og holder på fult . Takk til Asbjørn og alle som har hjulpet meg med ombygging .

Og Vegard jeg kommer fra Croatia selvom navnet mit er russisk . He he. Ikke helt vanlig nei.ingen russisk blod her. He he. Men takk for du prøvde i hvertfal.

Dette er bare så utrolig bra, helt fantastisk:!:

Anthiasene kompletterte karet ditt veldig fint.

Ellers synes jeg du skal ha det absolutt meste av æren for hva du har oppnådd og alt du helt sikkert vil oppnå i årene som kommer. Egeninnsats, forståelse og ydmykhet i forhold til den store oppgaven det er å drifte slike store akvarier, og ikke minst være så tøff som du er med å takle alle tilbakeslagene.

Det at du trekker frem personer du mener har hjulpet deg er veldig hyggelig, særlig når man selv blir nevnt, men dette er ditt verk, og et resultat av din entusiasme, kunnskap og innsats.

Jeg bøyer meg i støvet med stor respekt.

Takk den varma. Det hva jeg skulle si er at en av grunnene at jeh statet med salyvann er du og Vegard. Jeg så akvariumene deres var jeg sllgt. Og dere har bidrat mye fpr at jeg er her. Dere var min inspirasion. Første sps ftags kjøpte jegg av Vegard. Montipora digitata. Husker som det var igår. Møtye han utafor oslo s en kjapp tur og fikk lyn insytuks om hvorsan skal jeg behandle de. Syns det var mprsomt å tenke på. Tiden flyr fprtere en man tror

som jeg gleder meg til å se dine praktfulle koraller brettet ut på et stort lerret 9 Mars.

Jørn

Jeg gruer meg litt . Men gleder meg sametidig. Nå har kamera mitt streika. Så det blir bilde fattig her på mine innlegg intil jeg for kjøpt meg ny.

Er det noen som har forslag h a kamera og linse bør jeg kjøpe for å ta fine aquarium bilder . Litt begrenset hvor mye penge jeg skal bruke på det.

Motar litt forslag med stor takk.

Jeg gruer meg litt . Men gleder meg sametidig. Nå har kamera mitt streika. Så det blir bilde fattig her på mine innlegg intil jeg for kjøpt meg ny.

Er det noen som har forslag h a kamera og linse bør jeg kjøpe for å ta fine aquarium bilder . Litt begrenset hvor mye penge jeg skal bruke på det.

Olympus sz-14 med 24 x soom.

Et meget bra kamera,til en rimelig pris.

Jeg angrer ikke på mitt kjøp.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Olympus/Olympus-SZ-14-Sort-24x-Zoom--Movie-IS--25mm--HD-Film-128564-p0000149451.aspx?utm_source=google-s&utm_medium=Adwords&utm_term=_cat:kompaktkamera&utm_content=DSA1&utm_campaign=Dynamic-Search-Adskampanje_DSA1%20&gclid=CIC76rGTwLQCFUh2cAodUXwAig

Jeg vet ikke hva du mener med litt begrenset hvor mye penger som skal brukes?

Det avhenger litt av bruken utenom akvariefoto også. Men personlig vil jeg anbefale å bruke noen kroner, da det ofte gir deg vesentlig mere muligheter, samt potensialet for finere bilder ligger der.

Jeg vil anbefale f.eks. Canon Speilrefleks, av typen EOS 650D eller den forrige utgaven(som fototeknisk vel er like god, samt billigere) EOS 600D.

http://prisguide.hardware.no/produkt/canon-eos-600d-144568

Anbefaler å like godt kjøpe kit-utgaven, for da får du med ett helt brukendes objektiv til generell fotografering. Men til akvariefotografering anbefaler jeg deg å gå for ett objektiv i tillegg. Og det jeg personlig mener er det beste objektivet du da kan få, er Canon EF-S 60 mm Macro

http://prisguide.hardware.no/produkt/canon-ef-s-60mm-f-2-8-macro-usm-26916

Dette er ett meget godt objektiv, og er sylskarp. Egner seg veldig godt til korallbilder. Kan være litt treg autofokus til fiskebilder, men også der egner det seg generelt godt.

Har brukt det selv veldig mye. Alle bildene Jørn Kåsa har lagt ut selv i sin tråd, er tatt med ett slikt objektiv.

Med dette kameraet kan du også lage flotte filmer. Men da bør du ha stativ i tillegg. Men det trenger du ikke kjøpe med en gang.

Andreas/Selje bruker vel kombinasjonen 600D og denne 60 mm'eren om jeg ikke tar helt feil.

Jeg vet ikke hva du mener med litt begrenset hvor mye penger som skal brukes?

Det avhenger litt av bruken utenom akvariefoto også. Men personlig vil jeg anbefale å bruke noen kroner, da det ofte gir deg vesentlig mere muligheter, samt potensialet for finere bilder ligger der.

Jeg vil anbefale f.eks. Canon Speilrefleks, av typen EOS 650D eller den forrige utgaven(som fototeknisk vel er like god, samt billigere) EOS 600D.

http://prisguide.hardware.no/produkt/canon-eos-600d-144568

Anbefaler å like godt kjøpe kit-utgaven, for da får du med ett helt brukendes objektiv til generell fotografering. Men til akvariefotografering anbefaler jeg deg å gå for ett objektiv i tillegg. Og det jeg personlig mener er det beste objektivet du da kan få, er Canon EF-S 60 mm Macro

http://prisguide.hardware.no/produkt/canon-ef-s-60mm-f-2-8-macro-usm-26916

Dette er ett meget godt objektiv, og er sylskarp. Egner seg veldig godt til korallbilder. Kan være litt treg autofokus til fiskebilder, men også der egner det seg generelt godt.

Har brukt det selv veldig mye. Alle bildene Jørn Kåsa har lagt ut selv i sin tråd, er tatt med ett slikt objektiv.

Med dette kameraet kan du også lage flotte filmer. Men da bør du ha stativ i tillegg. Men det trenger du ikke kjøpe med en gang.

Andreas/Selje bruker vel kombinasjonen 600D og denne 60 mm'eren om jeg ikke tar helt feil.

Det var jo en akseptabel pris. Kjøper kamera først også objektive etterpå. Stativ har jeg. Takk for tipse

• 2 weeks later...

Grrrrrrrrrr. F..................n. Strømmen borte i nesten hele dag. Greit hadde baterybeckup på MP 60 ene. Men så tempen på vannet gykk så ned selvom det var varmt i rommet og huset. Slips kom lyse og strømmen på på kvelden. Da dykka alle fiskene opp. Og hva. Achilliesene mine helt overvekt med prikk. Grrrrrrrrrrrrr. Nå har jeg list å stikke til Hafslund med balltre . He he. Håper det går bra. De spiser og er aktive men bare mye prikk. Grrrrrrrrr. Er ikke bly idag nei